Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

savonit
0

Underligt och hemskt.

Måste blandat ihop olika saker?

Eller är det april nu?

Kalle-B
0

Jag fattar inte vad som var konstigt??  Tycker det var intressanta artiklar..  Har jag missat nåt??

Det är väl ganska troligt att fetma har kopplingar till gener. Antingen som aptitstyrande eller också att de spelar roll för "näringsupptagningen" till kroppen. Jätteintressant. Men det är en förklaringsmodell - ingen lösning på problemet.

Kanske kan hjälpa många med fetma som lägger skulden på sig själva att förstå att det finns andra orsaker än "brist på karaktär".

nyborjare08
0

Instämmer med Kalle-B. Jag har inte sett den första artikeln tidigare, men övriga tre känner jag igen från andra mediarapporteringar. Intressanta artiklar som sagt.

lizzyz
0

Hittade en annan intressant artikel genom dina länkar. Vet inte om det tagits upp här förrut men jag tycker den verkar lovande.

Ägg ökar inte kolesterolet

Skrattande

bustas
0

För den oinvigde bör uttryck som VLCD LCD och andra märkliga förkortningar från kemiindustrin te sig "konstigt"! Likaså "färre kalorier ger piggare hjärna". Är det riktigt är det väl lika bra att skippa LCHF! Gen bakom brist på mättnadskänsla och bakom sug efter skräpmat anser i alla fall jag konstigt! Om inte det är konstigt, ja då har i alla fall mina gener gått och dött de senaste tre månaderna. Har tappat 8 kg med eller utan dessa gener!

Kalle-B
0

"Färre kalorier ger piggare hjärna" låter helt logiskt för mig. Om man minskar kalorierna i tex. SLV:s tallriksmodell så får du i dig färre kolhydrater och du får därmed ett stabilare blodsocker och en piggare hjärna.. Men vi löser det med att  minska kolhydraterna istället och ersätta dom med fett…   Då slipper vi gå hungriga men får ändå en piggare hjärna.

Många forskare är väldigt nära sanningen - men dom ser den inte eftersom dom betraktar spannmål som en naturlig och självklar del av vår kost.

Kalle-B
0

#5 Det är beskrivet i artikeln vad VLCD och LCD är för något. Förövrigt jättebra att man måste ha tillstånd att sälja sådana produkter, det är viktigt att man får i sig vissa mineraler när man skruvar ner kalorimängden så extremt. Har själv kört med VLCD-pulver och det funkade bra, en massa kroppsfett försvann.

savonit
0

jag har med kört Vlcd och man mår inte bra av det, inte jag i alla fall man går ner ca 5 kg först, mår kasst är sugen, vill äta längtar till nästa mål, är sur är svidig.

När jag tänker efter förstår jag varför de flesta jag kände under denna tid inte umgås med mig längre…

Men i alla fall sedan LCHF fattar jag att hunger inte styrs av gener utan av hormoner.

Sätter du dessa hormoner ur spel genom att äta socker(läs kolhydrater)

så blir man sugen och mår kasst. Att man sedan säkert kan plocka bort en massa gener och få samma effekt är en annan sak, men frågon är om det verkligen är så friskt att göra så.

Pasi
0

Visst finns det en genkoppling hos både hund, människa ( och många andra "ickefröätare")….till att fetma uppstår hos båda arterna då de matas med stor andel spannmål. Fast det är knappast ett genfel.
Men brist på mättnadskänsla vid kolhydratätande har nog ingen direkt genkoppling utan är troligare kroppens sätt att säkerställa hjärnans energibehov vid sjunkande blodsocker och ketonbrist. Har säkert ofta även kopplingar till ett belöningssystem (serotonin och dopamin) i obalans.
Har knappt hört om någon som inte får mättnad av fett….men de finns säkert.