Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettfrågelåda-minmat
Läst 2733 ggr
Lensingen
0

Ren Köttfärs

Hej! Är precis ny här och ska pröva att använda CalCounter,den verkar vara bra,men hur hittar jag köttfärs/fläskfärs?Det jag hittar verkar vara "uppblandat"redan till köttfärssås,köttfärslima tex.För övrigt tänkte jag pröva fakir varianten,har jag förstått rätt om jag då äter,kött,fisk,fågel,ägg,smör?Inen majonäs?Har hållt på och ätit LC sen 18/9 ,gått ner ca 4kg.Det blev lite rörigt hoppas ni förstår i alla fall.Fundersam

LensingenGlad

Lensingen
0
[Saiva]
0

Här finns en innehållsföteckning för nötfärs, tyvärr finns det bara för 10% fett och 15% fett… Jag köper bara irländsk med 20-22% Flört

Lensingen
0

Tack snälla har nu lagt in det i CalCounter.

Lensingen

Bullan
0

Saiva: har all irlänsk färs den fetthalten? har aldrig tänkt på att kolla, har bara tagit förgivet att all nötfärs är 10% fett.

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

[Saiva]
0

Det står på förpackningen vad den har för %-halt. Kika på Coop! Skrattande Det är där jag får tag i den feta nötfärsen från Irland! Färsen är så pass fet att annat folk undviker den så den är oftast mkt billigare än "vanlig". Jag läste någonstans att de Irländska korna får gå ute mkt mer och äta gräs än t.ex. svenska och danska så fettsammansättningen är antagligen lite bättre också.

Jag får lite konstiga blickar på affären när jag står med huvudet i disken med utländskt kött *hehe* Alla som jag känner "vet" ju att svenskt kött håller såå jättehög kvalitet och att man ska passa sig för utländskt för de korna mår dåligt. Visst, svenskt kött håller jättehög kvalitet! *ironisk* Lås in kossorna i bås och tvångsmata dem med spannmål. Kalvarna kan inte ens överleva på mjölken en sådan ko producerar. Den dör av näringsbrist. Våra svenska djur har det bra eller hur?Flört

Förlåt Generad Jag spårade ur lite. Men det här med djuren ligger mig varmt om hjärtat och jag blir så upprörd på folk ibland… (Jag riktade inte skottsalvan mor någon av er, öste bara ur mig för att lätta på trycket…Generad)

Ähum, som jag skrev tidigare… Kika på Coop, jag köpte 4,5kg Irländsk nötfärs(20%) för 29:90kr/kg igår! Dela upp och frysa in! Flört

MegN
0

#5 Tack för tipset om den irländska köttfärsen. Jag trodde nog tidigare att du bodde på Irland (det var väl någon som gjorde det) och kände mig avundsjuk över att det fanns sån bra köttfärs där…!
Däremot tycker jag det är trist att frysa köttfärs, den blir så blaskig när man tinar den… Önskar jag hade en Coop lite närmare…

Vad gäller köttdjursuppfördning ser jag bara djur på lösdrift häromkring, dvs de går mestadels utomhus och har ett hus att gå in under om det regnar/blåser etc. Gäller alla årstider. Det är billigare än att ha djuren stallade, med all mockning etc som då behövs. En "nackdel" för djurägaren är att de kräver mer foder på vintern, för att hålla värmen.
Däremot har jag väl en och annan sak att säga om det som de petar i djuren, det är väldigt mycket spannmål m.m. Hade det funnits gräsuppfödda nöt här i närheten hade jag genast ställt mig i kö när det är slakt!

hemul
0

Det är extrapris den här veckan på Coop. Glad

Jag har också hört det där med att irländska kor går ute mer. Men om de betar gräs, hur i hela världen fick de då galna kosjukan? Att man ger korna köttmjöl tyder väl inte på det bästa fodret direkt. Nån som vet hur det här egentligen ligger till?

copia
0

Det är min syster som bor påIrland, o där går korna ute året runt , tror jag. jag köper oxå den färsen närden finns ,fet och fin…

Men Galna kosjukan har dom inte haft där, det var england! jag minns att det var strikta regler för att dom inte skulle få dit smittan. Så minns jag det ,iallafall.

TiKei
0

Hej!

Köttfärsen är lite lurig i Cal-Counter. Sök på "färs" istället för "köttfärs" så kommer de upp. Inlagt finns bland annat:

Nöt blandfärs nöt 70 % gris 30 % fett 13 %
Nöt färs fett 15 %
Nöt färs fett högst 10 %
Gris färs fett 15 %
Gris färs fett 20 %

/Tina

magma
0

Jag har lagt in "min egen" nötfärs som innehöll 19% fett, eftersom det inte fanns. Tänkte bara tipsa om att det går att göra så också, om det man ätit inte finns med.

hemul
0

copia skrev:
"Men Galna kosjukan har dom inte haft där, det var england! jag minns att det var strikta regler för att dom inte skulle få dit smittan."

Men guuud! Jag har alltid trott att Irland var själva härden och var jätterädd för irländsk färs när det var som värst. Tack för att du tog mig ur den villfarelsen! Tycker också den färsen är godare. Klart det, om de får gå ute! Nu blir det järnet till Coop. 29:90 för 20-procentig. :-)

hemul
0

Fast nu hittade jag uppgifter som säger att efter England har Irland flest fall av galna kossan i världen. Aldrig får man va glad. Förvånad

[Saiva]
0

Ojdå Ledsen

Men var de inte tvungen att sluta med kadavermjöl efter Galna ko-sjukan?

I så fall finns det ju ingen risk för smitta nu(inte mer än i sverige iaf), de masslaktade ju alla djur som var födda efter ett visst datum för att utrota smittan. Och det har väl inte varit ett enda fall sedan dess vad jag vet…

copia
0

Ledsen om jag lurades, men där min syrra bor, i södra Irland har dom inte galnako..det var på Nordirland..Nu vet jag ju inte vart köttet vi importerar kommer ifrån då men..kan vi försöka kolla upp det??!!

[Saiva]
0

Irland är inte samma land som Nordirland. Nordirland tillhör England(därav galna kosjukan?, ev. samma foder och mkt kontakt med England), hade köttet varit från Nordirland så hade det stått på förpackningen. Det står "Irländskt nötkött 20%"

copia
0

Men då är ju allt frid o fröjd??!! jag visste någonstanns att jag hade koll på det ,men man blir osäker… Eventuellt ska jag ha hönor hos min syster till våren, då får jag pickeägg!! Det ser jag fram emot!

Kram