Nybörjare
Hej.
Började för två veckor sedan (13 dagar) med LCHF, och skippade alla källor till uppenbara kolhydrater.
Frukost, varje dag:
två ägg
fjärdedels paket bacon
halv dl vispgrädde eller creme fraiche
lite olivolja
10-15g ekosmör
lite linfrön
en stor kaffe med en halv dl vispgrädde
ca var tredje dag en multivitamintablett
Lunch:
Salladsbuffe, dvs
ruccola, kanske 20g
gurka, ca 40g
kyckling eller lax ca 80g
några svarta oliver
feta ca 80g
1/2-1 hårdkokt ägg
hårdost ca 80 g
rikligt med olivolja
två paket bregott eko, 20g
Middag, exempel:
Köttfärssås på blandfärs
i den finns grädde, lök, champinjoner, ost, smör.
Det kanske blir 300-400 gram
eller
en stekt fläskkarré med lite ovanjordsgrönsaker wokade i olivolja med smör och grädde
Igår började jag använda minmat och dagens resultat var:
1% kolhydrater
21% proteiner
78% fett
2363 kcal
Jag är 42 år, väger 107,5 kg och är 187 cm.
Vid LCHF-start vägde jag 110.
Nu har vikten stått still en vecka, ingen som helst förändring, dock tror jag att kroppen förändras, midjemåttet verkar minska.
Är näringsintaget ok? Är viktminskningsplatån normal efter bara en veckas försök? Tycker det verkar som om alla andra rasar i vikt, typ 2kg/vecka.
Tacksam för input!
/Stonehill
Det är fullt normalt och faktiskt ganska bra att stanna i vikt lite då och då så kroppen får stabilisera sig. Jag själv har gått ner 10 kg på 10 månader och det har hela tiden varit i trappsteg. Har ibland stått stilla i vikt 2-3 månader! Tror verkligen inte det är många som går ner 2kg per vecka någon längre period! Du HAR ju gått ner, så din mat verkar ju fungera bra. Fördelningen mellan kolh-fett-protein ser iaf jättebra ut!
Ta det bara lugnt och ät på, det är väldigt mycket för tidigt för att se om du behöver ändra på kosten!

Välkommen!
Första veckan gick jag ner 2.4 kg men sedan har jag legat på en viktminskning på 0.4 kg i veckan men det som visar sig mest är måtten. Jag väger och mäter varje lördagsmorgon och även om vågen står still så gör inte cm det 
Jag är 165 cm lång och vägde i lördags 88.9 kg med började med 92.4 den 15 december förra året så 3.5 kg har jag minskat.
Kämpa på och tappa inte tron trots att det känns kämpigt.
*kram* Lycka till!
Läs Vi som vill gå ner i vikt där kan du nog se att "alla andra" INTE går ner ett par kilo per vecka 
i övrigt instämmer jag med ovanstående talare!
Hej och välkommen!
Jag håller med ovanstående talare. Viktminskning sker ofta periodvis och däremellan kommer platåer, så det är inte konstigt att det blir lite "lugnare" en period. 
Tycker att din matdag ser bra ut, men olivolja ska man helst inte hetta upp. Då oxiderar det goda fettet och blir inflammationsdrivande i kroppen. Smör och kokosolja går utmärkt att steka i!
Lycka till!
Eftersom ditt midjemått minskar försvinner fett från din kropp.
Att det inte visar resultat på vågen kan bero på att du även får muskler.
Men alla förändringar visar på att något händer. Haka inte upp dig på vågen.
Tack för alla snabba svar!
Har ingen brådska ner i vikt, detta är framförallt en hälsoresa för mig, och trots lite konstant huvudvärk tänker jag fortsätta.
Ville bara veta att jag inte gör något allvarligt fel, som att äta alldeles för mycket. Har ju bara läst lite på nätet om detta.
/Stonehill
Jag är inne i LCHF sedan snart 7 veckor. Har inte kunnat få in fett så mycket som är önskvärt men jag försöker. Har talat med min läkare i dag och hon kan inget om LCHF men hon låter mig hålla på. Jag har haft Enalapril 5 mg och Salures 2,5 seda snart ett år tillbaka men har nu hållit i 4 dagar. Mitt Blodtryck var i går systolik 148 och diastolik 76 pulsen 72och det är ju ingen katastrof. Men jag har varit yr i 14 dagar och jag kan inte hitta något om yrsel på siten. Kan någon hjälpa mej var ska jag söka efter det. Har nu kommit in i ätandet och trivs med det och vill gärna fortsätta men är orolig för min yrsel
UMAN
Nu inne på femte veckan.
Håller mig långt under 5g kolhydrater per dag.
Ingen viktförändring, men däremot måttförändring. Smalare - eller mindre tjock - beroende på hur man ser det.
Verkar som om viktminskning mer hör till undantagen när man läser alla som har problem att gå ner i vikt.
/s

#8 uman, här är en sökning på "yr" på google… kanske hittar du något.
Här är sökningen på "yr" här på Kif.
Söker man på "yr" istället för "yrsel", så kommer både yr ocg yrsel med!
men om du inte hittar svar på din undran ändå, starta då helst en egen tråd! Eftersom den här tråden handlar om avstannad viktnedgång, så är det risk för att din fråga försvinner, eller att dom som verkligen kan svara inte ser den!
"still lost in space and time"
#9 Att du minskar i mått är ju det viktigaste. Sen är ju inte 5 veckor så lång tid! Speciellt om du har plågat kroppen tidigare med bantning och/eller dålig mat kan kroppen hålla emot.
Jag tror att de flesta går ner i vikt av LCHF, tycker också att rapporterna från medlemmar här på Kif tyder starkt på detta. Det FINNS de som inte gått ner trots flera månader på kosten, det FINNS även de som faktiskt gått upp i vikt (tror dock inte att detta gäller de med stor övervikt, det är nog mer normalviktiga). De som går NER i vikt är i majoritet, men det går inte snabbt för alla, och vissa måste hålla ut flera månader och kanske avstå från mjölkprodukter eller annat som hindrar viktnegång för dem, innan det pekar nedåt på vågen.
Jag håller med Missaz (som vanligt skulle jag kunna säga) om att hälsan stiger still. Många går ner och mår bra och de behöver ingen hjälp och hänger kanske inte ens här.
Men jag har i alla fall gått ner snart 30 kilo på ett år.
Jag har inte riktigt fattat om du är kille eller tjej, förresten. Anar att du kanske är kille?
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Det finns ju massor av viktminskartrådar - de har bara inte varit synliga på ett tag.
Numer pensionär i Nynäshamn