Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 7355 ggr
Bibban
0

Orkeslös!!!

Hej! Det här blir mitt andra allvarliga försök men LCHF- kost. Jag är nu i slutet på min 5:e vecka och upplever samma problem som gjorde att jag bröt LCHF senast. Jag mår verkligen PYTON - orkeslös i hela kroppen, illamående som gör att jag knappt vågar gå 1 m från toa (kräks dock inte) och huvudvärk. Jag mår lite bättre en kort stund alldeles efter en måltid och till mellanmål stoppar jag i mig valnötter, mjukost typ Philadelphia, kaffe med vispgrädde el dyl. Jag dricker också vatten men kanske för lite.

Det är alltså inte så att jag tränar (ännu) utan jag försöker verkligen följa alla rekommendationer. Under vecka 1-3 följde jag färdiga "matlistor" och då mådde jag helt OK. Nu lagar jag mat 3 ggr om dagen och följer recept från Airam och Annika Dahlqvist.

Jag misstänker att eländer hänger ihop med att blodsockret sjunker men jag tror som sagt också att jag äter ganska rätt.

Jag äter blodtryckssänkande - tror ni att symtomen kan höra ihop med att blodtrycket sjunker???

Jag skulle verkligen uppskatta alla rekommendationer eller tips om trådar där jag hittar andra som ev har samma problem. Den här gången vill jag verkligen att kosten ska vara livet ut!

mikaelj
0

Hur mycket äter du på en dag? Äter du för lite?

Hur länge har du upplevt de här problemen?

mammaru
0

Jag tycker att ditt förslag om blodtryckssänkare kan vara en ledtråd. Det är ju flera som får sänkt Blodtryck med LCHF. Jag kan dock för lite om det här för att kunna ge något konkret råd, men du borde kolla upp det!

Zepp
0

Har läst i många trådar att en del får för lågt Blodtryck!

Men även att någon har botat det med salt i vatten!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

greensis
0

Instämmer med #2!!!

Min erfarenhet är att blodtrycket faller brant av sig självt på strikt LCHF-kost. Så äter du blodtryckssänkare kan det blir lite mycket av det goda. Yrsel, illamående, kallsvettningar, kraftlöshet… (Been there, done that, have the bruises from fainting to prove it)

Har man haft högt blodsocker kan ju kroppen skrika lite (av chocken och ovanan) medan man justerar ner sig.

Vissa har dessutom muskeltrötthet någonstans första månaden innan det vänder.

Men se till att kolla trycket omgående. De brukar kunna det vissa tider på apoteket om läkarvården har stängt. Och kanske justera dosen…

Fabricati diem, pvnc!

Bibban
0

Ett tillägg till mitt första inlägg och återkoppling till alla som varit bussiga nog att svara mig:

Jag har just kollat blodtrycket och till min stora fasa är det jättehögt trots medicinering.

164/109 och en puls på 90. Det låter inget vidare eller???

Pasi
0

Bibban - Stress?

Bibban
0

Pasi - stress? Njae jag vet inte riktigt. Jag har varit sjukskriven länge för utbrändhet och blodtrycksökningen har ju kommit väldigt snabbt.

Jag ska kvista iväg till doktorn imorgon, måndag men det vore ju ändå intressant att veta om det kan ha samband med kosten. Jag vill verkligen inte avbryta LCHF-kosten den här gången men det här känns ganska obehagligt…

mikaelj
0

Ur artikeln "Utbrändhet ofta sköldkörtelfel":

_Många kroniskt trötta, i folkmun utbrända, kan lida av kronisk sköldkörtelinflammation. Forskare konstaterar att detta är något som ofta missas inom primärvården.

Den 69-årige Bo Wikland, som är verksam i Stockholm, har forskat i ämnet i drygt tio år. I en studie som han och två cytologer gjort deltog 200 patienter som varit sjukskrivna mer än ett år för kronisk trötthet. De undersöktes med vanliga blodprover samt finnålspunktion av sköldkörteln (vävnadsprover togs). Av gruppen, som till största del utgjordes av kvinnor, hade 40 procent en kronisk inflammation i sin sköldkörtel._

– Vi är rätt övertygade om att många personer som lider av kronisk trötthet i grund och botten har en sköldkörtelåkomma, säger Bo Wikland.

Gunilla Grönvall från Stockholm led i många år av sin odiagnostiserade hälsoproblem. Under sex års tid sökte hon vård vid många tillfällen utan resultat. Överallt diagnostiserades hennes sköldkörtel som frisk. Lösningen kom när hon kom i kontakt med Bo Wikland och en finnålspunktion gjordes. Därefter behandlades hon med sköldkörtelmedicin och efter ett år var hon helt frisk.

Pasi
0

#7 Bingo!Flört Effekterna av utbrändhet kommer just av stresshormonet kortisol…bla blodtryckshöjning. Är du utbränd så har du troligen redan väldigt högt kortisol och är känslig för variationer i nivån.

mariech
0

Blodtryck på 107/64 puls 50.. har haft lågt tidigare, men nu är det verkligen lågt!! Därför jag varit så trött, ont i huvet har jag också haft, har jag undrat lite över för de flesta verkar bli av med huvudvärken istället av kosten??

Bibban
0

Jag bugar mig så djupt att pannan slår i golvet - och det är ju inte bra för huvudvärken Skrattande

Jag ska genast skriva ut artikeln "Utbrändhet ofta sköldkörtelfel" och ta med mig den till doktorn. Jag visste väl att ni skulle sitta inne med massor av bra info.

Tack för hjälpen!

mikaelj
0

Bibban,

Läs min korta recension av "Solved: The Riddle of Illness". Du kanske känner igen något mer.