Var på kontroll.. Hjälp mig!
Hej!
Jag är Typ1a som har kört LCHF sen slutet av augusti 08.
Var på rutinkoll idag. Har inte gått så bra som jag har förväntat mig. Senast jag var på koll var 081023 då hade jag inte kört LCHF på rejält under så lång tid än. Jag ska göra en jämförelse med hur jag låg då mot nu och så skulle jag uppskatta om någon insatt kan hjälpa mig tolka värdena.
Hba1c:
Nu 7,3 Då 7,0
Vikt:
Nu 102 Då 102
Midjemått
Nu 106 Då 112
Kolestrol
Nu 6.9 då 5.8
Triglycerider
Nu 1.9 Då 0,6
HDL
Nu 1,7 Då 1,4
LDL
Nu 4.6 Då 4.16
Mikroalbuminuri
Nu 0 Då 0
Ketoner
Nu 3.3
Just ketonerna reagerade hon på startk, dessa ligger så högt maskinen kunde mäta, när hon mätte på stickan så låg den också på max. Hon visste inte riktigt hur hon skulle tolka dessa värden då jag äter som jag gör och jag vet inte riktigt vad ketoner innebär. Hon trodde jag svalt =/
Jag är jättedålig på att kontrollera mitt socker så jag MÅSTE kolla detta några dagar nu. Verkar som jag ligger fel på nivåerna.
Idag tar jag humalog och lantus.
Morgon:
Lantus 12, humalog 4-6
Lunch humalog 4-6
Kvällsmat
Lantus 12, humalog 4-6
Saken är den att när jag började lchf hade jag jobb och rörde mycket på mig. Sen i november har jag vart arbetslös och enda motionen jag gör är den styrketräning jag kör 2-3 gånger i veckan och nu har jag börjat köra lite pass efter paolo robertos lära. Kan det vara så att jag inte rör på mig nog och att jag därför inte förbränner nog ?
Idag har jag käkat följande:
Frukost
2ägg, en bit philadelphiaost och en klick räksallad. En stor kopp te med grädde.
Lunch
3 köttbitar stekt skinkstek, sås med champinjoner, lite rödlök och massa smör/grädde. Samt några gröna bönor.
45 minuter efter lunchen var jag på sjukuset och när vi kollade sockret låg det på 11.6.
Då hade jag endå tränat 40 minuter innan lunchen och gått 15 minuter till sjukuset.
Har försökt äta jättestrikt ett tag och verkligen inte försökt få i mig kolhydrater. Sist jag fuskade drack jag två öl. Och det är det enda fusket på 2 månader.
Snälla kan någon ge mig lite riktlinjer!
Hoppas någon orkar läsa allt ;)
Kram!
Snabbtips,
Både träningen och grädden kan höja blodsockret.
Träningen för att du producerar adrenalin som får levern att producera mer glukos. En överlevnadsmekanism eftersom musklerna förväntas behöva mer energi när man är jagad eller ska jaga (motion på 2000-talet)
Grädden för att just mjölksocker faktiskt har en blodsockerhöjande effekt. Detta för att Kalven ska växa fort.
Ja okej.. men det är ju liksom inte flera deciliter om dagen ja intar precis.
Någon som vet något ang Ketonerna och när kolesterolet kan tänkas sjunka till "normala" nivåer igen ? Har ju kört i snart 6 månader.
Sen undrar jag ang midjemått vs vikt. Har ju stått still i vikt ett tag med midjan är 6cm mindre. Kan man på något sätt säga hur mycket mindre kroppsfett i % jag fått eller hur mycket mer muskler? Jag är 188 cm lång!
//Christoffer
Ingen som kan ge mig några bra svar ? 
Bergman - Jag är inte nån expert på nåt av det du frågar efter, men deppa inte.. Putta upp din tråd imorgon igen, så kanske fler av dem som kan säga nåt vettigt, ser den.
Lycka till!

Jag hjälper till med att putta också!
Jag är ganska färsk själv här, men jag tycker det låter som har fått mer muskler och mindre fett… Muskler väger mer än fett. Det kan förklara minskat midjemått och att du samtidigt står still i vikten. Om jag har fel så kommer någon och rättar mig (vore skam annars!).
Misströsta inte.
Skickar en tröstekram!
Bergman,
Mitt svar om det höga blodsockret syftade endast på denna del..missade det..
Lunch
3 köttbitar stekt skinkstek, sås med champinjoner, lite rödlök och massa smör/grädde. Samt några gröna bönor.
45 minuter efter lunchen var jag på sjukuset och när vi kollade sockret låg det på 11.6.
Då hade jag endå tränat 40 minuter innan lunchen och gått 15 minuter till sjukuset.
Detta kan också ha ett samband med det högre värdet på triglycerider. Jag tror du kommer att ha lägre nästa gång du testar dig.
Jag kan bara säga som jag alltid gör: Om jag var diagnosticerad diabetes typ 1, så skulle jag följa råden i Dr Bernsteins bok The Diabetes solution. Jag har den uppfattningen att han vet vad han talar om. Förhoppningsvis finns det svenska läkare som har liknande insikter.
Uppar tråden lite!