Nytta med "fakir"??
Är det överhuvudtaget nån nytta med "fakir"? ( nära 0 kolhydrater.)
Är inte det viktigaste med LCHF att man ska ligga tillräckligt lågt med kolhydrater så att kroppen är i ketos?? ("fettdrift").
Är kroppen i ketos men man ändå inte går ner sin övervikt kanske man borde minska sitt kaloriintag istället? Ur viktsynpukt tycker jag det låter meningslöst att dra ner ytterligare på kolhydraterna.
Bara en tanke som utkristalliserats efter att ha läst en massa inlägg på KiF.
Jag kan svara hur jag själv upplever det. Jag vill inte gå hungrig så därför kan jag ta till fakir i kortare perioder när jag vill få fart på förbränningen. Och för mig funkar det. Men jag antar att alla är olika.
Om jag får gissa så tror jag att fakir kanske funkar bättre för en person som har stor övervikt. Om man har några få kilo att gå ner så kanske kalorirestriktion funkar bättre för att få bort de sista kilona?
Finns en hel skola som förespråkar zero carb ist f LCHF. Jag tål inte mycket kolhydrater, ligger vanligen runt 5 g/dag så i princip äter jag väl fakir hela tiden. Finns flera här som gör det och mår bra.
Äter jag mer kolhydrater så riskerar suget att dra igång igen. Kan äta berg av grönsaker men håller jag mig till zero carb så är mina matportioner vettigare och jag kan hålla vikten/gå ner.

Fakir, dvs det som Skaldeman skrev om i en av sina böcker, är ju inget självändamål. Den tar man till om man vill få fart på förbränningen. På sidan 83 ff i boken "Ät dig ner i vikt", skriver han att han själv aldrig har hållit på med den dieten i mer än 14 dagar i sträck…
Mår man bra, och går ner, på en lite mer varierad LCHF-kost, så finns det ju ingen anledning att "fakira"…
Men för vissa kan det vara bra att ta till, om viktnedgången inte kommer igång, eller om man har hamnat på en platå…
Och sedan finns det ytterligare vissa, som av olika anledningar måste hålla kolisarna så lågt det bara går, för att må bra…
Var och en är ju sin egen måttstock. Det är ju inte någon tävling om vem som äter mest lchf… jag tror att det är bra att lyssna på kroppen, tycker den det är okej med varierad lchf-kost, som innehåller en del kolisar i form av grönsaker, så är det ju bara att fortsätta så.
Hos andra säger kroppen till, då kanske man måste dra ner på kolisarna ytterligare…
"still lost in space and time"
Går man ner och mår bra finns det ingen anledning.
MEN det är många som är väldigt känsliga och inte går ner på vanlig LCHF enligt Annika Dahlqvist eller så, och då får man försöka komma fram till vilken nivå man ska ligga på.
Vissa mår ju bättre på mer grönsaker, vissa mår bättre när dom tar bort mjölkprodukterna…
För min del är det så att min mage mår bäst av kött, så är det bara. Vissa grönsaker är OK men allra bäst verkar det vara ju striktare jag äter, så det är ett val jag måste göra ibland.
Men som sagt var, går man ner och mår bra på en viss mängd kolhydrater så finns det väl ingen anledning att ta bort dom? 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Men samtidigt är ju råden för oss nybörjare, att vi skall ha tålamod för att förr eller senare kommer viktminskningen igång. Och iallafall jag som ganska otålig av mig, (vill ju bli "frälst" så fort sim möjligt)är det ganska lockande att börja laborera för att få igång viktminskningen. Men samtidigt tror jag att ju otåligare man är desto mer otrygg blir kroppen????? Därav minskad eller utebliven viktreducering. Jag har många gånger i jakten på kunskap lämnat Forumet med mer frågetecken än uträtade frågetecken.alltså mer otrygg. Borde nog koppla av och börja bli lite mer "salig utan att veta" Till sist vill jag tacka ALLA ER som som har tålamod att dag efter dag förklara för för oss nybörjare som mer eller mindre ställer samma frågor TACK:
PS.Förlåt Kalle-B att jag trängde mig in på din tråd.
Om jag skall gå ner behöver jag äta Fakir eller det sk. UFO (högst 5 g kolhydrater per dag). Äter jag vanlig LCHF så håller jag vikten men går inte ner.
Helst skulle jag vilja äta lite mer av mjölkprodukter men det funkar inte för mig.