Förbannad på sonens läkare.
Grabben som är 15 år lyckades få en öroninflammation i helgen. Hans Pappa tog honom till läkaren så han kunde få antibiotika och medans han var där fick de höra av läkaren hur överviktig han var min son. Han vägde 190 lbs. ca 86 kilo på sina 169cm minsann. Enligt läkarens viktkarta skulle han inte väga över 130 lbs. eller 59 kilo. VA?!
Visst har han lite, lite mage grabben men tjock? Neej… Han är däremot byggd som sin Far. Som en lagårdsdörr, stora händer och fötter och rejäl, stadig benstomme. Han är också väldigt stark och muskulös och tränar viktlyftning i skolan bl.a. Sitter nästan aldrig stilla, har alltid nånting för sig. Åker skateboard och cyklar, springer flera kilometer med kompisarna flera gånger i veckan på eget bevåg och spelar gitarr i ett garageband (blir hur svettigt som helst). Det här är inte nån stillasittande videospelande standardamerikan inte. Fasen, om han vägde enligt viktschemat hon hade skulle han se ut som en utmärglad vinthund.
Sen var det blodtrycket… Hon förfasade sig högljutt över att grabbens Blodtryck var för högt. 130 over 80… Njaa visst är det lite högt men tänkte hon inte på att grabben hade himla ont i örat (det började rinna så fort han kom hem) och var lite stressad och upprörd över det.
Nu vill hon att han ska komma tillbaka och kolla blodtrycket (no problem) men han ska också komma till en weight management class där han ska lära sig "appropriate, healthy eating"! Nä dra åt helskotta.
Pojken och hans Pappa var ju väldigt oroliga när de kom tillbaka och jag har spenderat helgen med att motargumentera läkaren och försökt lugna ner Pappan men det är svårt när han kommer med favoritargumentet. "Tror du att du vet mer än en läkare?"
Vad säger man?

Hej Bookjones, det finns ju personvågar som visar fördelning fett/muskler kanske även benstomme.
Kan du inte få tillfälle att kolla grabben på en sådan.
Hans viktlyftningscoach kanske också kan utala sig i frågan?

Äter han som dig?
Att blodtrycket var högt är ju pga av smärtan i örat inget att oroa sig för bra att det kollas en gång extra.
Nu ska man ju inte dra all över en kam men när man har sett vikt kollon som finns i USA på tv så ska alla gå hungrig och äta mest kolhydrater och lite fett, så undrar om intre det är lita samma stuk på weight management class + att de får inpengar på det för det går väl på eran försäkring!? Fördomar kanske 
Sedan att han ska väga så lite som 59 kg til sin längd tycker jag är alldeles åt hellskotta, såg en bild på dig i en annan tråd och det är väl dina barn med på bild där? Visst lite mullg är han men inte fet! Han växer fortfarande och är aktiv som du själv skriver. Och svaret på din mans fråga är kanse, Ja just i detta vet du mer än vad hon som läkare gör! Hon tror att fettet är farligt medan du vet att det är kolhydraterna!
Ha det gott!

#1 "Hans viktlyftningscoach kanske också kan utala sig i frågan?" Jättebra UBCL. Ska ringa honom i morgon. (holiday idag).
#2 Äter han som mig? Nja, han och faderskapet äter vanligt. MEN… Det finns ingen läsk här. Väldigt sällan vi har kakor eller annat i huset och chips får han kanske en gång i veckan. Han äter lunch i skolan och hemlagat åtminstone 5 gånger i veckan.
Ja, absolut ja om försäkringen och weight management…
Bilden tog vi i somras, styvdotter (bor med Mamman i Oregon) och ja det är sonen i fråga och han har sen dess växt om mig med flera cm. Krympt ordentligt på mitten (och fått mustach… vill smyga in medans han sover och raka bort )!

LOL….. smyg du jag ska vara tyst 
Fattar att du är förbannad på läkaren men som sagt han växer, jag själv skulle ta det lugnt, han verkar ju äta normalt och ska man redan hetsa in honom i jojo bantnig redan som 15 åring!!!! Han kommer växa till sig så att han passar vikten och BMI är ju inte ett riktigt bara mått heller.

Här är bilden förresten. Jag skrev ett inlägg i 25-kilos klubben om vikt och satte in bilden för enligt vikt är jag fortfarande väldigt överviktig på snudd till "obese" enligt alla riktlinjer. Jag väger alltså nästan lika mycket som grabben. Men jag tycker inte jag ser så stor ut (putmagen behöver lite reducering, visst). Eller? Jag väger 186 lbs mot grabbens 190. Har gått ner från min rekordvikt på 233 lbs och håller den nya vikten galant med LCHF. Vad är "normalvikt" egentligen?
Ja, inte sjutton är nån av er "obese" iallafall! Grabben är väl lite knubbig i värsta fall, men inget jämfört med vissa andra i hans ålder. Och lyckas han hålla sig undan de värsta kolhydraterna så blir det säkert bättre med åldern.
Inte sjutton är du vad jag kallar överviktig heller, du ser helt normalviktig ut!! Jädrans snygg också. 
Och muskler väger alltid mer än fett…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Jag tycker inte heller att du ser obese ut. Bara mullig och gullig =)

Normalvikt är väl längden minus 100 tex jag är 173 cm lång och ska då väga 73 kg dit kommer jag nog inte nå men man kan nog säga +-10 kg. Beror ju helt på hur man är byggd och då paratar jaf inte om att benstommen är kraftig och där med att man väger mer. Utan att man är kraftigare byggd eller mer finlemmad och därefter så har man olika vikt. Jag och en jobbar kompis är lika långa vi har helt olika kroppsbyggnader och vi hade ca 15 kg differens (många år sedan) och båda såg normala viktiga, jag alltid skit viktig
!
Jag tycker att du ser jätte fin ut på bilden och din son, som nu har växt om dig, ser mer ut som han har lite puppy fat!

#6 Vad snäll du är! 
#7 Du mä!
#8 Så då skulle man alltså väga 67 kilo. Jag är alltså 17 kilo för tung. Grabben 20 kilo överviktig… Knappast obese tycker jag.
Saknar grabbens "puppy fat". De gosiga runda kinderna har försvunnit nu i takt med den djäkla mustaschens framfart. De var så mysiga att pussa till sonens fasa. Speciellt på morgonen framför skolan i bilen. Brukade sitta med näven på biltutan och hota att tuta tills alla glodde om han inte pussade Morsan adjö….

Uch vilken elak, pinsam morsa =)
Normalvikt tycker jag är olika från person till person… det är väl den vikten där man mår bra…?
Fick fråga när jag skrev in mig på gym förra veckan - vilken är din målvikt/vad vill du väga? Jag svarade "jag har ju aldrig vägt det så jag vet inte".
När jag mår bra och känner mig nöjd med min kropp - ja då har jag nått min normalvikt. :-)
By the way - ni ser jättefina ut alla tre på bilden

#10 I know…
#11 Precis. Om man mår bra och trivs med sig själv. Vart tvärarg på läkaren av den anledningen för jag vill INTE att han ska få en taskig bild av sig själv. Jojobantning har jag ju gjort sen barnsben och vet hur illa det kan gå.
Värst av allt… Läkaren är SVENSK! Heter Gustavsson.

#12, normalviktig, nej jag tycker att du är JÄTTEVIKTIG 

BookJones - det där har jag också gått igenom med min ena son - men där var det hans pappa som var på honom. Han var 12 år!!
Oroa dig inte -skit i det - det är bara lite "marginal" nu när kroppen växer så det knakar (både kroppsligt och mentalt) så om några år är det borta. han behöver lite marginal skulle jag tro - framför allt när han tränar så mkt som han gör
Försök få pappan att lugna ner sig och måste ni gå tillbaka till den läkaren? Kan ni inte välja en annan?? (när det behövs)?? Bara en tanke…
Mina söner kallade det "fjägg" när skäggväxten precis hade kommit igång - inte fjun och inte skägg utan Fjägg. Jättesött tycker jag (nu har de skägg bägge två - inte alls lika sött!)
Lycka till!!

#15 Tack ska du ha. Jag är inte orolig för grabben tror han kommer att bli helt OK. Gubben har lugnat ner sig men jag är fortfarande sur på läkaren. Ja det kommer att bli en annan vi går till nästa gång.
Fjägg är ju jättegulligt men funkar inte på engelska. Vi kallar det för "dirt" i stället. Som t.ex. "Hey, wash your face man, you got dirt on your lip"
Skönt att gubben har lugnat ner sig! Hur är det med örat?
Hemskt egentligen att läkare ska vara så okunniga!
Lycka till

Örat började kännas bättre med en gång. Han var tillbaka i skolan dagen efter. Käkar antibiotika fortfarande. Tack för att du frågade.
Okunnig kanske men okänslig definitivt. Tyckte det var taskigt att snacka så där framför grabben när han mådde så dåligt.

Jag förstår att du är förbannad. Det är illa nog att som vuxen inte kunna söka för någon helt orelaterad åkomma utan att bli informerad om att jag är överviktig (no shit, Sherlock?) och få en predikan om att jag borde göra nåt åt det (jahaaaaaa, tänk att jag inte kom på den idén själv!) - och jag ÄR ändå seriöst överviktig till skillnad från din son!
Jag tycker det skulle vara ok om läkaren i förbifarten respektfullt FRÅGADE om man ville ha kostråd eller hjälp med vikten, men accepterade om man vill hantera det själv.
TOm så att när det gäller barn / ungdomar så kollar man i enrum med föräldrarna först om man inte har hela bakgrunden klar för sig…
Den här läkaren visade ju ingen respekt alls för BookJones kille - och just i den åldern är det SÅÅÅÅ käsnligt allt som har med kroppen att göra….
Blir förbannad på nytt när jag tänker efter!