Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 8935 ggr
twinkelstar
0

Föda upp eget kött ?

Jag e nyfiken på om det e nån hära som föder upp eget kött ?

Vi har inga djur som vi föder upp för vår egen del , men funderar på d, dels för att slippa all " skit " som det e i köpes köttet ! huvva…

Vi har just nu höns och egna ägg =) nåt jag kan rekommendera! Kommer även att ha vaktelägg snart =)

linda85
0

hmm svårt att föda upp kött, tror det är enklare att föda upp djurFlört

Åh..jag vill också ha höns! De är så trevliga djur!

Om du köper eko-kött är det säkert lite mindre "skit" i det

twinkelstar
0

ja tänk om man kunde föda upp kött  *hahaha*Tungan ute

linda85
0

Tror dock att det har varit tal om att rent försöka att odla kött i lab.

riktigt läskigt!

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=841670&d=597

konichiwa
0

Jag låter grannen 'föda upp köttet', sen köper jag slaktat och klart av dem :-)

Lammfärsbiff är så otroligt gott!

magma
1

Jag låter dem föda upp sig själva… Flört (Äter till 90% viltkött)

nobban7
0

Funderar på grisar och kanske höns till sommaren - om vi hinner bygga hus åt dem. Funkar det bra står får i tur på listan. Eller så blir vi bekväma och väntar in Pasi och köttbilen.Glad

twinkelstar
0

Jag såg ett program där d försökte ODLA kött, d såg äckligt ut ! urk ! vi funderar på kaninkött..finns en hel del som föder upp jätte kaniner och slaktar och säljer.

Iram
0

Jag föder upp jättekaniner. Har tänk slakta och äta av dem, men hittills har det inte blivit några över till det. Om jag bodde mer lämpligt (lantgård med lada osv) skulle jag nog föda upp i lite större skala. Kaninkött är gott och kaniner är billiga att föda upp.

Pasi
0

#8 Vad ger du dem för foder?Glad

Iram
0

De äter pellets från säckar jag köper på Granngården, kör med kofoder Solid som sägs vara bra för dessa större kaniner. Detta utblandad med krossad havre och på vintern lite solrosfrön. Jättarna kräver mer än små kaniner.

Utöver detta hö och lite grönsaker (överbliven kokt potatis en favorit) alternativt grönfoder på sommaren.

De är billiga på sommaren då de mest äter grönt som jag plockar. Man kan dra ner på torrfodret då.

I princip skulle man kunna ha några avelspar och ta ungar under tidig vår. Då föder man upp dessa kullar under sommarhalvåret på billigt naturligt foder, och slaktar mot höstkanten. De är slaktfärdiga när de är 4-5månader gamla. Man borde kunna fylla frysen inför vintern för en billig peng. Sen behåller man enbart de bästa avelsdjuren och eventuellt några ungdjur över vintern då de är lite dyrare i drift.

Men som sagt, man ska ha plats också… Och helst kunna slakta själv.

sarwen
0

Jag hade kaniner som jag åt upp för en massa år sen, men var inte så förtjust i smaken…

Ett bra knep är dock att inte ge dem för mycket kolesterol, har hört att de får hjärt o kärlsjukdomar av lchf  ;-)

Icegirl
0

Har tur som får tag i vilt som älg, ren, tjäder. Köper också helt lamm hos uppfödare samt griskött från lokala 4H-gården som slaktar två ggr per år. Grisköttet är helt underbart - tänk er grisar som barn har gullat med hela dagarna.

twinkelstar
0

Mycket intressant iram! vi bor på landet, så vi har bra förutsättningar ;)

Iram
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej Twinkelstar!

Måste bara tillägga att det sägs att belgisk jätte, som jag har, inte är den idealiska rasen för köttproduktion. Det är visserligen störst, men ur ekonimisk vinkel är de inte bäst. Det finns något mindre raser som ger närapå lika mycket kött per kanin, men som kräver ganska mycket mindre foder. Jätten är ganska högrest och "smal".

Fransk vädur sägs vara bättre tex. Även new zeelandraserna.

Men såklart går det att äta jättarna, det är ju en gammal köttras. Och de är dessutom ovanligt trevliga att umgås med. :-)

(På bilden min avelshona, ca 8,5 kg)

parsley
0

Är man bara ute efter kött, och inte vill få fram djur för utställning/avel så är väl korsningar det optimala? Man kan t ex korsa fransk vädur med någon köttras, t ex vit lant eller blue wiener. Korsningar lär växa snabbare och nå slaktvikt tidigare. Eller satsa på angora, ull, skinn och kött.

Håller man på med höns och låter dem få kycklingar så får man ju ett antal tuppkycklingar också, som behöver slaktas undan och ätas.

Tyvärr är jag för blödig för att slakta.

LatMask
0

Svälj…om man skulle bli vegetarian?

Jag tror att jag skulle klara av att ha grisar, kor, lamm och höns - särskilt i min tvåa i Stockholm, haha - och äta upp dem, men kaniner - nää! Jag har aldrig haft kaniner själv, men i min sinnevärld är kaniner gosedjur och inget annat.

Och ärligt talat, jag tycker inte ens att de smakar gott. Jag har ätit kaningryta några gånger men gillar inte den söta smaken.

Lisabet
0

Kaninkött smakar mycket olika beroende på vad de ätit de sista två (eller så) veckorna. Det sade min svägerska som födde upp kaniner för ganska många år sedan. Lite persilja eller enris t ex och absolut ingen kål, och de blev mycket godare.

Så kryddningen ska tydligen börjas redan före slakten.

LatMask
0

Det är som Gotlandslammen, då. De äter en krydda som förekommer vilt på Gotland - kan det vara mejram? - och smakar underbart!

Kanin-Eva
0

Jag föder också upp kaniner. Det är ett alldeles utmärk alternativ för den som vill producera sitt eget kött. Kaniner till slakt kan dessutom, så gott som, alla ha plats för. Det går ju t.o.m. att ha en avelshona inomhus (även om jag inte kan rekomendera det).

Fördomarna mot kaninkött är ganska utbredda, tyvärr. Och de som pratar om att det smakar konstigt har nog aldrig ätit kanin. Köttet har ingen speciell smak utan är som en blandning av kyckling- och fläskkött. Styckdelarna är dessutom i storlek och form som kyckling. Det är t.o.m. så att man brukar kalla den styckdel som utgörs av frambenen för kaninvingar som jämförelse med motsvarande styckdel från kyckling.

Dessutom har vi en "fårförening" där ett antal familjer äger och sköter en flock får tillsammans. Också något jag kan rekommendera om man bor så att det är möjligt.

Sedan hösten har vi även en flock höns som hittills "bara" givit 5 slaktkycklingar och ett 30-tal ägg.

Allt detta tillsammans gör att vi i princip inte köper någrot kött.

Fördelen med eget kött är att man har full kontroll på hela kedjan, man vet vad de ätit och (under förutsättning att man kan ordna slakten på ett bra sätt) att de inte behövt transporteras långa sträckor till slakeriet eller på annat sätt blivit stressade i samband med slakten.

Pasi
0

#18 Kanske backtimjan…en god krydda!?

parsley
0

Tror att Gotlandslammen äter timjan.

Det finns kaninfolk som klarar att slakta, men inte att äta djuren.

skogs-tolva
0

Har gotlandfår, finullsfår, oxford down och texel, en salig röra…Glad Lamm blir det till våren. Mmmm, att ha i frysen, då får man lite mera mmm i livet Flört

Ska fixa hönsgården till våren och där ha höns, myskankor (vilka ägg!!!) och tänkte också ge mig på gotlandskaniner, känner en som föder upp.

Gris är för krävande (har haft, så jag vet…)

Cissit
0

Hur är det med kaninkött då? Är det magert eller fett? Har fått för mig att det är magert kött….vet inte varför :)

Var evigheter sen jag åt kanin, det var väl ok men jag var inte överförtjust, men det beror ju helt på kocken också! Jag menar jag ÄLSKAR nötkött men det finns de kockar som gör det oätligt också :)

Har käkat vildskjuten hare en gång också, det var läskigt för pappas fru hade inte kryddat det speciellt mkt och det var fullt med hagelkulor (tror jag det var) i köttet så man fick passa sig så man inte bet sönder en tand! Ingen höjdare…

Det där med fördomar kan man ju applicera på det mesta, många har fördomar mot lammkött och säger att det smakar kofta men jag har aldrig ätit lamm som smakar kofta! Det är ju hur mumsigt som helst :)

Pasi
0

#23 Felaktigt styckat eller om det blir för gammalt och lite härsket så kan det smaka kofta….men det är väl mest en myt.
Ja, kanin, hare och ekorre är magra krakar…men goda.

Besika
0

Jag har vildkaniner på innergården, och de har byggt bo under min altan. 
Mina två afghanhundar gör allt de kan för att fånga dem till matte, men har inte lyckats än. Ska kanske stänga för så de inte kommer ut?? ;)

Pasi
0

#25 Gör dig en pilbåge istället…annars äter nog jycken upp sitt första fångade byte själv…oavsett vad du säger.

Cissit
0

Pasi - Ja jag har också hört att om man misslyckas med styckningen så kan det smaka underligt, det är säkert så att äldre djur smakar mindre gott än lamm också, men så är det ju oftast med allt kött :)

Som tur är har jag inte haft sån otur att jag har fått felstyckat eller gammalt kött och har fortfarande en kärleksfull relation till lammkött :)

Pasi
0

#27 Tittar man på älg och nöt så är det snarare så att kalv är smaklöst och äldre kött smakrikare, och mer fettmarmorerat. Men det kostar mer per kg kött att föda upp djuren i 2 år istället för 1 så det billigare köttet är normalt aldrig så gammalt.

Besika
0

#26, jaa, tack för tipset. Det är ju dessutom kul!! :)

Iram
0

Kaninkött är magert, men man får väl "fetta" till det i matlagningen. Och som sagt, man ska verkligen undvika att utfodra kaninerna med kål veckorna före slakt för köttet tar smak av det.

Har en polare som maler sitt kaninkött och gör burgare. Jättegoda säger hon! :-)

Visst kan kaniner kännas som gosedjur, de är ju himla söta och mysiga. Det blir liksom så att man får några favoriter som man aldrig skulle kunna käka upp, och dessa kan då användas till avel. De kaniner som man i förväg planerar att slakta för mat får man hålla ett visst avstånd till. Sköta om dem väl såklart, men kanske inte gosa alltför mycket och ge dem namn.

Och jag har precis som parsley hört att korsningarna är bästa köttkaninerna.

skogs-tolva
0

Det är sant och gäller ofta de flesta djurarter. Jag har en tacka som är korsning mellan texel och oxford down. Kan bli mumsiga fina köttras-lamm där!

mamski
0

Vi har fyra får (en bagge och tre tackor) som vi hoppas ska ge oss lite extra kött i frysen framöver.

Har hört nåt om att får som får mycket spannmål att äta lätt kan ge ett fett som "smakar kofta". (Så var vi där igen, med spannmålet som sämre föda.)

Ska vid något lämpligt tillfälle ta upp det där med kaniner med gubben. Det låter som en alldeles utmärkt idé!

Höns och ankor vill jag ha, men bidar min tid.

skogs-tolva
0

Mhm, men spannmål? Det skulle väl vara om man ger dem det i pelleterad form, det brukar jag alltid köra med de första 2 veckorna efter lamning, för att tackan ska ge fet och fin mjölk sen tar jag bort det. Hö är ett fullgott foder då bete inte finns = vintertid.

Annars har jag hört att om de slarvar vid slakten och låter ullen komma på kroppen tränger lanolinet in i köttet och sätter smak?! Rätt eller fel?

Nåja, hittills har inte mitt lammkött smakat kofta ännu i alla fall! Glad

Cissit
0

#28 Jag tycker kalvkött, både nöt och älg är hur gott som helst :) Framförallt är det väl mört och fint. Men du har rätt i att det brukar vara magrare och att de mer fettmarmorerade bitarna brukar ha mer smak.

Men jag äter inte så ofta kalv, även om det mesta köttet vi köper kommer från ungdjur. Synd att morsan har separerat från sin bonde, annars hade man haft fri tillgång till kött där…mums

andreas0
0

Kaninkött är gott, men extremt magert så ska man äta det så måste man lägga till väldigt mycket fett för att det ska bli en vettig måltid. Det är så magert att dom har döpt sjukdomen man får om man äter för lite fett och för mycket protein till "Rabbit Starvation" (eftersom man får sjukdomen om man enbart äter kaniner/harar). Det är en dödlig sjukdom.

#0, Har ni höns så föder ni väl upp eget kött? Eller vad gör ni av hönorna som blir så gamla att dom inte kan lägga ägg längre?

Sådana lite äldre hönor är dom allra godaste smakmässigt, det går inte att få tag på sådant kött i affärerna.

twinkelstar
0

vad kul med så många svar och att så många hängt på tråden =) woho! Var lite rädd att få svar som " är du galen? ska du äta kaniner?" ..hehe !

Jasså är ankägg extra goda eller ? ;)

Vi har ätit lamm nån gång, men d har aldrig smakat kofta, vi kör med mycket vitlök ;) mums ! Timjan är en "lammkrydda", själv gillar jag oregano :D

Pasi
0

#33 Jag tror det är mikrober som ger smak då ull kommit i kontakt med köttet, inte själva lanolinet i sig.

#34 Skaffa en egen bonde, kanske?Flört

Cissit
0

#37 haha ja det vore nått det kanske? Jag skulle gärna bo på gård igen…problemet är bara att jag redan gift mig…med en datanerd (läs datasäkerhetskonsult) :P

Pasi
0

#38 Går väl att byta ut!Glad

mejram
0

Asch, varför ska man bo i stan?? Det skulle vara riktigt spännande att testa att föda upp något djur. Gäss är ju riktigt feta, kanske det skulle vara något. Gåsägg, är de lika goda som ankägg, tro?

Men jag är nog för mycket stadsbo för att klara av slaktbiten, undrar hur länge man måste träna innan man kommer över det?

skogs-tolva
0

Jo, angående slakten; Man skaffar en som fixar sånt och går iväg tills det är klart Skrattande jag är blödig som f*n när det kommer till det Gråter

Cissit
0

#39 *skrattar* Jag är rätt nöjd, än så länge, men jag jobbar lite smått på att vi ska röra oss ut mot landet så småningom, vore riktigt nice att kunna ha lite djur och odla lite själv och så. Men stan har ju sina fördelar det med :)

Liva
0

Skaffa FÅR då om ni ska föda upp kött. : )

Jättetrevliga djur som är lätta att ha att göra med. Och lammen är ju hur gulliga som helst! Dessutom äter de gräs - spannmålstillskott går att minimera - det är bra. Roligt att klippa dem, klippa klövar och sådant pyssel.

Inte så roligt att slakta kanske men man kan ju anlita någon granne kankse..

Grisar är roliga men väldigt otympliga och stora och gräver upp hela trädgården när de rymmer…

Skaffa fler FÅR!

Anninni
0

Hur fungerar det med slakt?

Får man slakta själv? Skulle tycka att det vore kul med köttraskaniner.

Måste man hänga kaninkött?

Liva
0

Jag TROR att man får slakta för eget bruk men jag är inte alls säker. Det kan ju vara så att alla gör det i alla fall. Däremot finns det regler om HUR det ska gå till (bedövning tex). Så fort man hanterar mat som ska säljas är det massor av regler. Jag känner flera som slaktar hemma och har aldrig hört eller tänkt på att man inte skulle få det. Men det är nog bra att kolla upp.

flikkan77
0

Vi ska förhoppningsvis kunna skaffa höns till sommaren. Föder upp lite kaniner till ormmat men om vi kanske kan bygga ut kaningården och skaffa en större kaninras så skulle vi ju kunna äta våra kaniner med.

De vi har nu är det inte mycket kött på alls, största honan väger 3 kilo, men så är det just nu bara de nyfödda ungarna vi vill åt med.

"You just have to belive…"

pyromanen
0

Har haft både får/lam, höns, ankor och kaniner och slaktat själv.  Det var inte gosekaniner, oh jag är från landet och uppväxt med slakt av både kor, grisar och omhändertagende av skjutet vilt.  Men jag tyckte inte kaniner var någon höjdare, det var "mycket mord för lite kött" samtidigt som köttet inte föll i våran smak, det blev ganska smaklöst oavsett om vi utfodrade med timjan och enris. Det funkade för wookad mat, det var egenltigen det enda sättet det gick ner hos oss, och då låg det ju finstrimlad i marinad med vitlök mm innan, och det var ju marinaden som smakade.  I jämförelse så är det ju mycket mer kött på ett lam, blir många måltider och kändes mer som att det var värt jobbet + att vi tyckte det var godare.  Nu har vi enbart har höns, men tupparna som blir varje år äter vi och de kan bli väldans goda, mycket mycket godare än "köpe-kcyklingar", men då har de också levt 4-5 månader istället för 5 veckor!  Om man ger dom obegränsad med vete på slutet kan de bli så feta att när man steker dem i ugnen blir det nästan som anka med riktigt knaprigt tjockt skinn och så mycket smak!  rekommenderas!

Anninni
0

Visst är det godare med Naturlig mat. Mat som levt ute i det fria. Jag undrar hur vi skulle smaka för ett lejon efter att ha växt upp i en värld full av margarin och tillsatser. Obestämd

Nej nu spårade hjärnan ur igenSkäms blir så ibland.

skogs-tolva
0

Jo, slakta själv för husbehov tror jag allt man får göra.

Så gör vi i alla fall, ingen har sagt något om det.

Iram
0

Det finns kurser i slakt för "hemmabruk". Kaniner brukar för det mesta knackas i bakhuvudet och sedan stickas för att tömmas på blod. De bedövas inte för allt går så fort. Men man måste såklart veta hur man ska göra så att det blir rätt och djuret inte utsätts för onödigt lidande.

skogs-tolva
0

Ja, givet, vi skjuter lammen med slaktpistol. Det går snabbt och plågofritt.

Sen skär man av halsen…eeww, kom precis på varför jag aldrig är med i just de två faserna….

pyromanen
0

Nåt av det som är positivt med att slakta själv är ju att man har koll på hur djuren har det ända tills det tar slut.  För några år sedan hade vi kalkoner gemensamt med en kompis hemma hos honom.  han umgickes med dedär pippisarna så de var rätt tama, och då det var dags för slakt följde de villigt med en efter en, han klappade dom på huvudet medans de frivilligt la huvudet på huggekuben, fattade igen mistanka…  kanske låter grymt att luras så, men mycket hällre det än stordrift, köer, trånga turer i slaktbilar mm!

Cissit
0

När vi hade grisar hemma hos min pappa (bara två stycken som vi sen skulle äta upp) så anlitade vi någon "resande slaktare" typ som kom och slaktade på gården med slaktpistol. Det var rätt hemskt, men det var gott kött :)

Vi hade även 2 grisar hemma hos mamma en gång men de skickades iväg med lastbil till slakteriet och det gör vi ALDRIG om kan jag lova….gud vad de skrek, man riktigt hörde dödsångesten i deras skrik. Kommer aldrig glömma det. :( Köttet blev gott men deras sista dag i livet gjorde att det var lite svårätet ändå.

Problemet med grisar (och förstås andra djur också men grisar speciellt enligt min erfarenhet) är att de är så smarta och sällskapsjuka, de blir nästan som hundar om man umgås för mycket med dem, våra grisar kunde trick (som apportering och sitt) hade namn och kom när man ropade på dem….det hade nog kännts lättare att slakta och äta upp dem om man inte haft fullt lika mkt personlig relation till dem. Däremot så var det riktigt skönt att kunna äta kött som man verkligen visste vart det kom ifrån, vad djuren ätit och hur de haft det. Våra grisar var väldigt lyckliga när de levde och åt bra mat, de bodde utomhus (med möjlighet att gå in i ett litet minihus om de ville) och kunde böka och rulla sig i lera, precis som grisar ska.

Haha nu kom jag precis på att mina småsyskon vägrade äta av pricken och vad nu den andra grisen hette så mamma fick alltid ljuga och säga att det var köpekött…de märkte ingen skillnad men det gjorde jag, det syntes på köttet och kändes på smak och konsistens.

Anninni
0

Jag har fått lära mig den hårda vägen att inte leka med maten.

Man ska inte döpa sin mat och inte kela med den heller, blir så jobbigt när den sedan ska ätas. Men man ska ta mycket väl hand om den, då blir den godare.

Jag fick lära mig detta genom att tillaga och äta Arnol , ett kraftigt och fluffigt och mycket lamt litet lamm.

Samtidigt tycker jag att det är bra att man har sett en slakt och att man har förståelse för vad det är man äter. Men jag vill aldrig mer tillsaga något som har ett namn och som jag har kelat med.

Kände mig som en kanibal nästan

andreas0
0

Jo, det gäller väl att ha rätt inställning till djuren från början. Varje dag när man matar djuren så ska man tänka att nu ska jag göda upp dig så du blir riktig god och fin när det är dags för slakt. Så slipper man den psykologiska biten.

LatMask
0

Haha, pyromanen, vet inte om du tänkte på vad du skrev om tuppkycklingarna:

"Om man ger dom obegränsad med vete på slutet kan de bli så feta att när man steker dem i ugnen blir det nästan som anka"

Ja, som sagt, djuruppfödare vet vad som gör en fet…synd att inte människouppfödarna (SLV, professorerna, you name it…) vet!

pyromanen
0

#56 Skrattande. Jo och Björnarna som måste lagra fett på hösten innan de går i ide byter kost till mer kolhydrater medans de under sommaren när de inte vill vara feta äter mest kött…

Vi bruade skriva namn på fryspåsarna fär att veta vilket lam vi åt! (fast vi var ju inte kompisar med dom på nåt känslomässigt sätt), valde korta namn för att det skulle vara enkelt att skriva på fryspåsarna :-)

Ett av mina tyngre argument mot LHCF är att titta på våran granne. Han är 87 år gammal och har jobbat i jordbruket och på vintern i skogen i alla år tills han var 85, två lass stockar om dagen, 7 dagar i vekcan oavsett väder som 85åring… med motosåg!. Han har ätit potatis på slaget 12 under ca 360 dagar om året i 85 år… har en kondis och en fysik som kan göra mången 50-årig avundsjuk… men det är kankse så att så länge man bränner av kolhydraterna med en gång är det ingen fara, eller?

Cissit
0

Jag har läst på flera ställen att det är mer ok att äta kolhydrater om man jobbar mkt fysiskt, då förbränner man det ju. Dessutom verkar det ju vara så att vi alla är olika känsliga och har olika ämnesomsättning :)

mamski
0

Idag åt vi fjällröding med huvudena kvar. Det har inte hänt mig de senaste 16 åren som vegetarian, så jag reflekterade verkligen över att dessa fiskar var fiskar som levt i fjällen och som för ett tag sen levde och simmade omkring. Och det kändes så trevligt att få "prata" lite med fiskarna och meddela att jag är oändligt tacksam över att vi får äta dem och att de utgör så bra föda åt oss människor. Visst låter det flummigt? Skrattande

Men jag kan inte hjälpa att det känns mycket andligare och mer ärligt mot djuren att föda upp dem själv (eller låta naturen föda upp dem), slakta dem, ta hand om blodet, ta rätt på skinnet, koka soppa på benen, ge de råa resterna till hundarna och till sist äta köttet med tacksamhet. Av den anledningen skulle jag aldrig låta bli att äta upp ett djur som kan ätas, bara för att jag haft ett personligt förhållande till det. Det är ju för sjutton resursslöseri! Och DET är en av vår tids största hot mot oss själva…

Så talar en omvänd veggie….! Skrattande