Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 8838 ggr
mikaelj
0

Surt blod (inte ketosacid)

(jag pratar inte om ihopblandningen av ketos och ketosacid)

Givet helt normala förutsättningar (ingen diabetes), så hörde jag från en dietiststudent att han läst en studie av lågkolhydratkost, där de fick äta kalcium-tillskott, för att kompensera mot en surare miljö orsakad av ättikan i blodet.

Hur ligger det till med det där, egentligen? Man märker ju t.ex. att man blir törstigare eftersom man inte får i sig lika mycket vatten genom maten, så jag kan utan problem godta att det finns annat man måste tillsätta extra i sin kost.

Jennix
0

Ättika i blodet?! Hur 17 kommer det dit?? Tyst

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

mikaelj
0

Ketonkropar.

Zepp
0

Ketoner är Aceton.. inte Ättika!

"Rent kemiskt är endast aceton en riktig keton. Acetoacetat och beta-hydroxibutyrat kallas ketonkroppar eftersom de har varsin ketogrupp."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ketonkroppar

Fler myter..?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

mikaelj
0

Arf, sorry! Inte lätt när man inte äter kolhydrater.. (uttjatat skämt?)

Frågan är fortfarande intressant, hursomhelst. Jag vet att Doc säger att det regleras finfint, men det betyder inte att man kan må bra av extra kalcium. (det måste ju finnas någon bas för att kunna reglera syra, eller hur?)

Zepp
0

mikaelj
0

Kan ju definitivt behövas tillskott, i så fall.

Men frågan var mer huruvida det behövs extra kalcium (eller nå't annat) vid LHCF och just för ketonkroppar.

Zepp
0

För det första så reagler kroppen detta själv!

För det andra så förbrukas ketonerna.. dom är ju frigjord energi fritt flytande i blodet.. är på väg att användas altså!

Sen så finns det en uppsjö av baser oxå.. förutom Calcium!

"Lista över baser."

Bland annat så är en del proteiner baser iallafall Alanin!

Fast nu får jag väl alla veganer efter mig.. det e ju deras paradargument att kött är försurande.. vilket alldrig har visats i någont som helst vetenskapligt sammanhang!!

I så fall om nu kroppen har så himla svårt att reglera syra/bas balansen borde det vara minst lika vanligt med för basiskt blod.. speciellt då när man utesluter animalisk föda!!

mikaelj
0

Amino_syror_ = protein. Åas måste man ju äta protein oavsett köttätande.

Check! Jag har en tjomme på dietistprogrammet jag snackade med på prisutdelningen ikväll att övertyga.  Ville att jag skulle höra av mig om några månader. (med undertexten "om du fortfarande lever…")

andreas0
1

#0, Regleringen av blodet sköter kroppen, om den inte gjorde det hade vi fått allvarliga symptom som vi garanterat hade märkt. Om det skulle behövas kalcium och vi får för lite via kosten så tar kroppen av skelettet istället. Men jag tror inte att genomsnitts LCHFaren får för lite kalcium, så det är nog ingen fara.

Jag är inte heller övertygad om att det behövs några större mängder extra kalcium bara för att man har ketoner i blodet, men jag säger inte att det är fel heller.

Vad hade "urfarfar" för källor till kalcium? Man får en hel del kalcium och andra mineraler om man får i sig hemmagjord buljong, vilket var väldigt vanligt förr. Men om man går tillbaka ännu längre, flera tiotusentals år, vad hade dom för källor till kalcium då? Ingen som var rikare än vad vi får i oss idag i alla fall. Det enda jag kan tänka mig är att dom gnagde på benen på djuren dom åt upp. Så varför skulle vi behöva extra kalcium nu om dom inte behövde det då?

andreas0
0

Vad gäller syrlighet i mat. All mat vi äter är syrligt, det är bara olika grader av syrlighet. Det finns ingen mat som är basisk.

Den enda ingredientsen som är basisk som används inom normal matlagning är bakpulver. Och det får vi knappast i oss några större mängder av, och har aldrig fått det heller.

Sedan att några av dom kemiska beståndsdelar av ingredientserna kan vara basiska är en annan sak, men det finns ingen enskild sammansatt ingredients som är det, förutom bakpulver.

Zepp
0

Jösses vad skit e det dom lär ut på dietistprogramet nu för tiden?

Menar du att tjommen tror att allt som heter Aminosyror är surt?

"Aminosyror brukar vanligen delas in i grupper efter sidokedjornas egenskaper: sura, basiska, hydrofila (eller polära) och hydrofoba (eller opolära)."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Aminosyror

Då är allt fett oxå surt.. fettsyror.. du vet!

andreas0
0

#11, Så vitt jag vet så är fettsyror syrliga.

Zepp
0

"Acidos, syraförgiftning, är inom medicinen namn på ett akut livshotande sjukdomstillstånd som inträffar då det arteriella blodets pH-värde sjunker under 7,35 på grund av syraöverskott. Då pH istället överstiger 7,45 benämns tillståndet alkalos. Acidos kan ha flera olika orsaker."

"Metabolisk acidos inträffar då sura metaboliter ansamlas i blodet. Detta kan bero på en ökad bildning av sådana metaboliter, till exempel myrsyra vid metanolförgiftning, oxalsyra vid glykolförgiftning, eller ketonkroppar vid okontrollerad diabetes (ketoacidos). Men även diarré kan leda till acidos på grund av förlust av vätekarbonat och därmed inställer sig en störning i syrabas-balasen. Det kan också bero på en nedsatt utsöndring från njurarna av sådana metaboliter vid kronisk njursvikt (uremi).

Motsatsen, när det arteriella blodets pH stiger över 7,45, heter alkalos."

Den här artikeln är hämtad från http://sv.wikipedia.org/wiki/Acidos

Pasi
0

Ättiksyra är en fettsyra (en karboxylgrupp kopplad till alkylgrupp…i detta fallet en metan)!Flört De är sura men förbrukar lika lite kalcium som cellernas energicentraler via lemonadknarren (citronsyracykeln), vad jag vet.

Misstanken att proteiner lakar ur skelettet har funnits länge men bygger enbart på teorier (och propaganda från veganhåll). Faktiska studier visar snarare på motsatsen.

Lite nyare studier visar att ev ökad utsöndring via urinen ökas av bättre upptag i tarm. Sparade inte studierna (2 st jag hittat senaste dagarna) eftersom det inte var dessa jag sökte efter utan bara "råkade" stöta på dem.
Ökat proteinintag visade sig ge starkare skelett.

Bamze77
0

Hm, typisk skrämselpropagande.. Man får ALLTID ketonkroppar i blodet vid ALLA former av bantning, eller svält.. Det är det minsann ingen som talar om när det gäller traditionell kaloribantning fast man kan hålla på med det i åratal.

Pasi
0

#15 För att inte tala om under den fastan/svälten som de flesta praktiserar - nattsömnen!Skrattande

mikaelj
0

Fler frågor.

Visst kompenserar njurarna för den ökade surheten, men för att göra det krävs en basisk källa.  T.ex. kalcium.  Inför man inte det drabbas man av benskörhet, vilket tar 10-20 år att drabbas av, och är förmodligen därför inte särskilt väldokumenterat bland personer som ständigt i ketos.

Zepp
0

Altså.. vad jag förstår beror inte benskörhet/urlakning av skelettet på grund av för lite Calcium i kosten utan på kroppens förmåga att ta upp detta ur födan, vilket vanligtvis beror på fett och D-vitaminbrist i första hand!

Vilket i sin tur ofta beror på en fettskrämd kost!

Se även Rakitis!

denno
0

Uhm.. menar du att du "tillsätter" vatten till maten?

Tycker det är ganska naturligt att dricka.

För övrigt har jag gått 6 månader utan att tillsätta "något" nu, utan några uppenbara brister alls. Mår bättre än någonsin både fysiskt och psykiskt.

Hade problem med kramper i början, det slutade utan att jag började trycka några tillskott.

Färskt spannmålskött är näringsmässigt ekvivalent med "gräskött" med något annorlunda fördelning n3/n6 möjligtvis (men det rör sig om spårämnen).

Osaltat smör, talg och högrev verkar innehålla allt jag behöver.

Det ska mycket till för att jag ska känna några tillskott vara motiverade. Hade vi behövt tänka på sådant hade vi varit döda för länge sedan.

Skelett äldre än 10000 år visar inga tecken på benskörhet eller tandröta/tandlossning alls. De är även i genomsnitt 10-20cm längre än de skelett som lämnats efter vi började odla.

mikaelj
0

denno,

Jag menar absolut ingenting! En dietiststudent, däremot. Oavsett vilken sida av ett argument man egentligen står för kan man alltid argumentera på den andra. Debatter är nyttiga.

Att människan borde dött ut för årmiljoner sedan om vi inte kunde överleva på det som fanns i naturen är vad jag också anser.

(fast okej, ja, jag anser nog att vi tillsätter vatten till maten, nu när vi får i oss en liter mindre eftersom vi inte äter kolhydrater…)

denno
0

Tillsätta låter i mina öron som att lägga till något utöver det självklara. Att dricka vatten känns självklart (törst) så att kalla det tillskott vet jag inte :P

Visst är det nyttigt att argumentera, men troligtvis ganska frustrerande mot någon som är totalt hjärntvättad. Jag tänker inte försöka konvertera några dietister =p. Lyckas man har man ju i princip förstört hela deras karriär (om dom nu inte vill sprida falska budskap).

Även om jag gärna sett att hela sverige ätit naturlig föda tror jag inte det är möjligt, varken ur ett samhälls- eller miljöperspektiv. Jag kan argumentera för det jag gör till mina närmaste - men vad mina grannar eller kollegor äter angår mig lika lite som jag anser min kost angår dom - även om jag naturligtvis gärna förklarar för någon som skulle vara ärligt intresserad.

andreas0
0

#21, Förstört hela deras karriär? Tvärtom. LCHF-liknande kost kommer mer och mer nu, om några år så är det många som kommer att vilja ha råd om LCHF kost från personer som är utbildade. De dietister som då redan innan har satt sig in i vad det innebär kommer att ha en stor fördel, jämfört med alla andra som måste tillbaka till skolan och lära sig igen.

Ovanstående kanske delvis är önsketänkade, men det går åt rätt håll i alla fall. Glad

Ewa-Marie
0

Det är ju inte bara kosten som gör oss "sura"..vi lever ju i en sur miljö..med tanke på att en människa består av relativt mkt vatten så borde det väll vara bra att kalka för att slippa överväxt av bakterier o svamp?

Vi kalkar ju våra sjöar och borde kalka oss själva också!

mikaelj
0

Förutom att dietister inte får lära ut något annat än vad SLV ordinerar.

andreas0
0

#24, Dom får lära ut vad dom vill, fast gör dom helt fel så kan dom bli anmälda till socialstyrelsen och bli av med sin legitimation. Men socialstyrelsen tycker ju att LCHF är förenligt med vetenskap och beprövad erfarenhet, det såg vi på deras beslut om Annika Dahlqvist i januari, så risken att det händer en dietist som lär ut LCHF är nog inte så stor.

Dietister får faktiskt tänka själva, även om dom under sin utbildning tyvärr lär sig att göra det så lite som möjligt.

Zepp
0

Alla inom sjukvården skall jobba enligt "vetenskap o beprövad erferehet", och lågkolhydratkost har en längre erfarenhetsmässig bakgrund än vad SLV-kosten har vilket kan betraktas såsom en modediet med ett fåtal årtionden på nacken!

Om någon vill läsa om hur "modedieten" uppkom.. helt utan vetenskaplig bakgrund rekomenderar jag "ideologin pengarna kostråden"!

"Under 50- och 60-talet tilltog debatten om världens livsmedelsförsörjning. Alarmister menade att vi innan millennieskiftet skulle drabbas av en global svält- och försörjningskris. Den rika världens köttproduktion utmålades som slösaktig och energiineffektiv. För den unga, rebelliska 68-generationen blev synen på maten en ideologisk vattendelare. Veganismen fick sitt genombrott.

Dagens kostråd tog form på 70-talet. Den politiska tidsandan var färgad av energikrisen och svältkatastrofer i Afrika och Asien. Den svenska livsmedelsindustrin var snabb att anpassa sig till den nya tidsandan och förorda en fettsnål kost där bröd och potatis utgjorde "basmaten". Livsmedelsindustrins representanter har hela tiden suttit med runt borden när kostråden utarbetats, när officiella kampanjer sjösatts och när forskningsanslag delats ut."

http://butik.pagina.se/fb_produkt.asp?art=72411422

mikaelj
0

Mm, det är två böcker jag verkligen vill ha, dels Lars-Erik bok om pengar & kostråden, dels Garys bok om goda & onda kalorier.

bjornj
0

Jag kan bara konstatera att sedan jag började med LCHF så har mina mångåriga problem med magsyra varit som bortblåsta från första stund.
När jag åt kolhydrater så behövde jag dagligen neutralisera syran med bikarbonat novalukol o liknande.
Sedan kom ju syrahämmare som nexium och losec mm.
Jag har knappast intrycket att LCHFkosten har har ökat surheten i kroppen och jag tror knappast att jag är ensam i detta.

bjornj
0

Jag glömde tillägga att jag var på en tre veckors tjänsteres i sommras där jag inte kom undan den kolhydratrika kosten och vips var de gamla magproblemen tillbaka som ett brev på posten.
Naturligtvis gick jag även upp 4 kg som fö sitter kvar ännu.

Ewerhof
0

#13 I texten står bl.a.: "…Detta kan bero på en ökad bildning av sådana metaboliter, till exempel myrsyra vid metanolförgiftning,…"

Det finns ju metanol i margarinet, så borde det inte vara farligt att överkonsumera det också då?

Babz
0

#30 - margarin är väl farligt att konsumera, alldeles oavsett ev. metanolinnehåll. Flört

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

mamski
0

Teorierna om syra-bas-balansen kommer ursprungligen från den makro-biotiska läran, som ganska snabbt fick stort genomslag inom veganrörelsen - förmodligen för att veganismen fick ett tungt argument (?) mot kött. Syrabildningen i kombination med att kött ruttnar i tarmarna kan ju få vem som helst att avhålla sig från kött! Försurningen skulle bl.a orsaka benskörhet.

Makro-biotiken ligger också bakom Fit-for-life-teorierna om att inte blanda frukt, kolhydrater och proteiner med varandra, då matsmältningen försvåras. (Vi LCHF-are är alltså halv-Fit-for-life:are - vi blandar inte proteiner med nåt annat än fett!)

Denna teori om syra-bas har länge varit starkt ifrågasatt från vetenskapligt håll, men nu har teorin av någon underlig anledning de senaste åren istället anammats av etablissemanget! Plötsligt är det rumsrent att tala om syra-basbalans och jag gissar att pH-tillskott säljs som aldrig förr. Jag tror dock inte att det finns några egentliga bevis för balansenteorins berättigande i kostsammanhang. Försurade förfäder och försurade urinvånare är det väl kanske inte så många som tror på, egentligen.

Det jag personligen däremot tror, är att mediciner kan rubba denna syra-bas-balans i kroppen! Denna tro grundar sig helt och hållet på det faktum att äldste sonen åt citroner (som sägs vara basbildande) som en galning under hela sin leukemibehandling. När behandlingen var över försvann långsamt hans behov av citroner, säkerligen i samma takt som han avgiftades. Men det är som sagt en personlig uppfattning och tro. Ej vetenskapligt bevisad Glad.

Ulf-S
0

Apropå vegetarianer äter de ofta mycket spannmål som också är syrabildande. Men det verkar glömmas bort…?

Att mat som är syrabildande är dålig verkar bara gälla kött. Jisses.

Nu tror ju jag att kroppen sköter sin balans rätt bra i normala fall, så jag struntar i vilka syror/baser jag äter.

Ewerhof
0

#31 Jag menade med ironi. Tonfall har en tendens att falla bort i skrift. ;-) Man för ett himla liv om köttets negativa inverkan på kroppen och så smäller man i sig margarin. Plärk! :-) 

Jo, syra-bas balansen tror jag lite på. Det är många som får muskelinflammationer efter semestern, då man grillat mycket kött och ätit ris till, och efter julens köttmängder (och ingen mjöklprodukt att balansera upp med). Kanske är det så enkelt att även där är vi olika och klarar respektive inte klarar stora mängder syra? Äter man inte frukt och gönt som anses basiskt så är ju mjölkprodukter basiskt så det finns 'hjälp' för båda lägren. :-)

Zepp
0

Vad gäller surt blod efter semester och julledighet tror jag att alkoholen har en större inverkan just dess tider på året! Skrattande

DanielS
0

Sedan när blev alanin en basisk aminosyra?

Ewerhof
0

#35 Men om man är absolutist då? Räknas ångorna ifrån omgivningen kanske… :-) Jo, helt klart så kan det finnas andra alternativ också. Dock inte alkohol i mitt fall.

Zepp
0

Lista över baser

Starka baser

Svaga baser

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_baser

DanielS
0

Ja, men i så fall kan du räkna alla aminosyror som baser.

Zepp
0

Det är jag inte kemist nog att avgöra.. läser bara innantill!

Den riktiga frågan är väl om nedbrytningen av aminosyror i kroppen leder till surt blod, eller om detta bara förekonmmer under sårskilda omständigheter!!???

"Alla aminosyror kan omvandlas till karboxylsyror genom att ta bort dess aminogrupp. Detta kan ske genom två olika metoder, transaminering och deaminering. Transaminering innebär att aminogruppen förs över från aminosyran till en karboxylsyra"

"Om det istället finns ett överskott av aminosyror så kan de deamineras, vilket innebär att aminosyran oxideras till en karboxylsyra och ammoniak som är mycket giftigt och omedelbart görs till urinämne.

Karboxylsyrorna som kommer från de- och transamineringen kan sedan antingen skapas om till aminosyror igen eller brytas ner. Flera kan ingå i citronsyracykeln medan andra får andra nedbrytningsvägar."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Aminosyra

"Ammoniak, kemisk formel NH3, är en kemisk förening som vid standardtryck och -temperatur är en färglös gas med starkt stickande lukt som av gammal urin. Gasen är löslig i vatten och bildar då den basiska lösningen ammoniumhydroxid, NH4+ + OH-. I dagligt tal kallas ibland även ammoniumhydroxid för "ammoniak".

Ammoniak bildas i musklerna när de förbränns, det vill säga när en person inte får i sig tillräckligt med protein eller annan näringsämnen som bygger upp musklerna och personen ifråga tränar, så sönderfaller musklerna och det produceras ammoniak.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ammoniak

Pasi
0

#40 Bildas ammoniaken alltså inuti muskeln när den "sönderfaller" eller när de föbränns?*förvirrande text*Obestämd
….annars bildas ju som bekant ammoniak när protein förbränns, oavsett varifrån muskeln som förbränns kommer ifrån (från en ko eller från den egna kroppen spelar ju ingen roll).Skrattande

Zepp
0

#41 Ja så läste jag texten med, altså skulle det bildas basiska ämnen (amoniak) vid nerbrytningen av aminosyror, eller!

Var kommer alla surgörande ämnen in som hypotesen säger?

Pasi
0

#42 Åter igen - menar de verkligen att det bildas ammoniak när proteinerna sönderfaller i aminosyror (bryts ned/sönderfaller)?
Detta är en helt annan sak än "förbränns".*Lika förvirrad fortfarande*Skrattande

Zepp
0

Jag vet självklart inte vad dom menar men jag läste det som nedbrytning/metaboliseras/omvandlas till energi!

Du får gå in o redigera så det blir tydligare!

För det är väl inget otydligt med proteinsyntesen, där en del aminosyror som kroppen inte kan använda blir till amoniak/urea!

"Ureacykeln är den process i kroppen som omvandlar skadligt ammoniak till urea som sedan kan lämna kroppen via urinen. Det är en del av kvävemetabolismen där aminoyrorna som är proteinernas beståndsdelar bryts ner. Ammoniak (som är kväverikt) gör sig kroppen av med genom att aminosyrorna genom transaminering donerar sin aminogrupp till exempelvis alfa-ketoglutarat som sedan deamineras så att man får fritt ammoniak. Ammoniak, NH3, inträder sedan i ureacykeln genom att slås ihop med koldioxid och ATP och bilda karbamoylfosfat. Karbamoylfosfat innehåller en amingrupp och slås ihop med ornitin och bildar citrullin. Citrullin får ytterligare en amingrupp från aspartat genom sammanslagning till arginosuccinat och klyvs sedan till fumarat (som är en intermediär i citronsyracykeln) och arginin. Arginin spjälkas i sin tur till urea och ornitin. Urea innehåller alltså två aminogrupper i en för kroppen oskadlig form och kan passera ut ur kroppen med urinen."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ureacykeln

Jag undrar fortfarande var de surgörande ämnen kommer in i bilden som hypotesen föreskriver????