Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettfrågelåda-minmat
Läst 960 ggr
jejjja
0

Skriva på minmat

Hej

Jag har ett problem som har kommit under de senaste dagarna när jag ska skriva i minmat. Till saken hör att jag har blivit beroened av den sidan att jag inte kan äta om det går över min vikt som jag väger idag. Det sägs att man ska äta 1g proteiner per kilo. Och jag väger 68 och går det över där så kan jag inte äta det för det är förmycket i det jag lagt in,och försöker hitta något annat att läga in som inte är så mycket protein i. Jag vill gå ner inte upp. Är det fel som jag tänker, för jag kollar först vad jag ska äta och lägger in det och ser vad det blir i proteiner, blir det för mycket åker det bort.Gråter

Mervi
0

1 gram proteiner per kilo vikt är en rekommendation och det minsta man skall äta. Att det går över är nog ingen katastrof.

Men jag tycker det är bra att kolla i MinMat men låt det inte blir något problem. Och det viktigaste är att hålla koll på kolhydraterna.

Lycka till.

Aniara4
0

1g protein/kilo vikt är MINIMUM.

MINIMUM.

Babz
0

jejjja - 1 gram kött (eller fisk/fågel/ägg) är inte 1 gram proteiner. Är det månne där du har tänkt fel? Kött etc. innehåller ca 20% protein, alltså ca 20 gram protein på 100 gram kött.

1 gram protein per kilo kroppsvikt är alltså det minsta du ska äta varje dag för att inte din kropp ska börja bryta ned dina muskler. Väger du 68 kilo bör du alltså äta ca 350 gram kött/fisk/fågel/ägg per dag. En "normalportion" kött brukar vara ca 100 - 150 g i de flesta kokböcker. Fisk brukar oftast vara lite mer.

Lycka till!

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Margareta
0

*Jag flyttar tråden från Övrigt till Allt om lågkolhydratkost

Numer pensionär i Nynäshamn

martah
0

Men jag har läst lite olika saker, som att man ska äta 1 g protein per kg idealvikt (det tolkar jag då som den vikt jag skulle vilja väga) och på vissa ställen står det att man ska äta ca 1 g protein per kilo kroppsvikt, alltså skulle jag som väger 94 kilo äta 94 g protein per dag eller ska jag äta 65 g eftersom jag satsar på att komma ner till 65 kg?

Margareta
0

Det finns inga regler - man testar sig fram i detta också.

Allt är bara tips på hur man räknar om man absolut vill och behöver det.

Viktigt är att förstå att det är proteinmängden i 100g kött/fisk/fågel/ägg/ost man räknar dvs en procentsats som varierar från ca 15-25% eller nåt.

Ca 22% för kött ungefär.

Numer pensionär i Nynäshamn

Zepp
0

Den enda regel som finns vad gäller proteinintag är att man inte skall äta för lite.. och äter du enligt nuvarande vikt så får du iallafall inte i dig för lite!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.