Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 1554 ggr
StarLuck
0

Nu börjar mitt LCHF-liv

Jaha….då hakar jag på! Lite om mig:

Jag har inte alltid varit överviktig, jag blev det som barn men när jag sköt iväg på höjden så försvann magen nästan helt. Har alltid haft höfter och lite rumpa, inte så jag varit fet men aldrig riktigt, riktigt pinnsmal, har liksom haft mina kvinnliga former=)

Jag har alltid varit väldigt känslig för p-piller(blåst upp både 5 och 10 kg när jag börjat ta de) och för några år sedan satt jag in P-stav och sköt iväg i vikt, slutade även röka så kilona kom som ett brev på posten.

Jag är nu väldigt överviktig och fast beslutsam om att jag måste gå ner. Detta kan inte fortsätta eskalera som det hittils gjort.

Jag har nu läst mycket om LCHF och började för en vecka sedan. Jag har gått ner lite och hoppas detta kommer fungera.
Nackdelen är att jag nu läst en hel del här och till min stora fasa upptäckt att jag kanske börjat fel.
Är det så att de flesta ÄR känsliga för mjölkprodukter(alltså inte går ner i vikt när de äter de)? Isf vet eller tror jag inte att detta kommer fungera.

Det kommer säkert komma massvis med frågor och funderingar längre fram, jag börjar med denna presentation och fråga iaf!=)

magma
0

Välkommen hit! Glad

Bry dig inte så mycket i detta med mjölkprodukter till att börja med, ha bara i bakhuvudet att det är bra om man inte baserar en hel måltid huvudsakligen på den kategorin. Men går du ned i vikt även om du äterfil/yoghurt så är det ju bara bra, prova och se!

Jag går ned i vikt trots att jag äter ekologisk, naturell yoghurt (3,8-4,5% fetthalt) till frukost om jag tänker på att äta en liten portion, samt att inte falla för att äta yoghurt till både mellanmål och kvällsmat… Samt att hålla mjölkprodukterna kort resten av dagen. Problemet för mig är att yoghurten triggar sockerklådan/suget och att jag får svårt att begränsa mängden och tillfällena, så det bästa rent mentalt för mig är att hoppa över den.

Lycka till!

StarLuck
0

Tack magma!
Sitter här och jagar upp mig…ska sluta med det!
Nej, jag tänker närmast på att jag t.ex. gjort någon liten sås på grädde till mina kotletter, eller att jag helt måste välja bort ost, creme fraiche och grädde. Det skulle kännas…jobbigt, när jag precis tycker att jag börjar komma igång med tänket så har man tänkt fel, därför jag blir så osäker. Men tack, då fortsätter jag och ser vart det bär=)

Uppdaterar med lite vikt/mått sedan…om det nu går neråt*hihi*

odezza
0

Hej och välkommen. Här är en annan tråd, som handlar om mjölkprodukter.

Glad

"still lost in space and time"

magma
0

*s* En freudiansk felskrivning odezza? Tungan ute

StarLuck
0

Tack odezza! Det är bra att få läsa lite sådant också!

Det är ju inte så att jag inte gått ner första veckan och är helt förtvivlad, utan det verkar fungera för mig, men jag blev orolig när jag läste och fick känslan av att väldigt många står helt still av att äta mjölkprodukter.
Men det är säkert precis som du skriver i den tråden, jag läser ju under LC-problem, och då är det ju självklart att de är de som har problem med de som skriver och därför får man känslan av att de är många. TackGlad

odezza
0

Oops… snarare typo Skäms

som blir fixat…

"still lost in space and time"

anneliehurtig
0

Hej!

I vårt hushåll konsumerar vi mängder med både vanlig mjölk och grädde / skulle gissa på 3 liter grädde i  veckan, och 10-12 liter mjölk, men då dricker barnen det mesta) och vi rör oss neråt. Kanske skulle det gå fortare om vi minskade, men då är det svårt att komma upp i kalorimängd tycker jag. Trial and error…