Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 4136 ggr
Ron-Jag
1

D-vitamin pulver

Hej på Er,

Efter att ha läst om D-vitaminets nytta och nödvändighet på den här sidan bestämde jag mig att jag ville prova. Har nu köpt Holistics D-vitamin men jag har ett problem. Kapslarna är så lätta att dom fastnar i halsen på mig. Har också hört att man kan öppna kapslarna och äta "pulvret" men min fråga är, smakar det illa? Gör det samma nytta då?

Tack för att Ni finns här och svarar på frågor.

Ron-Jag
0

Kom på en till fråga. Hur tar Ni som öppnar kapslarna pulvret? Häller Ni det på en sked eller i yoghurt?

dufva
0

Min dotter gillar inte kapslar heller så hon öppnar dom bara rakt ner i gapet och tar en klunk mjölk efteråtGlad

Själva kapseln är det ju ingen nytta med.

Ron-Jag
0

Tack Dufva. Kan du fråga din dotter om pulvret smakar illa? Jag är lite kräsmagad. Tack.

Energisugen
0

Kom igen nu Ron-Jag. Det blir väl spännande att testa själv :D   Om det smakar illa så lär du ju inte avlida direkt.

Ron-Jag
0

#4, ja det kan man tycka. Men efter att ha ätit en massa medicin som barn är jag glad om jag slipper den erfarenheten. Flört

Dora
0

Tror ni inte att det finns betydelse när en medicin finns i olika form?

som tablett eller kapsel?

När jag studerade i Ungern till sjuksköterska, då lärde vi oss att om en medicin finns i en kapseln form, då är mening med det att den ska inte upplösas direkt i magen, endast i tunntarmen. I tunntarmen finns ludd som tar upp näringen- det är bara min åsikt.

Annars kan man kolla upp med den tillverkade företaget varför finns pulvret i en kapsel.

andreas0
0

#6, Jag tror inte det gör någon skillnad, de flesta kosttilskotten man köper från hälsokostaffären är i kapslar, inte för att dom ska lösas upp i tunntarmen utan för att folk hellre köper det eftersom det anses som nyttigare (bara naturliga ämnen, jämfört med kemikalierna som används för att skapa dom hårda tabletterna).

#0, Blanda det i ett glas mjölk (eller något annat fett, helst bör man ta tabletterna med något fett eftersom d-vitamin är fettlösligt) och drick. Det är ingen fara med smaken, pulvret är smaklöst (så upplevde jag i alla fall när jag löste det i lite smält smör och åt smöret en gång, men jag har aldrig testat att äta pulvret utan något alls).

Ron-Jag
0

Tack andreas0. Då ska jag göra det. Det är ju smidigare att ta "dagsdosen" två gånger om dagen än att behöva äta 5 tabletter för att komma upp till dagsdosen som om man väljer D-pearls.

vargensmat
0

Nästa vecka kommer apotekets rena D-droppar för barn - ett bra alternativ för vuxna också antar jag, då de har en variant löst i vatten.

Kanske lite jobbigt att droppa ut 50 droppar (4000 IE), men tror kostnaden blir ungefär densamma eller något billigare relativt Holistics.

andreas0
1

#9. Vill du få det billigt så köper du sådana på 50 000 IE och tar en tablett var 10:e dag.

En burk på 100 kapslar räcker i så fall i 2.7 år, mer om man inte tar kapslana på sommaren (då man får tillräckligt från solen om man är ute mitt på dagen).

Burken inklusive frakt kostar ca 475 spänn, vilket delat på 2.7 år blir 48 öre om dagen. Och det har man väl råd med. Tungan ute

Fast köper man så högdoserad så får man vara väldigt försiktig så man inte överdoserar. Skriv upp vilka dagar man tar tabletten så man kommer ihåg. En tablett var 10:e dag bör vara lagom för dom flesta. Är man osäker så är det bättre att hålla sig till holistics-burkarna, då dom är mycket svårare att överdosera.

Var man hittar burkarna på 50 000 IE står det om i någon av dom andra d-vitamin trådarna.

vargensmat
0

andreas0 - hmm! det ska jag nog ta och prova … tror inte att mitt tålamod kommer att må bra av en massa dropperier, får nöja mig med att stoppa i barnen Apotekets.

Tack!

Vargalyster
0

Innehåller inte torskleverolja D-vitamin? Det finns sådan som är smaksatt med kanel eller citron. Smakar jättegott! :)

andreas0
0

#12, Visst, torskleverolja är hyffsad d-vitamin källa. Fast man kan inte ta så mycket av den att man täcker hela behovet av d-vitamintillskott, eftersom man då får en överdos av vitamin a, som det också finns mycket av i torskleverolja.

Annars är torskleverolja ett utmärkt sätt att täcka behovet av vitamin a och omega 3, samt att få i sig delar av d-vitamin behovet.

lizaohman
0

Torskleverolja kan väl per definition inte smaka något annat är superäckligt (gräsliga barndomsminnen)  Skrattande

MimLan
0

#14 Jag köper apelsinolje-smakande torskleverolja och fiskolja på healthspan.co.uk. Prisvärt dessutom.

lizaohman
0

Tack MimLan, jag köpte faktiskt en stor flaska. Det var billig frakt, bara 2 pund !

andreas0
0

Jag tycker torskleveroljan på den sidan var lätt lågdoserad. Deras kapslar, som dom rekommenderar en om dagen av, ger enligt sidan följande:

75 mg EPA

100 mg DHA

En portion makrill på 250g ger:

2060 mg EPA

4182 mg DHA

Rätt många kapslar man måste ta för att komma upp i endast en portion fisk…

Dom anger även nivåer för vitamin A och D:

210 mcg vitamin a

2.25 mcg vitamin d

Samma mängd vitamin a kan man t.ex. få genom att äta två ägg, eller 30 gram smör.

2.25 mcg är 90 IE, rätt lite med tanke på att vi här på sidan pratar om tillskott som ger 2000-4000 IE.

Då går det nog att få tag i mycket bättre torskleverolja på andra ställen, som har doser som faktiskt kan ge effekt, om nu siffrorna som tillverkaren anger stämmer och den här verkligen är så dålig. Hur lyckas dom få torskleverolja så lågdoserad, drygar dom ut den med vatten, eller någon annan olja?

Redigering: Den flytade versionen verkar ge mycket mer per dos än kapslarna, den kanske är köpvärd, men ändå lite väl lågt tycker jag.

Pasi
0

#17 Är det kanske olika mängd i en kapsel resp en dos flytande?Glad

Ron-Jag
0

Lite kul det här med D-vitaminet. Nu har jag inte tagit mitt sedan en vecka tillbaka eftersom kapseln fastnade i halsen på mig. Idag kände jag mig död när klockan ringde. Under hela resan till jobbet satt jag och nickade till. Ändå tyckte jag att jag inte märkte så stor skillnad när jag åt dessa.

Idag har jag hällt allt pulver i mina ost/skink/smörrullar som jag äter till frukost. Nu hoppas jag få tillbaka min normala "pigghet" som jag haft innan. Tänk vilken skillnad det har gjort utan att man tänkt på det.Flört

andreas0
0

#18, Jo, den flytande dosen verkar vara 5 ggr så stor. Så om man tar och dubblerar den flytande dosen kanske det blir lagom. Tungan ute (görs på egen risk såklart, för dom som har köpt.)

#19, Jag tror inte det är d-vitaminet som orsakar det, man får inte d-vitamin brist så snabbt eftersom kroppen bygger upp ett lager av d-vitamin som den har och tar av.

Ron-Jag
0

#20, säkert men jag hade inte tagit dessa så länge heller. Efter att ha tagit dom en vecka igen så blev jag piggare. Och det var den enda förändringen jag gjorde. Vågar inte fuska med dom nu i alla fall. Skrattande