Bearnaisesås
Hejsan!
När jag läste på Blå Bands påse så är det 10,6 % Kolhydrater på 100 gram torrvara. Per portion blir det sedan 3,3%. Då har man tillsatt 1.5 dl vatten samt 50g margarin. ( 4g på 120 kcal = 3,3 %)
Tänker jag rätt när jag räknar så???
Idag blev det 40% Kolhydrater (mot rekommenderat värde enligt Hälsovakten Plus) I "vanliga" fall ligger jag mellan 70-100%
Däremot for kalorierna iväg från runt 1600-1800 (motion ej borträknad) till 2200. Och fettet ska vi då .. drygt 300% idag mot "normala" deygt 100%.
Jag brukar promenera runt 60-120 minuter per dag, men idag har jag mått dåligt och haft mycket värk så den blev bara 40 minuter.
Det ska bli mycket spännande att se resultatet av detta om någon/några veckor för det känns ju verkligen inte som om det skulle fungera…….
Det som gjorde att det trots allt blev 40% Kolhydrater var ett äpple och fullkornsmackan på morgonen. Men än så långe vill jag inte släppa den mackan.
Du tänker väldigt bra Gitsan. Du har förstått vad det handlar om.
Ta det lugnt och pressa Dig inte till mer än Du klarar.
Bearnaisesås brukar vara ok.
När Du kommit igång lite mer kommer Du att hitta recept på Bearnaisesås som är enkla att göra själv.
De flesta av oss byter ut vegatabiliskt fett till animaliskt och det innebär att vi byter margarin mot smör. Bregott är en balansgång eftersom det är mest smör och sen lite rapsolja för att hålla det mjukt. Animaliskt fett är det vi förespråkar före vegetabiliskt.
Allt bygger på egna beslut efter den kunskap man tar till sig. Det finns massor av info om fetter man kan läsa och det är bara att inse att allt man lärt sig innan är tvärtom…
Läs tex Fetmaparadoxen eller Fettets dåliga rykte är överdrivet
När det gäller mackan och äpplet så bestämmer Du själv vilken dag Du släpper det. Glöm bara inte att äta mer fett istället, annars blir du både hungrig och sugen.
Numer pensionär i Nynäshamn

Fattar inte riktigt procentsatserna i avsnitten om kolhydrater och fett? Menar du kanske gram? För hur kan man äta 300 % fett?
Om du inte kan släppa mackan kan du kanske göra avkall på äpplet? Ta en annan snacks om du behöver, som ost, oliver, salami eller så.
Du har kommit igång, det är huvudsaken!

Bearnaisesås finns det förresten olika av. Jag brukar inte köpa pulver, så det vet jag inget om. Har någon gång gjort egen, men det är lite mekigt. Sen finns det färdiga påsar/burkar, och läser man på dem ser man att det skiljer en hel del.
Minns inte vilken som är bäst, någon annan har kanske utrett frågan redan?
skogsstjarna:
Om man använder ett kostprogram som vill att man skall äta LITE fett och sen registrerar MYCKET fett, då blir det 100% när man passerar gränsen för LITE fett, 200% när man dubblat den rekommenderade mängden och sen 300% när man når upp till den tredubbla rekommenderade mängden… blev det begripligare?
Varför skall jag åka på alla räkneexempel den här tiden på dygnet… jag är minst lika trött idag fast med lite mindre vin (inget) i knoppen…

Skogsstjrna; jag använder Hälsovakten och med den målsättning på viktnedgång jag har så ska jag äta 1380 kalorier per dag (mer om jag motionerar), 47 gr fett, 190 gr kolhydrater samt 52 gr protein. Det kanske förklarar mina siffror lite bättre?

1380 låter väldigt lite…risk för att kroppen drar ned ämnesomsättningen och bryter ned muskler!? 
Gitsan: Jag tycker som Pasi att det låter lite.
Vi "bantar" ju inte utan går ner i vikt eftersom vi inte producerar lika mycket insulin. Insulinet motverkar viktminskning.
Om Du tänker äta LCHF-kost låter 190gr kolhydrater väldigt mycket och 47gr fett väldigt lite.
Vi brukar säga att fettet bör vara större andel än summan av kolhydrater och protein.
Kolhydratmängden är det olika hur mycket man drar ner, men under 60gr måste det "nog" vara för att räknas som LC-kost, många satsar nog på under 20g eller ännu mindre (då blir det VeryLowCarb (VLC) som jag själv äter.
Nu kanske Du fick lite att fundera över och det kommer säkert in fler här och tycker… vi gör ju som Du vet olika allihopa…

#4 och #5: Då fattar jag.
Det är det här med procenten… :)
Margareta; jo jag börjar förstå LCHF:s tänk och det stämmer ju inte alls med HV. De siffror jag beskrev ovan var just de jag fått vi HV när jag knappat in att jag vill gå ner 6 kg på 15 veckor.
Men när jag nu ska testa detta så är läget ett annat. I lördags åt jag för 2190 kalorier.
Eftersom jag inte har HV Aktiv så kan jag inte ställa in de olika parametrarna, men jag tycker inte att det gör så mycket just nu, för de närmaste veckorna vill jag först komma in i "tänket".
Gitsan: CalCounter på http://www.tikei.net är gratis och bryr sig inte om hur vi äter. Den är gjord av en av våra LC-medlemmar dessutom… Hon svarar på supportfrågor här i forumet…
Precis min tanke Margareta! CalC har rett ut begreppen många gånger för mig, när jag undrat hur jag ligger till.