Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 11311 ggr
Doc
0

Vitaminer i frukt??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Roade mig med att göra ett stapeldiagram över vitamin- och mineralinnehållet i 100g av apelsin-banan-äpple jämfört med ägg-lever. Det pratas ju ofta om hur mycket vitaminer det skall finnas i de små frukterna. Men med undantag av c-vitamin i apelsin och lite b6 i banan så är det inte mycket att tala om. Om man levde på frukt skulle man få trycka i sig 5-10 kilo om dan. Och då får man fortfarande taskig syn och blodbrist utan a- och b12-vitamin.

På y-axeln % av det rekommnderade dagliga intaget. Observera att jag kapade vid 100 - lever fick inte plats. B12 där är ex 1083% och a-vitamin 722%…

Tydligen har jag för lite att göra…  Räcka ut tungan

Margareta
0

Himla bra när du har lite att göra - som jag ser det kompletterar ägg och lever varandras "hål" - stämmer det?

Numer pensionär i Nynäshamn

zeretki
0

Superimponerande!

maxiq
0

Om Kalles kan gegga ihop kaviar och banan i en tub så borde väl någon driftig person kunna göra en multivitaminblandning av ägg och lever och hälla det i en snygg förpackning.

Skrattande

Doc
0

Eller så kan man hoppa över vitaminblandningarna och, konstig tanke jag vet, äta mycket vitaminrik animalisk mat?

Skrattande

Pasi
0

Doc_ - Saknas inte zink 4,5 , kalium 360, magnesium 21, fosfor 390 och C-vitamin 20 i stapeldiagrammet för levern?

Kul diagram….du har nog för mycket tid över…sover du någon gång?Skrattande

En dagsranson på lite lever, makrill och så mycket ägg man orkar skulle nog vara bland det bästa kosten man kan hitta, misstänker jag.

Tilda-T
0

Låter som mums Pasi tycker jag

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Doc
0

Hehe Pasi, ja kanhända missade jag de - jag utgick från wikipedia och där stod inte de siffrorna med för lever alls… Än bättre alltså!

Försöker hinna sova, tack för att du frågar! Glad

Johanna-Soderlund
0

Som jag utläser diagrammet så finns det inget B12 i ägg, vilket inte stämmer. Läser jag fel?

Pasi
0

Jo, B12 är den mörkröda, jättelånga stapeln.Glad

dufva
0

Underbart pedagogiskt DocSkrattande..

Imorgon på jobbet printar jag ut en planch på det här och sätter upp på väggen i fikarummet..

Margareta
0

God idé Dufva!

Vi kanske skulle få lägga upp ett original till utskriftsfil någonstans… jag har server till det Doc!

Pasi
0
Besika
0

Hur mycket näring är det i smör?

Skulle det vara "värt" att lägga till?

suneb
0

Känns snart nästan som ett tvång att tvinga i sig lite lever ibland, skall nog försöka smygstarta lite med Margaretas kycklinglevermousse och Mona-Stinas leverbiffar jag hittade här idag, och jag som alltid har avskytt denna maträtt Fundersam

Pasi
0

Jag med…men de 2 recepten är mums med lite tillvänjning!

Besika
0

jag med… möjligen att det går an att tvinga i sig lite, men tänk vad hemskt att tillaga den… Ursäkta, jag vet att jag är löljig…

Pasi
0

Besika - ingen hindrar dig från att smaska i dig den rå!Skrattande

Oluf-56a
0

Och jag som avskyr LeverLedsen

Besika
0

det är ju rå den är äckligast…! urk…

Doc
0

Inspirerad av Pasi gjorde jag om statistiken via näringsvärden från fineli.fi, svenska rekommenderade dagliga intag istället för amerikanska, och lade till makrill.

Fortfarande procent av RDI i 100g av matvara på y-axeln. kapat vid 400% (lever har på detta sätt 2400% A-vitamin, 4900% B12)

dufva
0

Doc.

Bra jobbat en bild säger faktiskt mer än 1000 ord. 

Kanske skulle du plocka in broccoli (kungen av grönsaker) också..

Det skulle nog vara bra med originaldata för att få till en stor maffig utskrift..

Skulle även vara kul att se hur staplarna ser ut om vi inte kapar levervärdena

Glennart
0

Inte illa Doc! Skall skrivas ut! Skrattande

Glennart
0

Får jag föreslå att dock skriver en liten fin text om han har lust och så gör vi en artikel med det där diagramet?

Margareta
0

Bra förslag Glennart

Glennart
0

Doc inte dock SkrikandesRäcka ut tungan

parsley
0

Fascinerande. Det skulle vara kul att se broccoli och spenat i diagrammet också.

Gittanglad
0

Det låter spännande med staplarna, men kan man förstora? Jag kan inte läsa dem?!

chapp
0

Lever och dijon-senap är en god kombination! Stek lever tillsammans med creme-fraiche och Dijon-senap, koka ihop. Häll på lite grädde också. Otroligt gott!

Besika
0

Kål!!! Det ligger oftast högst i näringstabeller med grönsaker!

Tilda-T
0

Jag har fortfarande min (inte min egen) lever i frysen och har inte kommit mig för att göra nåt åt den, gruvar mig faktiskt för det är såååå skiiiiitäklig konsisten på den men till veckan ska det blii nåt!!!  DET ÄR JU RENA HÄLSOKOSTEN!Penga munHemlisSkrattande URRK!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Miggy
0

fint diagram Doc, verkligen nice!

Sotlugg
0

Hur är det med leverns kvalitet när den kommer från djur som är uppfödda på spannmål, antibiotika och annat skräp? Lever är ju kroppens reningsstation enligt vad jag som medicinskt okunnig har uppsnappat nånstans. Finns det förresten ekologisk lever att köpa?

Doc
0

Filade lite på tabellen, har jag tid o lust någon dag skall jag lägga till broccoli o spenat!

Doc
0

Observera att skalan ändras i toppen!

Pasi
0

Sotlugg - Säkert är kvaliten sämre (precis som hos resten av djuret) men de goda egenskaperna överväger nog, åtminstone i de kvantiteter man behöver äta.
Jag har aldrig sett ekologisk lever men det borde väl finnas, tycker man!?

Doc_ - Trevlig tabell! Några kurskamrater blev tom intresserade…Flört

dufva
0

Jättebra att man nu kan se dom höga värdena på a-vitamin och b12..

Det här kan nog ge många en tankeställare Skrattande..

tnutt
0

Her er en variant av diagrammet

navarro
0

Tack Doc! Jag tror att detta är bland det bästa jag sett. för att dom som inte "vill" förstå vad vi äter och inte äter och varför vi väljer LCHF, skall få en snabb överblick vad det handlar om. Ingen kan påstå annat än att vi äter nyttigt.

magma
0

Tack för ett bra och lättöverskådligt diagram! Har bokmärkt tråden för kommande behov:)

[Karro]
0

Denna är ju verkligen kanon!

Dossan
0

Mer av detta ute bland frukt & gröntätarna borde få de att inse varför vi inte blir lika lätt sjuka som de längre. Tror det var i Skaldemans nya bok det stod att om man vill få i sig lika mycket näring i frukt och grönt som det finns i 100g lever får man äta lika mycket som går i en  10 litershink en nåt i den stilen. Föredrar kycklinglever i det fallet.

Tips på tillagning av lever som jag gjorde senast var mycket gott. 1 kycklinglever skuren i bitar, champinjoner brutna i lika stora bitar. 1 gul hackad lök, 1/2 pkt tärnade bacon. Fräs ihop allt snabbt och slå på vispgrädde och lägg till en rejäl klick gräslöksost eller efter eget tycke och smak låt det småputtra på svag värme några minuter. klart att servera. Tillbehör väljer man själv.

[Karro]
0

Dossan lägg gärna in det under recept! Glad

Dossan
0

OK Det kommer där med

vikingmormor
0

Det finns ekologisk lever. Jag köper på Ica-Kvantum, som tar hem lever och annat ekokött från KCranchen, lever endast  var 14e dag. Om man inte kan hitta eko-lever, så köp kalvlever, logiskt sett borde den vara bättre än ungnötslever.

PiKaWe
0

Jätteintressant! Detta ska jag visa för alla "fruktomaner" i omgivningen……

Mervi
0

Jättefin tabell som man kan visa till alla som tjatar om frukt och vitaminer. TAck!Skrattande

MillisB
0

Tack Doc_ för jobbet med tabellen… Den ska definitivt med i alla sammanhang där jag kan tänkas råka ut för en fruktoman…!

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

tnutt
0

en til variant

Pasi
0

tnutte - Den var fin!

Doc
0

#48 very nice!

tnutt
0

Takk, og så vill jag gjerna illustrera hur mycket näring det er i en kakaodrikk som jag lagar av 30 g kakaopulver, 50 g smør, 100 g vispgradde och 1 ägg vispat i hett vatten. Detta kan man till eksempel ha en ostskiva med paprika till.

Kakao er sunt det.

Pasi
0

oooops, kakao funkar fint som magnesiumtillskott såg jag nu tack vare tnutts diagram!Glad

Brynhilde
0

Vikingmormor, produkterna från KCranch säljs väl bara i butiker i och omkring Malmö, väl?

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Doc
0

Pasi, så lite mörk choklad och man kan kanske hoppa över eventuella magnesiumtillskott för de med vadkramper och sånt? Förvånad

Mona-Stina
0

Då behöver jag inte skämmas för den halva 82%-iga chokladruta jag tar på kvällen.

Mannen och jag delar på en rad, han får en och en halv ruta, själv tar jag en halv.

tnutt
0

Her er diagram over 50 g kakao / äpple / appelsin / banan / brokkoli / paprika i ett diagram og 50 g kyllinglever / egg i diagrammet nedenfor

Kakao er på bra på många sätt:

Antioksidanter er det mycket av i kakaopulver i form av quercetin ifølge usa sin database over antioksidanter http://www.nal.usda.gov/fnic/foodcomp/Data/Flav/flav.pdf

Fettet er 2/3 mettat og det er bara 3 % omega-6 i kakaopulver.

Det er bara 10 % socker i kakaopulver.

Og så har det altså mycket mer mineraler og vitaminer enn frukt og grønt, bortsett från c-vitamin som paprika er best på.

Pasi
0

Japp, 50g kakao per dag skulle ge ett bra tillskott på flera mineraler.

vikingmormor
0

Brynhilde, Köttet från KCranhen slaktaas i Bromölla tel 0456-45250, de kan säkert säga om det "exporteras" utanför Skåne.

I min Icabutik berättade ansvarig för köttet, att de varit där på studiebesök en hel dag, det hade varit fantastiskt, djuren mådde verkligen bra. När de ska slaktas följer den kvinnliga ägaren med till slakteriet, för att förvissa sig om att det blir så bra det kan bli. Hatten av för en sådan människa, jag hade svimmat.

Ulf-S
0

#57: Tur det, jag trycker i mig 50-100 g 86-procentig choklad per dag… Det är något jag bara måste ha när jag tycker synd om mig för att jag inte får röka…

Räcka ut tungan

andreas0
0

Hm.. nog dags att börja experimentera med lite olika recept med kakaopulver. Glad

Riktig mörk choklad verkar tyvärr inte ge lika bra tillskott

mörk choklad på fineli

Pasi
0

Den på fineli är troligen bara på ca 50%

Margareta
0

Tråden är efterfrågad

mollward
0

På skyltsöndagen var jag in på ett Chocolaterie där de gör egen choklad och praliner och sånt och frågade efter 100% choklad.

Då kom vi in på en diskussion vad gäller de chokladkakor i handeln (t ex Marabou Premium) som utger sig för att ha 70% och 86% kakaohalt.
Tydligen så är det rent lurendrejeri. När de tillverkar dessa kakor så använder de visserligen kanske 70% kakaomassa, men den i sin tur består av ca 35% ren kakaomassa + resten diverse tillsatser. Så vi blir rejält lurade om vi tror att vi köper en Marabou Premium 70%…. tänk att man aldrig kan lita på någon! Trist!

Det hade till och med varit personal från Kraft Foods där på studiebesök och chokladprovning och då hade Chocolaterieinnehavaren påpekat deras lurerier och de kunde inte annat än hålla med att det var så det gick till.

Nä, så ska man vara säker på att få det man tror att man köper så ska man hålla sig till Vahlrona tydligen!

Wildrat
0

Eller så köper man 100% kakaomassa med chokladsmak från Crearome… Den är garanterat 100%.

Oluf-56a
0

Jag brukar vispa 1-2dl Vispgrädde och hälla i ett par teskedar kakao när jag blir godissugen, kanske skulle hälla i en matsked hädanefter.

Pasi
0

I chokladbristens hetta så blandade jag en stor sked kakao (ögon) med 2 dl grädde och en knapp tsk fruktsocker (kanske 3g) igår (tot <10g k). Jäää…lar vad gott det var! Ögonkakao slår ju faktiskt självaste Valhrona!?Räcka ut tungan

Ulf-S
0

#63: Det förklarar en del. Jag har provat Marabous 70- och 86-procentiga choklad och de är ju minst sagt mesiga.

Valrhona gör jättebra choklad, men det känns som att de är hysteriskt överreklamerade…

venuseva
0

Kan man äta lever flera gånger i veckan?

Skaldeman
0

venuseva,

man kan enligt mina erfarenheter äta lever hur ofta som helst. Vetenskapen flaggar för att högt intag av A-vitamin är farligt, men jag har ätit hundra gånger mer än rekommenderat utan att uppleva något negativt. Tvärtom. Kanske är det skillnad på A-vitamin från lever och A-vitamin från piller?

Sten Sture

Brynhilde
0

Är det inte levern hos rovdjur som inte är nyttig att äta? Vet att jag läst om det nånstans, men som vanligt kommer jag inte ihåg var…

venuseva
0

Tack, vad glad jag blir, SSS. Lever har alltid varit min älsklingsrätt. Önskade mig det på födelsedagen att äta, som barn. Men har alltid hört detta med 1ggn(vecka. Men nu säljer man bara stora förpackningar nötlever, minst 700gr. Det har hindrat mig från att köpa det.  Nu skall jag äta lever igen. Tack!

Brynhilde
0

Lever går utmärkt att frysa, både rå och tillagad.

oldwolfie
0

numera  o  ,,,hum,,ja  ända sen jag började får  ett par år sedan  så  använder jag många paket ögonkakao

dels i mittrecept  på julgodis  jag la upp  o dels  i  en egen litechokladpudding jag gör  ofta

rör helt sonika ner chokladpulver i vispgrädde tills det tjocknar ,,,omman så vill nån typ av sötning

sen äter man  den med  ren vispgrädde  ,,,mumsSkrattande

köpechoklad har jag slutat med

imorrn  måååste jag köpa  lever    de e sååååå gottttt

ska testa  o   göra leverlåda   på mitt sätt

hemul
0

Visst blir det annan konsistens på grädden när man vispar den med cacao? Som en kräm mera.

#69 Jo, det måste ju vara så att det är skillnad på äkta vara och syntetisk. Det är ju syntetisk A som det pratas om kan orsaka benskörhet nu. Den de "berikar" mjölken med. Fundersam

vikingmormor
0

När man talar om farlighet och lever, tänker man på polarfararna som åt isbjörnslever med trikiner och sedemera avled. Så vitt jag vet finns det inte trikiner i de köttprodukter som säljs i sverige.

Skaldeman
0

Det finns en teori om att isbjörnarna samlar A-vitamin i en särskild sorts leverceller. Koncentrationen lär vara mycket hög. För oss som äter nötlever är frågan ointressant. 10 gram stekt nötlever ger två dagsintag av vitamin A. 100 gram stekt lever är över gränsen för vad vi får äta. Själv kan jag steka ett kg lever och äta upp det på ett par dagar. Det ger hundra dagsintag av vitamin A per dag. Om detta vore giftigt hade alla jägarfolk dött ut.

Sten Sture

Fnyfniken
0

Doc_ är det möjligt att göra en likanade jämförelse mellan ägg/lever och bröd? Det blir säkert ännu större kontrast. Jag har gjort följande till min hemsida :

Fnyfniken
0

Bild

Pasi
0

Om brödet innehåller antinutrienter så måste man egentligen se till hur mycket dessa binder om man ska få en sann bild…klurigt!Hemlis

Fnyfniken
0

Och det måste ju vara olika beroende på tarmmiljö hur antinutrienterna verkar. Ännu klurigare. Pasi, har du någon länk till bra info om antinutrienter (fytinsyra och sånt är det va?) där man kan få ett hum om vad det gör.

Pasi
0

Nej, tyvärr inte…men fytinsyrorna binder flertalet mineraler - järn, magnesium, zink osv

Karin20
0

Vilken intressant tråd som jag missat helt och hållet, frukt, lever och choklad och lite till! Å jag som absolut inte kan äta lever, tycker att det smakar så konstigt. Men min käre älskar lever alltså, så kanske det kan bli ett sätt att komma igång. Jag har alltid använt lever som trix när jag vill vara extra snäll mot honom, fniss.

//Karin

Margareta
0

Karin - testa att mixa ner lite kycklinglever i köttfärs, lök och kanske lite svamp och gör biffar. Så kamoflerade jag lever när jag ville ge barnen det då de var mindre.

grona-marie
0

Härlig tråd som jag missat tidigare. det ser ut som om jag kan fortsätta med ägg och makrill och klara mig bra. Jag var orolig över C-vitaminerna men det fixar jag med broccoli och kål. Lever ska det också bli framöver. Diagrammen ska jag detaljstudera så att jag förstår dem. Frukt får bli till sommaren, när det är säsong.

hans_k
0

Rönnbär 100 g innehåller
Kolhydrat totalt: 5,5 g
C-vitamin: 51,5 mg
Mineral (enligt norska analyser):
Kalium: 217 mg
Kalcium: 65 mg
Magnesium: 25 mg
Mangan: 6 mg
Zink: 0,3 mg
Järn: 1,2 mg

Lillianna
0

Mycket intressant diskussion! Jag har märkt att jag behöver mer och mer magnesium(1000mg)….och i kombination med Kalium(1500mg). Det hjälper inte utan Kalium. Tar 1g kalcium om dagen oxå. Ska köra lite mer kakaodryck nu!

Det här med lever är ju oxå intressant. Jag måste testa! Kan ni berätta mer om lever!? Köper man den i fryst format eller är den vacuumpackad i köttdisken? Ska den bara värmas eller ska den stekas som tex fläskkött? Lät bra att kunna blanda in den i köttfärsen, mina barn skulle behöva lite mer näring…. Har aldrig tillagat lever.

/Lillianna

~ Lillianna ~

Margareta
0

När jag gör levermousse köper jag färsk kycklinglever och steker i en stekpanna och kör sen alltihop (med smör och grädde) i en mixer.

Du kan lika gärna mixa den innan och köra den med köttfärs till biffar.

tnutt
0

Jag kokar lever og blandar smör, grädde och ägg i vatnet til slut.

arcus
0

Slaktade en älg igår. Levern vägde 5 kilo!!!

Jag känner mig rik!

Brynhilde
0

Jag känner mej avunsjuk…

Doc
0

Fick lite önskemål tidigare om att skriva ihop en artikel runt vitamin-diagrammet. Den finns nu, här.

andreas0
0

Bra skrivet!

Dessi101
0

Härligt!

Dessi101
0

Hur gör man för att vara inloggad på kostdoktorn.se? Jag vill gärna skriva kommentarer till inläggen ibland, men kan inte :S

Doc
0

#94 Är inte det bara att klicka på register längst till höger nederst på sidan och sen registrera ett namn och lösen? Och sen på login.

Eller: vid kommentarerna när det står att man måste vara inloggad för att skriva en kommentar - då klickar man på inloggad så får man inloggninsrutan, har man ingen inloggning än så fixar man en genom att trycka register nästan längst ner.

Att registrera är lätt - bara önskat namn och din mailadress så får du lösen skickat.

Du får hemskt gärna skriva kommentarer, alltid kul att få! Glad

Anders-S
0

Funderar lite över jämförelsen mellan frukt och lever.  Frukt äter man oftast rå medan lever tillagas.  Försvinner inte en hel del av c-vitaminerna när man tillagar levern?  Det beror förstås på hur man tillagar också fast jag har inte hört talas om kokt eller rökt lever så jag utgår från att man äter den stekt eller helstekt i ugn. Näringstabellerna kanske lurar oss.

Doc
0

Det är möjligt, fast även om hälften försvinner är det ju rätt mycket kvar? Glad

Wildrat
0

Man kan äta rå lever också om man vill vara säker på att få i sig allt… Var det inte nån tidigare i tråden som berättade om det?

lipofili
0

Jag har stekt lever mycket lätt. Skurit den i små tärningar.  Lösfryst dem på en plåt. Stoppat ner dem i en plastlåda och förvarat i frysen. Sedan tagit fram några tärningar i taget och stoppat i mig dem när de tinat lite.

tnutt
0

Jag har lite kokt vatten som jag häller över små lever-terninger, og så er lever-medisinen klar til å etas.

Fiskelever er ochså bra å ta om vinteren for d-vitaminer.

[Karro]
0

Kanonbra Doc_ att du la in stapeldiagrammet på Kostdoktorn, det är ju för underbart alltså!

ullna
0

Ja, det här diagrammet är en klar favorit för mig också!!!!!Skrattande

Margareta
0

Jag är förtjust i hela bloggen! Kanonstart Andreas!

reamdn
0

så 100 gram lever blir 700% rdi av vitamin A, äter man då (som jag) kanske ett halv kilo lever på en dag då jag har det i kylen, får jag i mig 35 gånger dagsbehovet? låter lite VÄL högt måste jag säga ;/

andreas0
0

#104, Rekommenderat Dagligt Intag är inget du kan lita på, dom värderna är mest baserade på gissningar.

WAPF rekommenderar minst 3000 µg Vitamin A dagligen, och den siffran tror jag mer på. 100 gram lever ger då ca dubbla behovet av Vitamin A, och man äter väl inte lever varje dag, så det är nog lagom.

För övrigt så pekar en hel del på att det bara går att överdosera Vitamin A om det är syntetiskt (vitaminpiller osv.), och inte om det är från animaliska källor. Sen äter vi ju mycket större del fett än "vanliga" människor, och eftersom Vitamin A är fettlöslig, så hjälper det oss att tillgodogöra större andel av vitaminen.

reamdn
0

rogivande svar, andreas0. Har ett kilo lever ligger i kylen som jag tänkte slänga i ugnen imorgon

[Karro]
0

:)

Maia
0

Vansinnigt bra tråd som den nya vågen av nybörjare kan ha nytta av. Puffar därför upp den.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Magica1970
0

Undra vad det var för klåpare som kom på "an apple a day keeps the doctor away."?

Maia
0

Ja, det kan man fundera på. Jag undrar om det uttrycket kanske är något som från början gällde dem som inte hade råd med något annat än mjölmat, gröt etc. och nästan inget kött. Då ligger nog äpplena bra till i fråga om vitaminer.

[tillbakalutat]

[Karro]
0

Ja…. och varför den allmäna skräcken för lever?!

Maia
0

#111 Okunskap om hur man tillagar tror jag. Iaf för mig!

[tillbakalutat]

tnutt
0

#109 Jeg tror jeg vet grunnen til at et eple om dagen holder doktoren borte. Nemlig at det i eple-kjernen, altså i stenene ( som smaker som mandler ) så finnes det vitamin B17 eller laetril.

Og laetril er et vitamin som dreper kreftceller og holder syrebalansen i kroppen vedlike.

frodig
0

bra info tnutt!

ska jag vidarebefordra till min kompis som fortfarande äter frukt - och har cancer tyvär Ledsen.

Granville
0

Även mungbönsgroddar innehåller mängder med B17 och är både lätt och billigt att grodda!

Zepp
0

Tror mer på att det är C-vitaminet som var det man syftade på!

Äpplen kan lagras ganska långt fram på våren.

Annars så är jag nog mer annhängare av devisen;

"An apple a day, makes yuor belly stays."

Cancerns gåta är inte på långa vägar löst, men det finns några enkla kunskaper att fundera på uallafall!

Cancerceller har inga mitocondrier, dom är för sin försörjning beroende av blodsocker! Låga blodsockernivåer hämmar cancerns tillväxt!

Cancern skyddar sig mot imunförsvaret genom att bilda Arakidonsyra! Arakidonsyra bildas av Omega-6 fett och finns mycket av i vegetabiliska oljor.

Insulin ökar omvandlingen av Omega-6 till Arakidonsyra, dessutom är insulin ett anabolt hormon som verkar tillväxtbefrämjande, dock kan jag inte uttala mig om huruvida insulin ökar just cancertillväxten!

"På längre sikt kan denna obalans resultera i fetma, insulinresistens, diabetes typ 2, högt Blodtryck, hjärt-kärlsjukdom och cancer. Kombinationen av ett högt intag av omega-6-fetter och ett högt intag av kolhydrater är mycket ogynnsam för vår hälsa."

http://fatlies.files.wordpress.com/2008/02/eicosanoids-large.jpg

http://fatlies.wordpress.com/fats/omega-3-6-eikosanoider/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Pasi
0

#116 fortsättning på cancerresonemanget…….Insulin hämmar apoptos(is) som är den naturliga processen för kroppen att ta hand om uttjänta eller felaktiga celler…och hög oxidativ stress (kolhydratätande) torde öka cancerrisken.

Effie
0

#109 Jag kan aldrig höra det uttrycket utan att tänka på den skämtsamma fortsättningen: "…om man siktar noga"

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Magica1970
0

#118 Hahahahaha

Kriss
0

Försvinner det mycket vitaminer vid tillagning (kokning stekning) av kött respektive grönsaker.

Zepp
0

Både ja och nej, en del näringsämnen bryts ner andra frigörs av tilllagning!

Jag tror man faktist kan säga att mäniskan som enda djurart är beroende av tillagad föda, vår matsmältning är sedan årmiljonerna anpassad för sådan mat!

Man kan oxå säga att vi flyttar en del av matsmältningen från magen till spisen.. tillagad mat kan betraktas såsom halvsmält!

Vilka vitaminer som förstörs och vad som blir mer tillgängligt vågar jag inte sia om, men jag misstänker att vattenlösliga är känsligast!?

"Många forskare anser att det var en ny diet, rik på protein och andra viktiga näringsämnen, som ledde till förändringen. Därigenom kunde vi försörja en stor och energikrävande hjärna. I gengäld krympte mag-tarmkanalen, liksom tänder och käkar."

http://www.svd.se/nyheter/vetenskap/artikel_856959.svd

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Pasi
0

För att vi i huvudtaget skall kunna ta upp näringen/vitaminerna från växter så gäller det att ha sönder cellväggarna då de består av cellulosa och inte bryts ner i magen.
Tuggning i all ära, men att koka sönder dem är bättre och effektivare.Flört

LillaLaban
0

Okej, behöver nu alltså inte oroa mig för att inte få i mig mina vitaminer… Knepigt, allt detta går tvärtemot vad jag har lärt mig tidigare. Har precis klämt i mig lite vispgrädde- och kakaomousse till lunch, mycket mycket knepigt. Glad

mammam
0

#57, Pasi, 50 gr kakao ger väldigt mkt näringsämnen, men det är ju omöjligt att äta så mkt på en gång! Det är ju 1/4 paket ögonkakao (200gr i ett paket).

Pasi
0

mammam - Då får man väl hålla sig till 10g då.Flört

frodig
0

puffar för den här fina -  och nyttiga Glad   - tråden!

.. nu i dessa dagar när det känns som att det fullkomligt väller fram frukt omkring mig när jag kommer in på en affär…

navarro
0

Ytterligare puff för tråden. Det finns inget bättre sätt att beskriva, för oroliga vänner och familjemedlemmar, att vi får i oss allt vi behöver med LCHF-kost , genom att ta fram Doc_s diagram över ägg, lever och makrill.

mikaelj
0

Ögonkakao fick sämst i GP:s test, Willys och (tror jag) ICAs egna fick bäst.

Pasi
0

#128 Sämst vad?Glad
Smak?
Har provat lite olika genom åren men alltid tyckt bäst om ögonkakao. Kanske dags att prova runt lite igen för omvärdering.

Margareta
0

Den här årstiden översvämmas av frukt

mikaelj
0

Jo, smak.  Det var inte GP:s test, utan en mattidning. Här är fler som kommer ihåg testet men inte dess källa: http://matforum.nu/index.php?topic=330.0

Maia
0

#130 Jag vill bara säga: Årstiden översvämmas också av paprika, som vi vet är ett bättre och c-vitamintätare alternativ. Dottern har paprika med sig till fruktstunden. Det älskar hon.

[tillbakalutat]

magma
0

Oj, nu har den här tråden hamnat långt bak! Puttar upp den, mycket intressant finns att läsa här…

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.