Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-på-stan-hur-gör-jag
Läst 4590 ggr
[mejja]
0

taimat

hej!

hur är det med taimat? är det ok ur LCHF synpunkt om man skippar ris,nudlar och friterat?

mejja

magma
0

Jag är inte så hemma på thaimat, men som vanligt gäller det att veta vad man äter och hur mycket kolhydrater det innehåller. Man får välja klokt med andra ord, och göra sin egen variant! Cocosgrädde är ju OK.

[mejja]
0

tack för svaret!

om man gör maten hemma så är det ju inga problem, men jag tänkte främst på resturang.

mejja

cacao
0

Nästan all Asiatisk mat innehåller mkt socker. Marineringar mm görs med socker. Man använder också socker i såserna. Mkt svårt att uppskatta/räkna ut kolhydratsinnehållet när man inte lagar maten själv också.

Inte helt idealiskt alltså..

Medarbetare på sajten irishcob

Maia
0

Det man ska se upp med, med thaimaten, är också att den liksom kinamat generellt innehåller mängder av MSD, monosodiumglutamat. Många är känsliga för det och samlar mängder av vatten (och/eller får ont i magen). Den som vill gå ner i vikt blir lätt deppad om den går upp ett till ett och ett halvt kilo över natten.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

[mejja]
0

oj, d låter ju inte bra med allt socker! tur att man inte äter sån mat alltför ofta då.

kanske kan ta nåt med kokosmjölk o röd curry?

magma
0

På restaurang eller menar du hemma??

deluxe
0

Jag skulle nog undvika att köpa det ute. Vi lagar mycket thaimat hemma (eller lagade rätta sagt - det var back in the days när jag åt nudlar och ris och hade socker i maten) och tro mig, det är mycket som är sött i thaimat oavsett vilken rätt man väljer. Nästan alla dom vanligaste rätterna innehåller antingen ostronsås eller rent socker, ibland palmsocker. Dessutom använder dom mycket veg. oljor som jag inte tror är ok ur LCHF-perspektiv, men jag kan ha fel nybörjare som jag är! Kokosmjölk och rödcurry kan du nog laga hemma, men kolla ingredienserna i currypastan.

viktvaktare
0

varför ska man undvika ris och nudlar? Finns ingen anledning då det är mager bra mat. Viktigast är att fetthalten är låg. Då spelar sockret mindre roll, även om man inte heller bör överkonsumera sockret naturligtvis. Komplettera med massor av grönt till bara, och ta en brödskiva med magert pålägg så är det helt ok med taimat

PiaC
0

Currypastan innehåller mer än 20gr kolhydrater/100gr.. kommer inte ihåg exakt. Jag använde den ändå för vi älskar thaimat hemma å någongång kan ju inte vara farligt om man går utanför ramarnaCool.

Min Thaimat

Kycklingfile´som jag strimlar

1 burk kokosmjölk (tror att santa marias var minst kolhydrater i)

strimlad vitkål

röd currypasta efter smak

thaifisksås

ibland strimlar jag morot i (som andra får äta upp)

Anninni
0

viktvaktaren har nog gått vilse tror jag.

Här är det frågan om LCHF

lite kolhydrater och mycket fett

cacao
0

Ris innehåller drygt 25-26 kolhydrater per 100 gram och nudlar ligger på 10-15 kolhydrater per gram.

Alltså födoämnen som LCHFáre undviker helt med andra ord…

deluxe
0

PiaC #9:

Misstänkte att det kunde vara en del kolhydrater i den. Har en burk i kylen men orkade inte gå och kolla innehållsförteckningen ;)

Ska testa att göra ett dugligt alternativ nån gång. Kanske kokosmjölk med purjolök, chili och lime hade funkat hyfsat. Kokosmjölk är gott!

[mejja]
0

#6 jag tänkte på resturang.

#8  o när äter man en macka på tairesturang? men jag förstår att du har kulSkrattande.

MimLan
0

#9 Avdelningen sila mygg och svälja kameler.

Visst innehåller curryn en del kolhydrater, men hur många gram av curry tar du per portion? Inte så många.. och därmed väldigt lite kolhydrater. Inget att bekymra sig över.

cacao
0

Det är nog såserna och grönsakerna framför allt som kolhydraterna sitter i när det gäller Thaimat. Och det är ju lite därför som man äter det, just för de goda såserna.

Går jag på Thai så väljer jag "barbeque" där man plockar ihop maten själv och sedan får den stekt på ett stekbord, gillar starka kryddor så en del av kolhydraterna förbränns säkerligen med en gång ;)

På restaurangen hoppar jag också över alla sötsura såser och jordnötssåsen samt soyan. Allt för mkt socker i dom.

Hemgjord orientalisk mat är annars helt suveränt! Kött fisk eller fågel, fräs på i smör och slå sedan över kokosmjölk alt kokosgrädde eller helt vanlig creme fraich. Krydda såsen med det som passar, citrongräs, chili och havssalt till fisken är gott och shitakesvamp, curry, chili, mynta, koriander eller det man gillar bra helt enkelt. Servera med lätt förvällda vitkålsstrimlor. Eller ät som det är bara

//Suss