Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 548 ggr
Marylojs
0

Sprida budskapet?

Jag ber redan på förhand om ursäkt för att det här inlägget kommer bli virrigt. :-) Det är bara det att sedan jag gjort min viktresa känner jag ett brinnande behov av att missionera. Det här är ju så fantiastiskt, och jag lider så med alla överviktiga som aldrig får höra talas om detta. Så vad skulle man kunna göra? Vi Brainstormar lite. Stödgrupper? Föreläsningar med experter och vanligt folk som lyckats? Artiklar? Media? Vilka tidningar kan tänkas vilja skriva om det? Vad kan man bidra med?

[Gitsan]
0

Många verkar ha blivit ordentligt tillplattade när de försökt missionera om detta Gråter

Man får nog börja med att prova själv först, som du ju gör, och sedan berätta för omgivningen varefter de frågar. För att informationen dessutom ska bli trovärdig är det min åsikt att de som "träder fram" ska ha använt kosten i minst ett år och kunnat visa på att vikten har minskat permanent och att alla värden är bra. Det är så lätt att bli lyrisk äver något som fungerar just för tillfället, jag vet med alla mina tidigar bantningsryck, men det är ju inte bantning vi håller på med.

Marylojs
0

Men det är ju just för att det inte är bantning som det känns extra speciellt…

Skaldeman
0

Hur mycket har du gått ner, Marylojs, och hur länge har du hållit vikten? Vad har du kört för upplägg?

Sten Sture

odezza
0

Jag har en väninna som lider svårt av depressioner. Jag har försökt att berätta för henne att LCHF har gjort underverk med mina egna depressioner. Men tyvärr lyckas jag inte väcka något gensvar, hon säger bara att hon mår så dåligt så att hon inte orkar ta till sig något… ännu mindre orkar hon tänka på en kostomläggning…

Det känns väldigt frustrerande att inte kunna nå fram med livsviktig information. Men varje människa lever sitt liv och gör sina egna val…

Jag tror att tiden arbetar för oss. I och med att vi LCHF:are (eller med Airams ord, LCHF:s vittnen *s*) blir fler och fler, och friskare, så måste ju vårdcentralerna få upp ögonen för detta. Och börjar man reagera där så… osv. Under tiden kan vi kanske skriva insändare i lokalpressen, insändarsidor brukar ha högt läsvärde. I bästa fall lyckas man kanske ge någon läsare en liten tankeställare… (har inte själv skrivit någon insändare än Ledsen)

Hälsan tiger inte still! Skrattande

"still lost in space and time"

[Gitsan]
0

Jag håller med dig "odezza". Och jag förstår också din väninna, för mitt under en Depression är det svårt att ens orka igenom dagen. Jag har känt så länge, inte pga Depression utan "bara" pga min fibro.
Men nu kändes tiden vara mogen för att faktiskt prova. Om det nu inte skulle fungera för mig, vilken jag ändå tror att det gör, så är ju ingen skada skedd.

Marylojs
0

Sten Sture: Jag lade om min kost i vintras, i början av året. Jag har tyvärr inte stenkoll på hur många kg jag tappat, men det handlar säkerligen om minst 30 kg. När jag startade kunde jag knappt ha byxor i storlek 46, nu senast köpte jag ett par i storlek 36. Jag är medveten om att just jag inte är ett bra exempel att lyfta fram, då jag hållit på så kort tid. Det blir ju mer intressant när man kan säga att man hållit vikten under ett par år. Jag har inte varit superstrikt, jag har faktiskt gjort det rätt lätt för mig. Jag har varit noggrann med att inte äta livsmedel med mer än 5 % kolhydrater, och så naturligtvis strävat efter så låga värden som möjligt. Ibland har jag unnat mig lite nötter eller mörk choklad. Jag har inte räknat, inte använt cal counter, bara hela tiden gjort medvetna val. Till saken hör också att jag går ganska mkt, säkert 2-3 timmar om dagen ägnar jag åt att promenera (har hund).

Skaldeman
0

Bra resultat, Marylojs! Extra trevligt att du inte räknar utan gör medvetna val. Du lever ungefär som jag gör numera. Jag har räknat mycket tidigare, men det var tvunget med tanke på mitt bokskrivande.

Jag får frågor ibland från journalister om någon som gått ner på vår typ av diet, men jag lämnar inte ut mina elever. Folk ska kunna skriva till mig utan att riskera oönskad publicitet.

Kanske skulle vi öppna en liten bank med lämpliga intervjupersoner här på siten? Såna som gått ner tjugo kilo eller mer och inte har något emot att ställa upp på en intervju. Då hade vi något att hänvisa till.

Vad säger listmaster?

Sten Sture

[Gitsan]
0

Marylojs; dig kommer jag att ha som en av mina förebilder :-) Jag ligger på stl 46 i byxor just nu.

Själv känner jag att jag måste använda Calcounter ett tag så jag lär mig vad jag ska undvika och vad jag kan njuta mer av.

Jag har också hund (-ar) och det blir oftas 1,5-2 timmar promenad per dag, fast ibland får övriga i familjen rycka in om jag är för trött eller har för ont.

Marylojs
0

Gitsan: Vad kul att höra!! Jag blir jätteglad om jag kan inspirera någon!

Margareta
0

Listmaster här:

Klart vi skall ha en sådan bank, det är det som är min tanke med artiklarna under "Personligt".

Där är min önskan att de som har något att berätta som är till glädje för andra skall återfinnas i text och gärna bild.

Du själv Sten Sture var först att bli publicerad där, efter listmaster själv. Jag har inte någon stor viktresa att berätta om ännu, men jag har lagt in en artikel som förklarar varför jag startat denna sajt och varför jag kommer fortsätta att driva den. Anders_E har skrivit om sin diabetes, Odezza om sin Depression, Babben lovade bort sin sockerartikel, LarsErik L lovade bort artikeln från fettskrämdsajten, Maria Tauson håller vikten efter många år, Lillianna har minskat från strlk 56 till 46…. har jag glömt någon…

Det finns fler tillfrågade att skriva  och någon svarade ja idag så det kommer att bli fler artiklar… Jag tar in hur många artiklar som helst, så det är bara att skriva…

Tycker ni att vi skall ha en särskild rubrik för "intervjuoffer" och vad skall den heta?. Veckotidningar typ Allers, borde vara intresserade. När vi har lite fler artiklar under "Personligt" hade jag tänkt maila dem och tipsa om att de kan gå in och läsa och hitta artikelidéer.

Missa inte att läsa alla artiklar, man hittar dem under fliken Artiklar och sen bläddrar man ner i listen till vänster tills rubriken "Personligt" dyker upp, rubriken går att öppna genom klickning och sen kan man bläddra inom rubriken med knapparna Bakåt och Framåt om det behövs.

Numer pensionär i Nynäshamn

sussie
0

Jag tycker att det är viktigt att trycka hårt på HÄLSOVINSTERNA inte bara på viktnedgången som ju också naturligtvis är en stor hälsovinst.

Jag menar diabetiker som blivit friska människor som normaliserat sina Blodtryck fibromyalgiker som minskat smärtorna och fått bättre koncentrationsförmåga osv………

sissabella
0

Underbart Mary Lojs, att höra din historia …jag blir så glad