Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 6184 ggr
pillan1976
0

Socker kick = Trött???

När jag berättar för folk hur jag äter så får jag ofta kommentaren… blir du inte trött… och nej det blir jag verkligen inte… Det är inte ofta som jag tar något sött men det har hänt någon gång och då speciellt dagen  före mens är så otroligt sugen på choklad och jag brukar ta 86% men i dag köpte jag en med lite mer kolhydrater i än den och jag fick i mig 28 kolhydrater på en gång! jag trodde jag skulle uppleva en socker kick kanske men istället blir jag trött… något så otroligt trött… är det någon mer än jag som upplever det så här??? och om det är det har ni någon förklaring.. känner mig liksom trött i hjärnan som om vakenheten i hjärnan sjunkit svårt och förklara..

/Pillan

Pylle
0

Ja! När mitt blodsocker är högt är jag jättetrött!

Experimentera med saker att tugga när suget sätter in

Det finns någon tråd om det här också, kolla den.

jag gillar knaprigt, salt, fett och vet att krispigt bacon är en bra lösning.

Sedan jag började med LCHF har jag aldrig haft chokladsug. Däremot gräddsug

HasseMan
0

Det är väl snarare så att vi LCHF:are har vanligtvis en låg insulinproduktion så när vi äter mer kolhydrater än vanligt så rusar insulinproduktionen för att få ner blodsocket och det ger ett översväng så att blodsockernivån hamnar under ditt normalvärde vilket orsakar trötthet.

dufva
0

Tröttheten blir riktigt påtaglig för en Lchf:are som gör ett raskt hopp in i sockerträsket.

Insulinet rusar till som en fontän eftersom kroppen snabbt vill få undan sockeröverskottet.

Efter ett tag på kosten har vi dessutom ökat vår insulinkänslighet och svarar direkt på insulinkicken.

Glukos rensas snabbt ur blodet och insulinnivån hindrar kroppen från att använda fettet för ny glukosproduktion

Vi blir trötta och efter ett tag hungriga igen eftersom sockerhalten blivit för låg..

bullmagen
0

Somnade i soffan strax efter nio igår och vaknade vid 01.40 pga bland annat 100g 70% choklad. Att jag aldrig lär mig…

Anninni
0

Haha, jag tänkte på detta idag oxå

Igår gjorde jag chokladmusse för jag ville ha lite snask och mys till en filmkväll. Det slutade med att det inte blev så mysigt alls för när chokladen var slut sov jag som en liten gris. Hellsnurrigt

Men när jag tänker efter så var det ofta så innan LCHF.

Jag åt, jag somnade.

andreas0
0

Du upplevde paltkoma helt enkelt. När man får högt blodsocker så får man stor insulinutsöndring. Insulin trycker in serotonin i hjärnan, och eftersom serotonin bland annat är den signalsubstansen som reglerar sömn så blir man sömnig om man får nivåer av det i hjärnan som är högre än normalt. Inget konstigt alls. Det är samma som gör att man ibland kan bli sömnig efter en större måltid som innehåller mycket kolhydrater och någon källa till serotonin (t.ex. något proteinrikt).

Effekten kanske blir högre om man inte har varit utsatt för det på ett tag?