Grönsaker och mejeriprodukter?
Hur restriktiv behöver jag vara egentligen? Jag har hållt på i strax över en vecka nu och det funkar kanon, men det känns som att jag fortfarande har lite dålig koll på proportionerna, hur mycket jag kan äta och av vad. Hur många gram kolhydrater kan jag äta för att hålla mig till en strikt lågkolhydratkost?
Jag har inga problem alls att vara utan bröd, pasta, potatis. Inte heller sötade grejer har varit jobbigt, jag använder inget sötningsmedel eller så. Däremot har det gått åt en hel del grädde, turkisk yoghurt, creme fraiche osv vilket jag misstänker kan komma att göra viktnedgången lite segare. Men det är också därifrån jag får mycket av fettet, och det behöver jag ju! Grönsaker har jag jättesvårt att vara utan, men jag försöker hålla nere mängden…
Vad ska jag fokusera mest på, andelen kolhydrater i % eller antalet kolhydrater i gram?

Du får lägga ni det på min mat så har du bätter koll på vad du äter.
Här är länken: www.minmat.net
Jag började som du med att ha mycket mejeriprodukter i början o bra med grönsaker för övergångsbesvären kan bli jobbiga om man drar ner för mycket i början sen kan man plocka bort vartefter.
Mina övergångsbesvär höll nog på i 7 veckor tror jag.
När man ställer om till ny kost så tar det tid innan man hittar vad som passar ens egen kropp, så prova dig fram men ta det lugnt dom första veckorna.

Jag har börjat lägga in vad jag äter på minmat men jag är lite halvslarvig för jag orkar inte hålla på och väga maten, utan chansar oftast och lägger på lite marginal om det inte står vikt på förpackningen. Vill helst inte bli allt för fixerad vid vad jag äter och hur mycket eftersom jag har en ätstörningshistorik och gärna går till överdrift. Min fråga var mer för att hitta nån slags riktlinje. Under 5E% ska ju vara en strikt lågkolhydratkost, men finns det nån riktlinje i gram tex.? Och vad är viktigast, antalet eller andelen kolhydrater?
Jag har inte märkt av några övergångsbesvär! Peppar peppar. Hittills känner jag mig bara piggare och fräschare, och mår otroligt mycket bättre redan. :)
Välkommen ! Till att börja med kan man väl tänka på att inte köpa några produkter som har mer än 5 gram kolisar per 100. (en del har gränsen vid 3 har jag läst) Vilket är lättkollat då det står på produkten. Sen beror det ju på hur mycket du använder av varan, tex 4 dl mjölk blir ju direkt 20, eller hur. Det är så personligt så man måste prova sig fram.

Så länge det funkar bra finns det ingen anledning att skippa grönsaker eller mejeriprodukter. Om du efter en tid hamnar på en längre platå kan det vara värt att fundera över proportionerna och möjligen mejerierna eftersom VISSA måste utesluta grädde och sånt (ost brukar gå bra) för att fortsätta gå ner i vikt, om det är det man behöver.
Jag räknar inte kolhydraterna i % utan ser bara till att äta under 20 gram/dag