En liten fråga om Kcal..
Hmm…hur många Kcal ska man äta om dagen? Jag vet att man ska äta så att man blir mätt, men vad är "riktlinjen" om man dessutom vill gå ner i vikt? :)

Du måste själv komma på hur mycket du behöver, för om kroppen tar av fettlagret på magen behöver du inte äta lika mycket!
Annars så brukar man säga att en normal inaktiv mäniska behöver ca 2000 Kcal per dag för att vara viktstabil, är du man och aktiv något mer är du kvinna och inaktiv något mindre!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Hmm..Ok. Idag har jag nämligen fått i mig 1220 kcal och jag har hållt mig mätt och belåten på det. :)
Finns det någon "nedre" gräns då? Alltså, måste man äta en viss mängd?
Yes, du måste äta så kroppen inte upplever sig i svät; då börjar den spara på ditt extra fett eftersom det är "dåliga tider". Man bör äta så man är mätt, och minst som ovan sagts kring 2000 kcal/dag (1800-2200).
Vad jag förstått börjar kroppen svälta när det går under c 1500 kcal…
Var och en måste prova ut sin balans; själv håller jag ännu på o provar, jag är bara i sjätte veckan med LCHF nu…
Det finns gamla trådar om mängderna protein som kroppen behöver (1-1,5 g/kg kroppsvikt)
Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg
LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017
Sockerberoende.
Hmm…ska pröva mig fram då. :)
Sen måste jag säga att det där varierar oerhört - jag följer rådet att äta när jag är hungrig - och vanligen blir det helt naturligt nånting i intervallet 1800-2200 kcal/dag.
Men i går - av nån orsak var jag hungrig hela tiden, fast jag just nu går på äggdeff.. och åt en extra gång på kvällen med mycket smör till.
När jag räknade ihop dagens kalorier var jag på 2700 kcal!
Men å andra sidan - i dag åt jag ingen frukost, och nu kl 10.30 är jag ännu inte hungrig.. så jag äter senare i dag när hungern kommer….
Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg
LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017
Sockerberoende.