Webben 2.0
Tja, vad tycker ni? Är Kif en del av den nya webben?
Nedan de kriterier som allmänt används (klippt från Wiki):
- Användaren ska själv kunna vara med och bidra till sajtens innehåll, se användarskapat innehåll.
- Användaren ska kunna ha kontroll över sin information.
- Designen ska vara fyllig, interaktiv och användbar.
Punkt ett och två stämmer väl - vad tycker ni om punkt tre?
Egentligen skulle man väl då kunna välja sina egna länkar i större utsträckning. KiF är interaktiv design i så måtto att våra favoritsajter kommer överst i sajtlistan och att vi kan bokmärka. Men riktig interaktivitet skulle innebära att vi t.ex. kunde välja vilka grupper vi vill följa och vilka vi inte vill följa och sortera dem i relevansordning och så vidare. Det är ett tag tills vi kommer dit.
Tills dess är jag nöjd med interaktiviteten i punkt 1 och 2.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Spännande tråd. Vill gärna höra vad ni tycker är bra, vad som kan bli bättre och vad som saknas helt.
#1: Kan du förklara lite mer vad du menar att kunna välja sina egna länkar i större utsträckning?
Mvh // Johan
Haha - nu har vi fått besök av Mäster Programmerare himself - så passa på (det var jag som tipsade honom för jag gillar idén med den här konstruktiva tråden)
Välkommen till oss Johan!
Numer pensionär i Nynäshamn
#2 Hej Johan! Jag är ute och drömmer förstås.
Jag tänker att man skulle kunna personliggöra sigan genom att kunna sätta intressanta grupper högst upp.
Man skulle kunna välja att skapa en personlig "min startsida" t.ex. där mani startfönstret får de senaste inläggen i enbart mina egna intressegrupper och inga andra. Detta är förstås enklare i ett forum som Textilhantverk där man kan vara helt ointresserad av Vävning och Tovning och bara vill se vad som händer i Stickning och Virkning.
Som ett alternativ skulle man kunna klicka på Alla senaste inlägg.
På musiksajter där man skapar spellistor finns det ju sätt att sortera låtarna. Jag tänker mig att man skulle kunna göra en liknande lösningför sortering bland grupperna.
Men det viktiga är att detta är ett tillval och inte något som varje användare måste ta sig igenom, förstås.
Det skulle – faktiskt – också ge Medarbetare en lättare situation. Åtminstone här där aktiviteten ger närmast härdsmälta ibland.
- - -
Mer konkret skulle det vara praktiskt om man kunde se de trådar man själv startat som ett alternativ under Mina inlägg.
- - -
Och det skulle vara praktiskt om det fanns ett alternativ i sökfunktionen: Sök enbart i rubriker.
En del ord som folk undrar över förekommer i var och varannan tråd här, och då är det lättare att hitta en tråd som handlar just om den företeelsen om man kan göra en rubriksökning.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Det är ett forum och som forum funkar det ok - även om det kunde göras lite mer intuitivt och användarvänligt. Profilsidorna har en massa funktionalitet som man skulle kunna sprida ut över sociala nätverk, typ koppla ihop personliga bloggar med t ex bloggportalen och kanske också med facebook. Fotogalleriet skulle kunna kopplas ihop med Flickr och också med facebook. Det finns en massa möjligheter att dela med sig av informationen runt det globala internetet. Youtube borde man kunna plugga in också :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vad menar du med att plugga in youtube mjanner?
Oj, vilka spännande idéer! Häftigt! (Nej, själv har jag inga, jag är snarare Teknikkunnig -3.0, om ni förstår vad jag menar…)
Hur tänker du då Johan? Ungefär att det plingar på Facebook när jag skriver en tråd här på Kif eller vad?
Jag tänker t ex att man kan göra det enkelt att visa inlägg, artiklar, blogginlägg, albumbilder, med mera på ens egna webbplats eller blogg. Eller att man kan visa aktivitit från iFokus på andra sociala tjänster, som t ex Facebook.
I och med att vi har RSS-flöden för i princip allt så kan man redan idag göra mycket av detta, men det behöver bli enklare.
Mvh // Johan
Intressant