Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 3604 ggr
berndt
0

Isodieten (OT)

Aftonbladets senaste: Isodieten. "Vanlig mat i rätt proportion"

"Är maten mager kan du ringla lite olja, dressing eller lägga till nötter för att öka fettmängden"

En blandning av LCHF (light) och GI och ..?

Klipp från artikeln: http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article4318283.ab (PLUS-delen)

Så lätt äter du iso-rätt

Vill du laga egen isomat? Eller veta hur du väljer rätt ute på krogen? Med lite grundläggande isokunkap fixar du enkelt själv balanserade rätter.

Fyll på i kylen & skafferiet:

Oljor:

Avokadoolja, jordnötsolja, linfröolja, olivolja, rapsolja.

Gryn:

Basmatiris, bovete och boveteflingor, havregryn, parboiled behandlat ris, quinoa och quinoaflingor, råris.

Nötter:

Cashewnötter, hasselnötter, linfrön, makadamianötter, paranötter, pinjenötter, pumpafrön, solrosfrön, sötmandel, valnötter.

Baljväxter:

Adzukibönor, black eyed beans, bondbönor, borlottibönor, kidneybönor, kikärtor, linser, mungbönor, pintobönor, stora vita bönor, svarta bönor, vita bönor.

Frukt & grönt:

Alla frukter och alla grönsaker, särskilt de som växer ovan jord.

Mejeriprodukter:

Keso, lättkesella, minimjölk, lättyoghurt, ost (max tio procent).

Kött:

Fläskfilé, fläskkotlett, kalvfilé, lammfilé, lövbiff, nötfärs (max tio procent), oxfilé, rostbiff.

Fågel:

Anka, fasan, gås, kalkon, kyckling, ripa (utan skinn).

Fisk:

Ansjovis, böckling, forell, hälleflundra, kolja, lax, makrill, marulk, sardiner, sej, sill, tonfisk, torsk, ål.

Skaldjur:

Krabba, kräftor, musslor, ostron, räkor.

Övrigt:

Sojaproteinpulver, tofu, quorn, ägg.

Isosäkra tallriken:

Fyll halva tallriken med grönsaker.

Ta en knytnäve kött, fågel, fisk eller ägg och en knytnäve kolhydrater, som ris eller potatis.

Är maten mager kan du ringla lite olja, dressing eller lägga till nötter för att öka fettmängden.

Kalorierna är fördelade jämt mellan fett, protein och kolhydrater.

Drick: Grönsaksjuice, grönt te, kaffe, rött te, svart te, vatten, vitt te.

Släng ut:

Bacon Bordsmargarin Crème fraiche Fläsk Grädde

Korv Köttfärs, högre fetthalt än tio procent Margarin

Ost, högre fetthalt än tio procent Smör Bröd Bulgur

Chips och snacks Couscous Frukt, konserverad och torkad

Godis Honung Kakor Kex Matvete

Mjöl och mat gjord på mjöl Pasta Skorpor Socker

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

Lena123
0

Ser inte så stora skillnader mot GI…är det så att herr Paulun vill ha ett mer säljande namn kanske?Obestämd

http://www.winthers-skafferi.se/

HakanKrakan
0

Jag kan personligen inte äta baljväxter, magen uppför sig underligt bara efter ett par bönor..

Pasi
0

Jag får trängningar i luftvägar och astma av alla baljväxter och spannmål….och dessutom står jag inte ut med att äta 1600kcal per dag då jag har ett behov av över 4000….gillar inte att gå hungrig.
Frågan är hur lång tid det skulle ta innan jag svältit ihjäl på hans diet/kost…i och för sig blir den ju livslång då precis som LCHF.Flört

chilisalsa
0

Man ska ha klart för sig att detta är just en kortsiktig viktminskningsdiet och INTE ett långsiktigt sätt att äta. När/om man lyckas gå ner till normalvikt och ska börja äta normal energimängd t.ex 3000 kcal blir det 250g protein om man ska fortsätta ISO-filosofin… motsvarande 1.25kg nötfärs om dan. Kommer att vara väldigt få som gör det. Om inte annat för att det blir attans dyrt !

Det sannolika då är att man fortsätter att äta lika mycket protein som under dieten (dvs 533 kcal motsvarande 3.6 hg nöttfärs). Sannolikt är oxå tror jag att man inte ökar på fettet till 1000 kcal utan ökar på kolhydraterna med differensen, dvs med 1400 kcal…

Resultatet om man gör det blir mer fettsnålt och mer kolhydratrikt än nuvarande rek. från livsmedelsverket… med känt resultat.

Medarbeterare på Kost

raphanus
0

Isodieten är ingen blandning av något, utan bara ett utslag av paulúnsk girighet.

chilisalsa
0

Pasi som är hungrig skulle få lov att äta motsvarande 1.7kg kött om dan…Glad

Medarbeterare på Kost

piri-piri
0

och hur kul är det att behöva räkna kalorier?……..för det är ju det de handlar om.  Gråter

Pasi
0

Som chilisalsa påpekar så blir det dessutom dyrt. Man får ha våg och miniräknare med sig vart man än går… vara hungrig för jämnan…tills man nåt idealvikten.
För då skall man äta som SLV  rekommenderar tills man blivit tjock igen. Verkar förnuftigt! *Ironisk*

Adur
0

Sojaproteinpulver och tofu…? Skulle inte tro det, hr Paulun. Jag föredrar mat.

MimLan
0

Jösses, jag fick nästan sug av att bara läsa om stora vita bönor. Knarkade mängder av dessa. Inte så konstigt, sötma som var "nyttigt".

raphanus
0

#11 - Sojabönor är det ganska lite kh i, så det kan man ju till nöds göra nån slags chili på, om det skulle suga något alldeles ohemult i chiliconcarnetarmen.

chapp
0

Jag åt så där när jag vägde som mest…