Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 1172 ggr
Jea59
0

Tvivlar på LCHF

Nu har jag ätit LCHF i drygt 4 månader och gör det fortfarande.

Men ibland vet jag inte vad jag ska tro och vad jag ska äta. Att äta denna kost är ok en kortare tid, men inte under längre tid är en av argumenten som pågår i debatten.

En person i min närhet, så sköt kolestrolet i höjden med denna kost, själv har jag högt kolestrol ligger på 10 men jag ska kolla denna senare om kosten gör någon nytta.

Vänner till mig som arbetar inom vården säger att det är inte bra att äta som jag gör.

Att mättat fett är inte farligt, det är helt okej, men att äta dessa mängder är det helt okej?

Nu behöver jag argument, pepp, har era värden blivit bättre?

Ja det mesta för att tvivlet ska lägga sig, tror nog fler än jag som funderar över detta.

Jennix
0

Det är ord mot ord, helt enkelt. Jag har talat med lika många läkare och experter som är för animaliska fetter och lågkolhydratkost som är emot.

Det enda du kan göra är att läsa och bilda dig en egen uppfattning, för det är bara DU som kan bestämma vad du ska tro på. Bestäm själv, alltså.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

nyborjare08
0

Det här skrev jag nyligen i en annan tråd:

"Om jag mår så mycket bättre både direkt efter kostomställningen och fortfarande nu, på alla plan, HUR kan då detta misstänkas vara farligt för hälsan i längden?? Alltså, hur kan man må bra av nåt som skulle kunna vara farligt? Borde inte kroppen i så fall protestera på något sätt? Och min viktnedgång är inte så stor att enbart den skulle kunna vara orsak till välmåendet."

Det här är en fundering som jag alltid har med mig. Naturligtvis kan jag inte belägga det men rent LOGISKT så stämmer inte "motståndarnas" argument för mig. Jag kan inte tro att det är farligt! Jag har ätit enl LCHF i snart 7 månader nu.

Kolesterolet kan höjas av kosten men som jag har förstått det så är det det goda kolesterolet som höjs, och det är enbart bra!

I en annan tråd (och på andra ställen) har jag läst att undersökningar visar att strokepatienter och hjärtinfarktpatienter har högt blodsocker. Så riskfaktorn är ju snarare kolhydrater än fett.

Babz
0

Jea59 - Här kan du läsa och höra om kolesterol. I korthet går det ut på att kolesterolnivån i blodet inte har något som helst att göra med hälsan. Det är en myt!

Livsmedelsverket har trots påtryckningar (bl.a. av Kostdoktorn, Andreas Eenfeldt) inte presterat några vetenskapliga belägg för att tallriksmodellen är nyttig, inte heller kan man visa att LCHF skulle vara skadligt.

Jag kan förstå din tveksamhet, vi har ju blivit så indoktrinerade så länge med snacket om att "mättat fett är farligt!" "ät minst 500 g rotsaker om dan!" "ät 6-8 brödskivor om dan!" och annat. Det är svårt att lära om och gå emot de officiella kostråden, men jag är övertygad om att historien kommer att ge oss rätt!

Besök gärna Kostdoktorn.se här - där finns mycket bra information om lågkolhydratkost, om kolesterol och annat!

Mitt tips till dig är: läs på så mycket du kan/orkar så att du kan skaffa dig argument.

Lycka till!

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

[slamslams]
0

Vad då mängder av fett?

För min del har jag bytat ut margarinet mot smör när jag steker min mat, men jag använder inte större mängd.

På mina smörgåsar jag åt tidigare använde jag under ganska lång tid becel, för det skulle vara nyttigt,om jag äter någon smörgås nu sen 1.5 år tillbaka brer jag smör på den.

Sen  äter jag förstås inte smörgåsar nu för tiden därför kan jag bre smör på någon ostskiva då o då, annars kan jag ta en klick i munnen någon gång i stället.

Jag förstår inte detta prat om stora mängder, man har bara bytat ut margarinet mot Smör.

Jag har stora vinster av denna kost både medicinsk och viktmässigt.

Jag kommer aldrig att gå tillbaka till ex insulin igen eller till den övervikt jag hade tidigare, om jag kan förhindra detta  med kosten.

Jag går som diabetiker på kontroll med jämna mellanrum,samt har en doktor som blev otroligt intresserad av detta.

Babz
0

#4 - Kul att din läkare är intresserad!

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Jea59
0

Har läst här i trådarna  att man äter 120gr om inte mer om dagen det är mycket fett för mig som har ätit 20gr smör om dagen.

Jag har ju aldrig heller ätit lättprodukter eller sånt,  utan jag har alltid stått fast vid hela livet att det är bättre att äta smör o grädde när man tillagar mat o annat en massa kemikalier, så där har jag inte gjort nån förändring.

Jag förstår att du inte vill tillbaka som du mått innan, utan det är det här med mängden fett man äter, sen tycker jag själv att det är inte farligt med mättat fett.

Adur
0

Lite OT men ändå inte: Jag sitter och tittar på dokumentären Nya vädrets offer i SVT24. Förra gången var filmaren på Grönland, den här gången är han i norra Alaska och följer de traditionella jägarfamiljernas liv och problem när isarna smälter mer och mer.

Man får se när han sitter till bords med familjerna han besöker och äter deras typiska mat - mycket kretsar kring maten i programmet - och hittills har jag inte skymtat en kolhydratkälla till middagarna. De nämnde faktiskt mjöl i förra avsnittet, men när de sitter och äter, så äter de kött. Rakt upp och ner. Kokt säl, typ. Inga grönsaker heller.

"Ni använder säloljan istället för ketchup, alltså?" sa killen lite skeptiskt när han skulle äta med Alaska-familjen och de räckte fram en burk med fett att ha på maten. Pastan, potatisen, riset och brödet lyste med sin frånvaro.

Och alla i familjen såg hur hälsosamma ut som helst, trots fettburken på bordet. Flört

[Pennylane1]
0

#6 men det är ju inte rent fett man äter 120 gram , det finns ju fett i ägg och kött och fisk och det är ju allt sammantaget som blir fettintaget.