Ketos
Jag klarar bara av att i kortare perioder(2-3 veckor),att äta så lite kolhydrater att jag hamnar i ketos,sen äter jag mer kolhydrater och faller ur.
Min fråga är är det skadligt för kroppen att gå fram och tillbaka i ketos?och är det då bättre att aldrig hamna i ketos?
Vad säger ni?

Det beror på hur känslig du är för kolhydrater och hur svår varje övergång fram och tillbaka är. Själv klarar jag inte cyklisk kost med ätardagar. Jag får en snabb och stark blodtrycksstegring, näsblod och synproblem om jag får för hög energiandel kolhydrater. För en person med svårinställd diabetes kan byte fram och tillbaka säkert också vara riskfyllt. Jämför även rökning eller annat beroende där abstinensen är komplicerad och plågsam. Motiverat att fortsätta med gift för att avgiftningen är plågsam och det blir återfall?
Jag kan däremot gå ganska högt i kolhydratintag i gram om jag samtidigt ser till att energiandelen är låg. Exempel: att bara äta kokta morötter ger värre reaktion än att äta dem med smör tillsammans med annan mat, enbart frukt värre reaktion än lite fruktsallad med vispgrädde och kokosflingor. Absolut enklast är att hålla sig till en strikt kost.
Tack för ditt svar
Vad är det som gör att du bara klarar 2-3 veckor?