Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 2173 ggr
Calibo
0

Vin och ketos

Hej,

Hade varit tacksam för lite rådgivning.

Jag började för 6 veckor sedan med GI-kost. Var väl kanske inte helt som jag skulle med kolhydratintag eftersom jag åt ett par finn-crisp och en frukt per dag. Resultatet på de första dryga 5 veckorna var inte så värst bra - bara 2 kilo ner trots mycket motion.

Har nu sedan i söndags gått över på strikt LCHF-kost. Ligger absolut under 20 g kolhydrater per dag och gick in i ketos efter ett par dagar. Vikten börjar peka lite mer neråt även om jag inte direkt rasar i vikt. Nu är det snart helg och det lockar oerhört att få dela på en flaska vin med maken. Fortsätter gärna med en strikt kost men frågan är om 2 glas får mig att gå ur ketos. Vad har ni för erfarenheter av detta?

Anninni
0

Bara det är torrt så går det bra.

Ett glas rött till oxfilén är smarrigt Flört

berndt
0

Hej

Jag har uttryckligen testat just det där, 2-4 glas rödvin på lördagkväll.

Jag kan meddela att enligt mätning med ketosstickor - går man inte ur ketos med den mängden. Inte heller har jag märkt att det direkt skulle påverka viktnedgången.

Officiell definition på ketos är att man äter mindre än 100 g kolhydrater/dag, men det är ju för mycket om man vill gå ned i vikt.

Sen vill jag varna för överstora förhoppningar med viktnedgången. Det rasar för somliga, för somliga kan det ta månader, och för en del längre tid. Det viktiga är den förbättrade hälsa man får med den här dieten. Min känsliga mage är 200 % i bättre skick nuförtiden! Det är viktigare än några kilon, även om det för mig hittills har gått ganska bra, BMI ned från 32 till dryga 30,5 på sex veckor.

Du är unik - du måste själv lära dig hur din egen kropp fungerar.

Lycka till och ha en skön lördag!

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

Calibo
0

Tack! Då ska jag njuta av vinet! :-)

Jag vet att man inte ska ha alltför bråttom men det känns ju onekligen lite segt med 2 kilo på fem veckor… Speciellt när mannen under motsvarande tid, och efter mer fusk, gått ner 8,5 kg!

Jag vet att jag istället borde vara glad för hans skull men det är inte lätt! Flört

Johannika
0

Njut av vinet du! Och beträffande din makes viktnedgång så är det väl bara att konstatera att det verkar som om män har lättare att släppa på fettet än kvinnor…. undrar om det har att göra med att våra kroppar vill behålla en viss fettprocent med anledning av att vi ska föda barn och så…. Bara en helt ovetenskaplig tanke…

"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"

fia1
0

För kvinnor som jojobantat o fettskrämt sin stackars kropp tar det nog längre tid för är för män som tappar vikten fortare. Tror jag.

[Pennylane1]
0

jag hade varit glad om jag gått ner 2 kilo… jag har hållit på i 7 månader… så det går ju fint för dig!

nettisgansmoe
0

pennylan…samma här.

Tänker köra fakir nästa vecka, är du på?

Det är kanske flera som vill hänga på s¨att vi kan stötta varandra.

//Jeanette

[Pennylane1]
0

jag har kört det flera gånger… händer inget ändå… jag skiter i vikten nu…