Fast i grädde+bär träsket!
Ja tänk att det är så lätt att fastna!?
Det är ju så gott med några hallon, vispad grädde, kanske en bit hackad mörk choklad till, eller varför inte lite hackade nötter…MUMS! Blir sugen lite för ofta på detta, vilket innebär att jag står still i vikt!
Någon som har något trevligt tips på nåt gott man kan ta till kvällsteet med lite mindre Kolhydrater?
Gott!
Blir hungrig bara av att läsa!
Ska testa lite oliver och mögelost tror jag!

Jag äter mer fett istället. Jag kunde äta bär och grädde varje kväll i stor dos, men när jag började äta mer fett till maten så slutade jag vara så sugen. I början (första två dagarna) så var det lite olidligt, men då såg jag till att inte ha det hemma, och inte ens gå förbi den disken i affären. :)
3# Ja, jag har också trott suget kan vara kopplat till intaget av fett, Därför har jag försökt äta mer fett i veckan och dragit ned lite mer på Kh. Det har gett resultat, ned 0,6 kg!
Har inte så mycket att gå ned i vikt vilket förmodligen gör att jag är känsligare för de där efterrättskolhydraterna..
Jag tror att bären och ev. även grädden triggar suget. Jag kan inte äta sådant. Hoppas du kommer över det med lite fetare mat.
Grattis till minuset.

#4: för mig triggar det sötsuget. Mango och vispad grädde och sötningsmedel, jisses, just nu är det otänkbart tillomed..
Jag kan lova dig, att efter ett tag så är det inte ens lika gott. :)
Jag sitter i samma problem, blir typ alltid yoghurt med en massa grädde och frysta hallon till frukost, sedan ibland på kvällen också. Har väldigt svårt för just frukosten, blir ofta bara illamående!
Det blir också en vana att alltid äta något till kvällsteet. Innan vi började med LCHF åt vi alltid popcorn (kunde äta popcorn 6 dagar i veckan….) eller godis framför tv´n på kvällen. När vi sen startade med LCHF slutade vi med att äta framför tv´n, men GISSES vilket sug jag hade. Det här suget sitter kvar lite grann fortfarande, även om det är nästan 6 mån se vi började med LCHF och slutade med tv-ätande. Det är alltså ett sug och vana som sitter i huvudet och ÄNDA möjligheten att bota det är att bita ihop och inte ta något framför tv´n. VANAN att äta något framför tv´n är enormt stor. Lite hjälpte det att byta plats och börja sitta i fotöljen istället, men rastlösheten framför tv´n när jag inte fick stoppa något i munnen var fruktansvärd!!!
Det är SKITJOBBIGT och otroligt svårt, men det GÅR! Ofta blir det ett par koppar té till som substitut.
Idag tänker jag ofta inte på det utan är nöjd med 1-2 koppar té på kvällen efter middagen.
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
#5-#6 ja det triggar förmodligen! Ska skärpa till mig så försvinner förmodligen suget tillslut
#7 Jag var länge skeptisk till äggmjölk men gjorde ett försök i veckan och vart positivt överraskad! Gott var det, och du kan krydda med vanilj och kakao eller annat som du gillar! Gott till frukost, testa vetja!
…det var länge sedan jag åt bär å grädde.. Suck så gott…
Men naturligtvis ska jag käka en karrékotlett istället.. 
Prova en kopp redbush-te (rooibos) av god kvalitet med en klick kokosfett och en liten skvätt grädde! Det är så gott att man bara dööör…
I never worry when I get lost. I just change where I want to go.
8#
Ja det är mycket ovana i detta kvällsfikande!
Ja visst är det!!!
Och jäsiken vad kroppen har varit sur på mig sedan jag kom på det!!!
Jag känner igen mig jag hadde upptäckt choklad mousen med cacao grädde och sötningsmedel, men det triggade igång sockersuget och jag gick upp två kilon, man lär sig medans man lever
.
Och det jobbiga är att man kan inte börja jobba med att få bort ovanan förrän man insett att suget sitter mellan öronen och INTE i magen!
Och att jobba bort en ovana är GRYMT svårt, men det går. Och häri ligger hoppet!
H. Thea
Thea:
Jag håller fullständigt med dig om detta PSYKOLOGISKA sug…
För när man tänker på det och verkligen känner efter (inte bara ger efter) så är det ju oftast bara en (o-)vana…
Ett glas vin medans man lagar mat, en cigg efter maten eller när man pratar i telefon, lite smaskande när man sitter framför tvn, belönings-chokladen eller maten när man har varit duktig…
Vissa ovanor har ju hängt i i flera år! Och det är inte helt lätt att identifiera vad det är när man är grymt sugen utan det kan bli en ren reflex att stoppa nått i munnen.
#17 Håller helt med där! Under den tiden på månaden är jag som förbytt och nästan alltid hungrig och sugen. Då tillåter jag mig också mer än annars.
Ja, det hormonella suget är något HELT annat att slåss emot! 
H. Thea

Äggmjölk med muskot, kanel och vanilj fungerar för mig.
Om man vill kan man ta lite kall äggmjölk och mixa med några få hallon och lite vanilj. Super smaskens till kvällen.
keso med lika delar mascarpone + någon msk grädde och kanel tar bort ev sug för mig. Dock är det svårt att överäta för man blir så mätt av mascarponen.
Lägg undan elvispen i källaren (det gjorde jag när Chokladmousse var en stående efterrätt dagligen ett tag…)
20# låter gott med hallon i äggmjölken, jag ska absolut testa detta!
17#, 18#, 19# Känner av princip samma sak gällande sötsuget. Vissa dagar känner jag mig inte nöjd med den vanliga mängd som man brukar äta utan man vill ha mer. Läste i skaldemans bok att då är det nog bäst att lyssna på kroppen och helt enkelt äta mer, bara det inte blir mer utav gottegrejerna!
15# Det är precis som du säger en ovana och jag ska jobba för att få bort dem. Men ju närmare helgen kommer desto svårare är det. Då är det som att man ska har något, bara för att det är helg…
Förut "råkade" jag alltid köpa för mycket godsaker inför helgen, så det blev att jag proppade i mig ostbågar framför TV:n alla kvällar i veckan. Det var dagens höjdpunkt.
Då jag sedan skulle börja med LCHF, så trodde jag att det skulle bli jättesvårt att bryta den vanan. I början så hade jag alltid osttärningar och/eller paranötter som ersättning då jag tittade på TV. Men nu kan jag oftast klara mig med bara ett stort vattenglas.
Så är det för mig ochså, och ni ska veta att jag har varit hopp lös på helgerna. Jag har ätit godis både fredag, lördag och söndag. Men nu är jag inte alls så där fixerad att jag måste äta något framför tv. Det räcker med vatten för mig med.
23 -23# Jag hoppas jag når dit också!. Självklart är jag mindre sugen på sötsaker, godis, sånt har jag inte ätit på flera månader, men vanan att vilja ta nåt framför tv finns fortfarande kvar, men ska jobba för att få bort detta, det verkar ju finnas hopp iallafall!

Sill!
Traditionell nattamat är smör, ost och sill! Enkelt att ta fram. Då behöver man inte väcka köket när man kommer hem.
Återspeglas i litteratur och vår svenska sångskatt:
Med åror kan man komma långt Med segel kan man komma längre Men med en flaska brännvin, smör, ost och sill Kommer man så långt man vill! Men det blir svårt att lägga till!
För till smör, ost och sill och till småvarmt ibland, tar den svenske godtemplaren tår uppå tand
Jag äter nästan alltid hallon o youghurt 4% med hackad mandel samt flatbröd med mycket smör och ost ibland kokt ägg också. till frukost Är inte detta bra? Jag har gått ner 5 kg men sen har det stått still , jag behöver nog inte gå ner så mycket mer heller för den delen. Jag såg viktnedgången som en stor bonus efersom jag gjorde detta av hälsoskäl mest. Äta LCHF alltså. Jag började i början av oktober Jag äter mycket nötter också det är mitt snacks numera. En grej som jag vet är helfel har det slunkit ned väldigt många efter jul, Dadlar, det är väl mitt sätt att mätta sockersuget.

# 27
Om du vill gå ner i vikt så skulle jag definitivt utesluta dadlar (dadlar är supersött) och flatbröd samt minska på nötterna. Men om du trivs som du är nu och mår bra så… Varför ändra på något som funkar :)
Innan jag blev sambo åt jag i stort sett alla måltider (och snask) framför tvn. Samboskapet inföll ungefär samtidigt som övergången till LCHF och jag tänkte att jag skulle ha svårt att kolla på tv utan att äta. Men lösningen var också planlösningen i sambolyan! Nu är tv-rummet nämligen på andra våningen och av ren lathet ids jag inte gå ner en trappa, fixa och bära upp nåt ätbart till tv-tittandet för att sen bära ner disken igen. I så fall måste jag vara JÄTTEsugen! Så lathet är inte alltid fel!