Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 10233 ggr
konichiwa
3

LCHF-bröd

Jag saknar nåt att lägga smöret och osten på till kvällsteét.

Och eftersom jag slutat att gå ner i vikt sedan jag började äta nöt/mandelbröd (det där med ägg i som bakas i mikron) tänkte jag att jag ska prova det här istället. 

Har en rätt ny fin bakmaskin som står och skäms nu sen jag började med LCHF.

Nu har jag gjort LCHF-brödet enligt receptet i 'smörstekt' men det ska vara grahamsmjöl och vetemjöl i och det bytte jag ut  mot dinkel (spelt) som ju ska vara bättre.

MEN. Det finns inte i minmat! Så jag kan inte räkna ut hur mkt kolisar det blir :-(    Är det någon här som vet?

Nu ligger det i alla fall i bakmaskinen och är klart vid ½10 tiden ikväll. Den tar rätt lång tid på sej apparaten.

Men det ska bli intressant att se hur det blir :-))

magma
0

Men har du inte innehållsförteckning på paketet med dinkel? Då borde du kunna räkna ut det ändå, om du väger dinkelmjölet.

Inke
1

Dinkel är väl en sorts vetemjöl. Det borde bli någorlunda rätt.

Inke
0

vetemjöl 72-73 KH/100g

Mona-Stina
0

Det står säkert näringsinnehåll på påsen.

Jennix
0

Jag har inte kollat men jag tror det är väääldigt mycket kolhydrater för att vara bra på LCHF. Jag har inte hört nån som lyckats går ner i vikt med dinkel kombinerat med LCHF.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

konichiwa
0

#1 #4  Mjölet kommer från en ekologisk bonde som mal själv, det finns inga såna upplysningar på påsen.

Det här kallas LCHF-bröd för att det bara är lite lite mjöl i för att binda alla frön som 'brödet' egentligen består av. Det ska skäras i tunna skivor och en skiva har bara några få kolisar.

Jag tog dinkel istället för graham och vetemjöl eftersom dinkel innehåller mer näring.

Nu blev det en flopp med bakmaskinen i alla fall, det blev en skorpa med rinnande innehåll. Har smakat på en bit och det smakar, ja frön :-)

Det måste nog bakas i ugnen som det står, antagligen gräddades det för kort tid i maskinen. 

Jag tror att jag har sett receptet här i forumet och undrar om någon annan provat det?

konichiwa
0

Har letat bland brödrecepten och hittat liknande där men inte med så mycket frön och så många olika sorter.

Ska köpa mer solrosfrön och kruskakli eller annat kli och försöka igen.

magma
0

Har också för mig jag läst om ett bröd med mjöl av något slag i här, men har inte velat prova själv eftersom jag inte äter mjöl längre. Någon gång har jag bakat bröd med bara frön och fibrer samt keso och ägg.

Margareta
0

Coop Konsum har Dinkel - läs på deras påsar - det borde vara ungefär samma.

Numer pensionär i Nynäshamn

konichiwa
0

Bra ide, tack Margareta ska kolla det!

Jag åt ett par gäddade kanter av brödet och det var faktiskt gott, mycket frön mellan tänderna :-)   (tandstickor är en höjdare) och mättande.

Det är Psylliumfrön, pumpakärnor, linfrö, solrosfrö och kruskakli i och det ger god smak och det är också gott att få tugga ordentligt. 

I ursprungsreceptet står att det är 80 gram kolhydrater i hela brödet och det lär väl bli ca 20 skivor. Så det bör vara OK att äta en skiva 1 gång om dan.

imilona
0

Jag googlade lite och hittade näringsväret på dinkel på tre ställen, varierar lite hur mycket kolhydrater de säger sig ha; mellan 65 och 75 g.

http://www.saltakvarn.se/produkt/produktblad/7050.htm

http://www.pilefood.se/produkt/mjol_gryn/711000.htm

http://www.dinkelcentrum.se/mjol.htm

konichiwa
0

tack imilona!

Jag använder fullkornsdinkel som är 60gr/100.

Såhär blir det: 25% kolhydrater, 17% protein, 58% fett.

Alltså 25 gr kolhydrater per 100 gram bröd, det är ju väldigt bra! Ska baka det i ugnen  när jag varit in till stan och handlat, då får jag se hur många skivor det går att få ut av ett bröd.

Jag vet inte hur de har räknat i det tidigare receptet för att få så mycket som 80 gram. Jag har vägt och räknat mycket noga och så här blir det faktiskt.

Eftersom jag tagit det ur en bok kan jag inte kopiera det här, men med de ändringar jag gjort så bör det vara OK.

50 gr jäst

200 gr vatten = 2 dl

13 gr kallpressad rapsolja = 1 msk

2 krm salt

93 gr fullkorns dinkel = 1½ dl

32 gr psylliumfrön = ½ dl

30 gr pumpakärnor = ½ dl

38 gram havrekli = 1 dl

67 gr linfrö = 1 dl

60 gr solrosfrö = 1 dl

95 gr turkisk youghurt = 1 dl

Läggs i smord form och gräddas i 175 grader ca 45 - 50 minuter

konichiwa
1

Nu har jag bakat, det blev väldigt gott!

Väldigt grovt av alla olika frön. Mums med mycket smör (finskt) och stark ost, och så en kopp Rooibos te, caramel/apelsin från Lid.

Glömde säga att det ska jäsa ca 20 minuter innan det  gräddas.

Ca 1.2 gram kolhydrater per skiva och på två såna maclor blir jag mätt!

elize-l
0

Undra om det är receptet i min tråd du sett.

Köpte på kvantum något som heter spelt flingor, verkar vara lokalt producerat. skriver av receptet :

1,5 liter flingor, 0,5 l graham, 2 dl solroskärnor, 2 dl linfrö 3 msk salt 1 dl rapsolja 1,5 l varmt vatten. Blandas och låt stå 1 timme

tillsätt 50 g jäst utrört i vatten och ca 1 liter rågsikt jäses 30 min. sen delade jag upp degen på 3 avlånga bakformar i teflonmaterial (fastande inte) jäste 20 min till sen in i ugnen 50 min 200 g varav dom sista 5 min utan formen =)

konichiwa
0

elize-l,  Det ser ut som om det är det ja.

Fast det här är ju mycket modifierat.

elize-l
0

Har man en grund kan man prova lite som man vill sen =) Man får bara inte missa att solrosförn, linfrön etc måste ligga i blöt först minst en timme gärna mer =)

konichiwa
0

#16  Det har inte jag gjort, bara använt det torrt.

Varför måste de ligga i blöt?

elize-l
0

Det drar åt sig vätska och sväller lite, blir ett saftigare bröd

julia61
0

Hej!

Nybörjare med lchf. Blev intresserad av brödet men undrar hur mycket kolhydrater per dag man egentligen ska ha för att det ska vara ok?

Såg i ett inlägg att man ska blötlägga frön för att få saftigare bröd, det verkar bra!!

Julia61

Taktur
0

Vill man ha någon form av bröd kommer ett superrecept här:

200 g linfrö

50 g sesamfrö

50 g hasselnötter

50 g mandel

50 g kruskakli

Mixa detta till mjöl. Rör i

1 dl creme fraishe gourmet

6 ägg

250 g keso

1½ Msk brödkryddor

2 tsk bakpulver

Ha  smeten i baskplåtspappersklädd avlång form

Släta till ytan med vattensköljda händer

Grädda 200* i 1 tim. och 20 min

När det svalnat lite, skär i tunna skivor. Ca 30 st

Jag brukar torka skivorna på plåtpapper i ugnen 75* 3-3½ timme. Vänd efter halva tiden

Blir ett gott hårt bröd som ger ca

100 cal   6,25 protein   7,75 fett    1,15 kolhydrater/ skiva