Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 1135 ggr
lillizen
0

proteiner?

okej jag blir förvirrad här…

läser på flera stället att man ska äta (minst) 0,6-1gproteiner/kg kroppsvikt man vill väga.

sen skriver andra att man ska äta 1gproteiner/kg kroppsvikt man väger nu.

hur är det? när jag skriver in i minmat blir d alldeles för mkt proteiner om d ska va d jag vill väga.

läst nånstans att för mkt proteiner kan omvandlas till nåt så att mer insulin frigörs. därför jag "oroar" mig lite.

som dagens mat (blev förbannat mer kolhydrater pga av den dumma chokladen jag inte kunde motstå):

Energi kcal:

1314,75

Energi kJ:

5485,10

Proteiner:

99,15

Fiber:

0,00

Kolhydrater:

7,19

Vatten:

368,58

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

99,28

Kolesterol:

844,95

E-mättade:

19,77

Mättade:

53,92

F-mättade:

3,42

Vitaminer:

A:

582,65

B1:

1,08

B2:

1,58

B3:

12,94

B6:

1,83

B9:

92,40

B12:

5,93

C:

0,00

D:

4,03

E:

4,10

Mineraler:

Fosfor:

1129,35

Järn:

7,87

Kalcium:

287,80

Kalium:

1321,55

Magnesium:

102,70

Natrium:

4748,60

Selen:

58,95

Zink:

14,75

25Gram Smör 80% fett
25Gram Kokosfett
130Gram Ägg rått
200Gram Kassler rökt kotlettrad gris
150Gram Rostbiff nöt
25Gram Ost hårdost 28% fett
10Gram Smör 80% fett
30Gram choklad 86%

Aniara4
0

Proteinet är nog ingen fara, uppemot 2g/kilo kroppsvikt är helt ok såvitt jag förstår. Däremot tycker jag det ser ut som lite lite mat och framför allt lite fett. 7g kolhydrat är inte så mycket, och hade du ätit mer mat och mer fett hade procentandelen blivit ännu lägre!

JAUS
0

Dubbla fettet!

andreas0
0

#0, Siffran 1g per kilo kroppsvikt är ett minimumvärde som man inte ska underskrida. Att ligga runt 1.5 gram per kilo kroppsvikt är mera lagom.

Orsaken till att man inte ska ligga för lågt med proteinerna är för att man då riskerar att få minskad muskelmassa.

Så länge du inte äter för lite fett så kan det inte bli för mycket proteiner, det är inget du behöver oroa dig för.

Jag tycker att det du visar ser alldeles utmärkt ut om man kollar på procenten (något högre andel fett hade inte skadat, men är inte nödvändigt). Men om man kollar på mängderna så äter du för lite mat. Så lite som du äter så ligger du en bra bit under gränsen för undernäring.

lillizen
0

jag som tycker jag har gått å tryckt i mig idag… varit sugen. kanske för lite fett då… visst lite lite i kcal å fett men nu på kvällen tryckte jag nog upp d med lite ölkorv med 0%kolisar å 39%fett

har svårt att få i mig mer fett. drack äggmjölk till frukost med en del fett isom ni ser, 25g smör å 25g kokosfett.

sen har jag idag inte direkt stekt något utan hade vitlökssmör till rostbiffen.

gillar inte majonäs… försöker undvika mjölkprodukter (förrutom då lite ost å fetaost). vissa dagar blir d iofs omelett med bacon i stekt i smör till antingen frukost/lunch/middag. så har lite svårt att få in fettet…kanske måste försöka testa lite kokosfett i te/kaffe som vissa göra.. men tanken ger mig lite äckelkänslor Obestämd

Zepp
0

Cocosfett i te/kaffe smakar inget om du använder det smaklösa.

Känns mest som ett lypsyl på läpparna efteråt.. det är ett himla bra knep att få i sig fett!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

lillizen
0

okej tack, måste nog ge d en chans ändå :)