Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 2928 ggr
Leilin
0

Direkt-i-munnen-mat?

Ok, nu är jag tröttröttröttrött och min hjärna fullkomligt skriker efter sockerkick (den har tyvärr väldigt gott minne) som hämnd för att jag inte lägger mig. Får typ tvångstankar om äckliga ballerinakex och sega kladdkakor…

Har varit uppe två nätter i rad m ettåringen och hans hosta samt på dagarna med fem och ettåringen. Jag skulle somna stående om det inte vore för kaffekoppen men jag kan inte lägga mig förräns ikväll när sambon kommer hem.

Vad kan jag äta som bara är att ta ur kylen? Hjälp mig tänka! (och nej jag är inte i övergångsbesvär längre, ätit så här ett år)

berndt
0

jag brukar ta en påläggsskinkbit eller två, en stor klick majonäs på och så rullar jag ihop det o äter.

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

Puhlo
0

Jag vet precis hur det är att vara så trött att man inte kan tänka!!

Skinka, bred på mascarpone, majonnäs eller philadelphia och stoppa i mun. Ostskivor, gärna med smör på. Sen brukar jag ta en näve mandlar, eller ischoklad jag gjort med mer kokosfett än vad det står i receptet, ifall jag bara är sugen, då räcker det med en.

annars rekommenderar jag matlåda för andra likadana dagar. Jag har Dessi's pizzagratäng i kylen som väntar på att jag ska bli hungrig nog.

Aniara4
0

Är jag riktigt desperat tar jag mig en klunk direkt ur gräddtetran, det ger mig lite respit så att jag orkar tänka ut nåt ordenligt!

JAUS
0

Om du verkligen känner att du "måste" ha något sött så rekomenderar jag att du köper 5 grams provbitar av mörk choklad. Köp dock endast några få åt gången annars finns det risk för överätning. Och för att få chokladen att räcka längre ska du inte bita i den utan bara låta den långsamt smälta på tungan och suga i dig den, den smakar även bättre på det sättet.

Aniara4
0

Och glöm inte att alltid ha ett litet lager av hårdkokta ägg i kylen!

Leilin
0

Hej på er -

sitter hrä m kaffet m grädde i högsta hugg. Fattar inte hur barn kan vara febriga och superhostiga på nätterna men full fart superbus så fort dagsljuset kommer! Det måste vara nåt naturen gjort fel…

Själva huvudmålen är ok faktiskt, har lite back-up i kylen - det är det där behovet att stoppa nåt i munnen för att hålla sig vaken som kör med mig. Grädde, mascarpone, ost, majonnäs - Tur jag nu har tråden att gå å läsa i när det blir för körigt;)

Choklad borde ju vara en lösning, finns alltid mörk hemma men kruxet är att min hjärna ju VET att den itne är så söt och därför inte ger nån sockerchock - så därför är jag faktiskt inte sugen på den!

Nä, nu ska jag gå å ta mig en ostbit m smöör:)

Leilin
0

#5 Ah äggen! det brukar vi ju ha men de har gått åt (de färdigkokta alltså!!) måste gå å koka

Anninni
0

Köp hem en grillad kyckling. lite majo på det så är det klart.

Aniara4
0

Och ölkorv! Jag har alltid ett litet lager av Joddlarkorvar!

Morfen
0

Lite nötter är också gott.

Johannika
0

Färdigkokta ägg som sagt, babybelostar, makrill i tomatsås, bara att öppna och häva litet majo på, tillsammans med några ägg blir det en bra måltid, småkorvar (typ såna som de har på Liedl, minibratwurst). Hiva in en frusen laxfilé i micron med litet (eller snarare mycket) smör på.

"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"

mikaelj
0

Ost, men använd inte hyvel.

JAUS
0

#9 Joddlarkorv är också min favorit. Försöker dock få tag på nitritfri ölkorv, ska se om jag kan beställa ett kilo från min lokala köttbutik.

Leilin
0

Tack för alla tips - idag har jag fått sova lite mer och hoppas på en eftermiddagslur också. Sambon är ju hemma;)

Nu när jag sovit lite mer funderar jag på att prova äggmjölk, borde ju nästan platsa här. Ska bara diska mig ner till köksbänken först…

Jennix
0

Det kan vara ett bra tips att alltid ha något kallt kött i kylen, typs rester eller så. Då slipper man tänka, bara ta en bit kött och kanske bre smör på.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!