Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2953 ggr
Gnici
1

Trött

Är inne på min 5:e dag med ganska strikt SSS kost nu. Det går bra, men jag är så förbaskat trött. Beror det på att kroppen är van att få socker och så får den inte det längre, eller vad är det?

Var upp till butiken idag och skulle köpa köttfärs och tonfisk i olja, eftersom gubben glömde det i går när han var dit……..Jag var frestad att köpa godis, MEN GJORDE DET INTE.

Kram på er!

magma
0

Vad bra Gnici, att du kunde avstå!! Grattis! Eller "grattis och grattis", det är inget du fått av dig självt bara utan något du själv kämpat dig till:) Bra jobbat är väl ett bättre uttryck kanske *s*.

Tröttheten kommer sig troligtvis av att din kropp är mitt upp i att, från att ha haft kolhydrater som bränsle nu ska ställa om sig till att använda fett/ketoner som förstahandsbränsle. Jag har en känsla av att det mitt emellan dessa tillstånd uppstår ett form av "glapp" där kroppen inte riktigt får det den behöver och man får huvudvärk, blir trött osv. Det enda man kan göra är att härda ut, ta det lugnt och inte försöka orka lika mycket som vanligt, stressa av ett tag. Och fortsätta på den inslagna vägen utan att ta till extra kolhydrater för att häva tröttheten, det drar bara ut på processen.

Sköt om dig!

Doc
0

Ja det är säkert orsaken. Är det för jobbigt kan du kanske kosta på dig lite mer långsamma kolhydrater en period, annars brukar det gå över på någon eller några veckor. Kroppen behöver lite tid att anpassa sig till effektiv fettdrift…

Gnici
0

Tack magma och Doc_!

Då är det som jag tror då, för jag känner mig verkligen seg, både i dag och i går…….Sonen håller på bakar äppelpaj, så det blir en prövning till idagFundersam

Kram på er

magma
0

Men tänk på så mycket säkrare och starkare du kommer känna dig när du avstått pajen! För varje gång jag lyckas komma helskinnad ur en frestelse så blir det lite lättare att avstå nästa gång…

odezza
0

Jag kände mig jätteseg i skallen, och trött, kunde knappt tänka en enda redig tanke, då jag lade om kosten… Det tog några dagar, eller kanske 1 vecka, sedan var det över! Kämpa på!

odezza

"still lost in space and time"

Gnici
0

Ja, jag hoppas att den här seg - och tröttheten kommer att ge med sig snart. Det konstiga är att jag inte upplevt varken huvudvärk eller trött/seghet de andra två gångerna jag lagt om kosten till SSS……Kan ju bero på att jag ätit grädde, ost och lite nötter då. Vilket jag inte käkar nu.

De andra i familjen har ätit äppelpaj med vaniljsås och det doftar äppelpaj i hela huset, men jag är inte ens sugen på det. Gick hur bra som helst att avstå. Jag är fast besluten att fixa detta nu.

Tack för ert stöd och kram på er

umbra55
0

Glad och imponerad över din ståndaktighet! Det var inte länge sen du skrev att du inte klarade av kosten. Du har verkligen mobiliserat! GRATTIS TILL STYRKEUPPVISNINGEN!

Margareta
0

Gnici: JAg håller med umbra, Du är verkligen fokuserad nu och det brukar löna sig…

Numer pensionär i Nynäshamn

skogsstjrna
0

Det är nog skillnad på att köra lc med grädde, ost och nötter och att köra strikt SSS redan från start.

Gnici
0

Nääää, umbra55 det är inte länge sedan jag gnällde här på forumet om att jag inte fixade att köra igång med SSS kost……Men så BESTÄMDE jag mig för att fixa detta till 100%. Så nu kör jag på. Och jag SKA klara det…….Räknade i Cal Counter på det jag ätit idag och jag låg riktigt bra till…….Dessutom går jag ner i vikt. I alla fall hittills……Hoppas, hoppas på att det inte stannar av nu när vätskan har drivits ut.

Har just ätit mitt 3:e mål mat för dagen: En burk makrill i tomatsås + smält smör i rört i makrillen, för att få i mig fett………Jag tror att jag äter mer fett nu än jag ätit förut när jag SSS:at. Kan ju vara därför jag går ner nu också…….Rätt intressant det där med varför jag går ner nu, när jag inte gått ner förut de andra två gångerna jag provade SSS kost. Första gången gick jag ju UPP 4 kilo på 5 veckor. Andra gången stod jag still i vikt. Då körde jag väl 3 veckor tror jag.

Kram på er och tack för er respons, som betyder mycket!!!!!!!

magma
0

Men kan inte skillnaden vara att du inte äter ost, grädde och nötter, jag menar att du går ned nu men inte gjorde det då?

Och grattis till din ståndaktighet idag, skönt att höra att det gick bra!

Gnici
0

Ja magma, jag tror nästan det att det måste bero på kolisarna i nötter, grädde och ost……..Men än vågar jag inte ropa hej!

Tack för GRATTISARNA

Kram på dig

nikita3
0

Hej Gnici och alla ni andra!

Här är en till som är på G, jag vill ju inte vara sämre än dig Gnici!

Du sporrar mig att fortsätta, jag har nästan klarat min fjärde dag men jag äter inte så strikt som du gör. Heja dig!

Suget finns där emellanåt och lite seg är jag men ingen huvudvärk denna gången alls.

Tror du det kan vara för att jag använder vispgrädde och ost?

Nötter har jag inte vågat, men däremot kan jag inte låta bli fläsksvålarna, något måste jag ha bara.

Är det någon som äter cornichons? Det är små picklesgurkor som inte innehåller socker vad jag kan utläsa på innehålssdeklarationen

Här har ni ingredienser och näringsinnehåll, så får ni säga vad ni tror om dem. De är jättegoda till bantarbiffarna.

Cornichons,vatten,vinäger,salt,lök,senapsfrö,svartpeppar,(detta kanske inte är bra,konsistensgivare(E509),arom.

Energi 20kcal/100g, protein 1,5g, kolhydrat 3g, fett 0g

Skriv gärna och berätta vad ni tror eller vet.

Vh nikita

Margareta
0

Finnarna har många bra listor att leta i…

http://www.palvelu.fi/evi/files/55_519_309.pdf

Där fann jag att E509 är calciumklorid och vad det gör för nytta vet jag ej…

Det ser ovanlgit bra ut med din korv Nikita…
Den skulle jag absolut våga äta… fast stämmer verkligen siffrorna?

1,5g protein är 6 kcal (1g = 4kcal)
3g kolhydrat är 12kcal (1g=4kcal)
0g fett

Det blir bara 8 kcal och sannolikheten att fettet är noll i en korv kan inte stämma…
Det fattas 12kcal så det borde finnas med fett i korven.
Det verkra vara mycket vatten eller?

Jag är för trött att räkna, men det är alltid bra att börja och räknar man fel är det alltid någon som hoppas in och rättar… please… Flört

nikita3
0

Ha ha haha, nu fick jag skratta lite, tyvärr på din bekostnad Margareta men det var ett kärvänligt skratt.

Det är ingen korv utan inlagd gurka typ pickles men jag förstår din förvåning med 0g fett i en korv.

Jag skrattade gott när jag läste här i min ensamhet, skönt att skratta lite, det gör man inte lika ofta längre tycker jag.

Hoppas du förstod att det inte var illa ment utan det såg så roligt ut när jag läste och förstod ju genast att du läst fel.

Ja så är det, man skrattar kanske bäst som sist??

Tycker du är en bra värd här på sajten.

Ett gott skratt förlänger visst livet sägs det.

Kram nikita!

Gnici
0

Hej nikita3!

Vad glad jag blir i och med att jag kan sporra dig till att göra detta kostombyte……Kanon tjejen!

Jag tror nog att gurkorna är OK för dig, i fall du inte kör så strikt kost som jag gör. Men ät kanske inte för mycket av dem. Du måste ju prova dig fram vad du tål i kolhydratväg eller inte tål…….Jag har ju ärfarit på mina två omgångar med SSS kost, att jag inte tål grädde, ost , grönsaker och nötter i fall att jag vill gå ner i vikt. Och det är ju det jag vill…….Vägde mig för en stund sedan och vågen stannade på 117,6 kilo. Vilket betyder att jag gått ner 1,5 kilo nu, inför dag 6…….Om ni visste vad GLADSkrattande jag är att vågen rör på sig åt rätt håll nu. Hoppas att det håller i sig också!

Kram på dig nikita3 och alla andra som läser här

Margareta
0

Det bjuder jag på, var som sagt trött… Flört

Nu vet jag vad du menar, de små gröna sakerna man äter till paté, de måste ju helt klart vara ok.

Jag tänkte på Chorizos…

Men kaloriräkningen gick inte ihop ändå…Fundersam

nikita3
0

Hej Margareta och ni andra!

Vad bra att du inte tog illa upp för det var absolut inte meningen, ibland bara låter saker roligt och har man då som jag en lite udda humor så är det lätt hänt att skrattet kommer fel.

Dessa gurkor är jättegoda och de krassar så gott till det ibland lite salta och feta såserna med ost i och även bantarbifarna.

Jag kan tänka mig att det kan vara bra också, nämner inte Sten Sture i sin bok att det är bra att använda lite vinäger till maten för att sänka något i kroppen, vad det nu var?

skogsstjrna
0

Jag har ätit liknande gurkor nångång (såna utan socker) och de verkar funka ganska bra. Margaretas #14 var onekligen rätt kul… ;)

Margareta
0

Oskyldig

skogsstjrna
0

Cool

MegN
0

För att återgå till Gnici's trötthet så måste jag instämma. Jag försöker mig också på strikt SSS-kost (fakir) sen förra veckan, men eftersom jag var borta i helgen blev det lite avsteg (inte så dramatiska, men definitivt inte "strikt" - t.ex. söndagsfrukost = filmjölk + diverse smörgåspålägg med smör på…). Men jag är också jättetrött just nu. Helt klart sockerabstinensen = mjölk-"brist".

Jag har ju till min stora besvikelse upptäckt två saker:
1. Mitt mjölkintag (till kaffet) håller mig kvar i ett sockerberoende (+ ingen ketos) 
2. Jag har grymt svårt att sluta med sagda mjölk (försökte hela förra veckan, och "föll" jag vet inte hur många gånger. Max 2 dygn utan klarade jag. Och fredagskvällen blev en djupdykning med chokladkaka och allt…).

Idag har jag bara druckit 2 kpr svart kaffe + 1 kp te (+ förstås en rejäl och fet frukost, och snart lunch). Eftersom jag har upptäckt styrkan i mitt beroende måste jag alltså ta fram massor av viljestyrka och motivation för att hålla emot…!

I allfall är jag också jättetrött. Men istället för att "falla" = "unna" mig en kopp kaffe med mjölk för att mota tröttheten tänker jag ta det lugnt och tillåta tröttheten. NÅN gång går den väl över.

Gnici
0

Hej MegN!

Ja min trötthet har gått över nu. Också huvudvärken. Jag känner mig ganska pigg rent av och att vågen minskat med 2 kilo gör bar att jag är såååå glad………Jag var ju så drastisk jag med kaffet, eftersom jag ej kunde dricka det utan grädde, så jag slutade med kaffet helt…..Gick kanonbra. Det går lika bra att dricka the om man vill vara social och så där, vilket egentligen var den enda orsaken till att jag drack kaffe. Jag var inte beroende av det på något sätt.

Kämpa på och GE DIG INTE, DU KAN!!!!!!

MegN
0

Det låter hoppfullt Gnici!

Jag är nog däremot kaffeberoende, är jag rädd, med tanke på hur mycket jag dricker om dagarna. Har försökt varva med varannan kopp te, särskilt som jag inte känner någon drift för att ha mjölk i teet! (tidigare hade jag alltid socker i te men mjölk i kaffe - när jag skippade socker gick jag alltså helt över till kaffe… nu verkar det gå tillbaka! Lyckligtvis "tål" jag numera te utan sockersmaken…!)

nikita3
0

Hej Gnici och ni andra!

Jag håller mig fortfarande kvar i repet, kör dock ingen fakir.

Igår kväll var jag så sugen att jag visste inte vart jag skulle ta vägen, men istället för att strunta i det så åt jag 90g frysta osockrade hallon med 1 dl vispgrädde som jag mixade ihop samt en extra påse svålar.(hade redan tagit en påse tidigare)

Jag vet att jag kommer upp i ganska många kalorier men det struntar jag i, det viktigaste är ju att jag inte sätter i mig en massa kolhydrater, eller vad säger ni?

6:e dagen idag hurra!

Margareta
0

Helt rätt tänkt nikita, det är precis så man skall göra!!!

Ofelia
0

Margareta, där sa du nåt;

Paté ! Kan man äta det, vad innehåller det, nån som vet. Misstänker att cumberlandsåsen inte är ok, vad görs den av? Oh, tänk om man kunde äta det, för det är verkligen GOTT!

Margareta
0

Cumberlandsås är söt så den är nog tveksam, men pat´w borde man kunne hitta eller göra själv… jag gör en på kycklinglever som är urgod.

[Saiva]
0

Recept Margareta? Please? Flört

Ofelia
0

Ja, gärna recept om du har Margareta!