Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 1941 ggr
Isa56
0

Smör bromsar?

Hittade en liten påse (ca 1 dl, 25 g kollhydrater) med sötsur sås i skafferiet, och blev så sugen. Strimlade lite kött och svamp fräste upp det med lite wookgrönsaker, blandade ner det i såsen, delade det på två små lunchlådor till jobb. första kvällen kollade jag blodsockert 1 timme efter maten, 9,6, (lite högt). Dagen efter la jag 2 stora klickar smör i den andre matlådan, mätte också, 1 timme efter maten då blev värdet 8,6.

Frågan: Smöret håller ner blodsockerökningen, (fungerar som en broms kan man säga) . Men skyddar det mot, det skador som kolhydraterna ger upphov till ( typ synen, hjärtat osv)?

Isåfall skulle man bara behöva vräka på med smör på päronet, frukten eller brödet. Semlan borde ju inte vara problem då? (Nä jag tror inte man äta så, man blir nog fet då).

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

andreas0
0

Ja, fett bromsar upptaget av kolhydrater, sänker maträttens GI så att säga. Men i slutändan så kommer det ut lika mycket socker i blodet, även om det kommer ut över en längre tid, och det behövs lika mycket insulin för att ta hand om det.

För högt blodsocker kan ju skada på olika sätt, och då är det ju bra om det inte blir lika höga spikar. Men alla dom andra effekterna man får av LCHF kost kommer inte från uteblivet högt blodsocker, utan de flesta får man på grund av hormonförändringarna (mindre insulin, mer glukagon, osv.) och dessa hormonförändringar uteblir om du äter för mycket kolhydrater, ovavsett om blodsockret är för högt eller inte.

Så man kan altså inte äta kolhydrater bara för att man öser på med en massa fett också, då tappar man dom flesta av dom positiva effekterna LCHF ger. Fast om man nu tvunget måste äta kolhydraterna så är det bättre att ta extra fett än att inte ta extra fett.

Pasi
0

#1 Man bör även tänka på att fett också bromsar intaget av kolhydrater…mer fett betyder nästan alltid mindre av det "onda".

Isa56
0

Tack för svaren andreas0 och Pasi, det var väl det jag misstänkte. Kontentan är att man kan inte undvika skador, men bromsa höjningen lite. Dock inget man ska göra för ofta.

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻