Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 1423 ggr
Gasoline
0

LCHF

Nu har jag sett detta ord tusentals gånger och de ända jag fattat är att det är en kost, dessutom snappade jag upp nyss när jag sökte om bra artiklar här om just detta att det troligen är en lågkalorikost, eller fattade jag detta fel?

Vad äter man och hur gör man när man håller på med detta?

mikaelj
0

Vi äter massa kalorier, det är kolhydraterna vi inte äter mycket av. Naturligt fett kött, ost, fisk med smör, grädde, creme fraiche och annat till istället för potatisen/pastan/riset.

Kika på t.ex. "Lågkolhydratkost / LCHF för nybörjare"

greensis
0

LCHF står för Low Carb High Fat och är en kolhydratreducerad högfettskost. Det är alltså en kost för hälsovinster och viktnormaliserande, inte en tillfällig diet.

Många LCHF:are är också engagerade i frågan om naturliga livsmedel och tenderar att vara skeptiska till E-nummer, tillsatser osv.

I korthet: minska andelen av kolhydrater i kosten. Ersätt den förlorade energin med att öka andelen fett i maten.

Det finns en bra artikel/folder på startsidan.

Fabricati diem, pvnc!

Zepp
0

Lågkolhydratkost är vad det står för.. LowCarb och High Fat!

"Förkortningen LCHF består egentligen av två koncept: LC (low-carb) och HF (high-fat). LCHF-metoden har sina paralleller i och bygger vidare på tankar i de uppmärksammade kostmetoderna Atkinsdieten och stenålderskost, men inte på GI-metoden som går ut på att balansera kolhydratintaget mellan snabbsmälta kolhydrater och långsamma snarare än att minimera intaget."

http://sv.wikipedia.org/wiki/LCHF

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Gasoline
0

Ok, tack för svaren, och förlåt för min lilla miss =P

Margareta
0

Välkommen hit! Om du tittar på bilden högst upp så ser du vad vi äter!

Äntligen säger jag som haft en logga med massor av kolhydratmat som vi inte äter innan.

Numer pensionär i Nynäshamn