Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 1664 ggr
gonji08
0

Sjuuuuuukt godissugen

Ja ni ser rubriken. Har hållit på en vecka och nu drömmer jag om Plopp, Daim, Japp, After eight, Ben & Jerrys, Center, Kexchoklad, Magnum Mayan Mystica, Lösviktsgodis osv osv. Jag är så himla sugen!!!

Vad ska jag göra? Ta en korv? AAAH blir galen! Som värsta PMS kärringen!

Med arga hälsningar. Jimmy

wimawe
0

Gör en Chokladmousse eller chokladpannacotta…mmmm… Alt. hallon o vispgrädde, sjukt gott! Eller så tar du lite ost med smör på…

bullmagen
0

hallon med vispad grädde

mascarpone + keso utrörd i lite grädde och mycket kanel

lite mörk choklad smält i vispad grädde eller mascarpone (blir chokladmousse)

ät ost eller kokt ägg med smör/majonnäs

Är du hungrig egentligen eller är det sug?

[Pennylane1]
0

tror det är DUMT att unerhålla sötsuget med något sött… bättre mde något salt och fett. som det sista förslaget i # 1, om du hålelr ut utan att ta sött som hallon och grädde eller chokladgrejer i någon vecka till så kommer du ur suget!

Margareta
0

Ibland innebär suget att man helt enkelt äter antingen fel proportioner eller helt enkelt för lite.

Skriv upp vad du äter under en vanlig dag så kan säkert någon se om du behöver ändra lite. Man skall inte behöva vara så sjukt sugen.

Just chokladsug tex kan betyda järnbrist.

Numer pensionär i Nynäshamn

Trulte
0

Eller magnesium brist.

elisabeth83
0

Försök låt bli det söta, annars blir det kanske bara värre. Mitt bästa tipps är att dricka te/kaffe/ljummet vatten med kokosfett. Sen får man göra ngt riktigt roligt, eller gå ut en sväng, efter ca 10 min brukar jag inte va sugen längre.

Thea
0

Kan vara ren sockerabstinens! Jag hade två GRYMT jobbiga veckor i början då jag var tvungen att "avgifta" kroppen verkar det som. Detta inföll i vecka 3 av LCHF-ätande. Det var fruktansvärt jobbigt, ffa när träden dignade av mogna äpplen mm. Men jag såg inte äpplena….jag såg sockerbitar!!!!! Allt jag kunde tänka på svar socker.

Jag bet ihop och åt mer för att försöka döva suget. När sen suget efter socker försvann höll det sig borta ända tills jag triggade igång det igen i julas. Nu har jag fått börja om nästan från början igen med att mota sockermonstret i grind. Jobbigt, men jag får skylla mig själv då jag fuskade för mycket. Nu verkar dock värsta krisen vara över.

Idag får jag också sug, men det är oftast sug på vispad grädde! Jag kan få värsta begäret efter vispad grädde. Jag behöver inte ha några bär till, bara jag får min vispade grädde!!!  

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

gonji08
0

Tack för alla snabba svar. Var ute och gick nu, men hjälpte typ inget. Hur många gram kolhydrater ska man få is sig på en dag för att hålla en lchf diet? För om man käkar mörkchoklad så ligger den ända på 60-70 gram per 100… Inte så lchf:igt det inte…

Mvh

twinkelstar
0

OM vi vill ha nåt "gott" så blir d ofta bär och grädde.

Att äta choklad gör inte saken bättre för mig, d triggar igång sötsuget på en gång.

Jag har nu i en vecka inte ätit EN enda godis eller fika på nåt sätt! Kan säga att jag e så jävla sugen, men jag ska bevisa för mig själv att jag kan och att jag klarar d!

Privat hemma är d inga problem, för vi har ju inget fika eller godis eller liknande sötsaker i våra skåpar.

MEN på mitt jobb finns d godis, fika, bullar, kakor och massa gosaker! Och klart man blir frestad, och jag har fuskat och tagit en liten bit här och där och trott att d e nog ingen fara ! Men ojoj, det e ju därför jag stått stilla så länge, så nu e jag STENHÅRD med mig själv..

fia1
0

Det jag efter två veckor fick sug på var tunnknäckebröd…. Gjorde i ordning ett med bregott o massor av ost och ….efter ett par tuggor så..det var inte gott.. o sen blev jag besviken.. det smakade inte alls som jag mindes.

Idag får jag inte den känslan, ibland kan det kännas på ren rutin att man ska ha nåt efter maten, tex banan eller äpple. Kollar i skåpet efter en chokladbit. Men det är inget jag behöver eller är speciellt sugen på kommer jag på i samma stund. Utan det är nåt slags muskelminne från förr då man inte var mätt trots att man ätit så mycket t ex pasta med sås och man skulle ha efterrätt…

Jag skulle, om jag vore du, göra ost- eller skinkrullar med bregott eller smör. Brygg en balja te o ha i kokosolja. Det är nog fettet du saknar.

Vimsan
0

Prova en stor kopp kaffe med vispgrädde, kanel och kardemumma Skrattande det brukar ta bort suget på mej Flört Lycka till !

Monsun
0

Du kan göra lite kokosbollar, dvs smör, kakao och kokosflingor. Rör ihop, gör små bollar och lägg i frysen. Tag en och SUG - brukar hjälpa…

Men jag håller med Margareta - om du är såååå sugen så äter du nog för lite (eller fel) eller för lite fett….

Rena rama detektiv historian

lycka till

-Krista-
0

#8 Marabou 70% innehåller ca 30 gram kh per 100 gram och Marabou 86% innehåller ca 20 gram, så det är inte så farligt. Ca 20-40 gram kh är nog rätt vanlig att man försöker hålla sig till.

Jag vet att om jag TÄNKER mycket på att jag vill ha en chokladkaka/glass/godis, så blir jag bara mer sugen - det är som att jag göder eller underhåller suget genom tankarna.

Så mitt tips är att försöka sluta fokusera på det (lättare sagt än gjort, jag vet…). Ta ett "nikotinplåster" i form av vispad grädde med lite kakao i, eller denna enkla chokladmousse: smält 2 bitar mörk choklad i några msk grädde, låt svalna och vänd ner i vispad grädde.

gonji08
0

Hey, grymma tips man får! Ska banne mig testa den där moussen ikväll. Och kaffet med kanel och kardemumma låter jusst mumma.

Nu äntligen är suget iaf över, av sig själv och typ 2 timmar senare.

Tack alla!

Leilin
0

Hej - hade samma sak i början, och kan få tillbaks det efter fusk. Jag brukar bestämma mig för att jag får äta precis hur mkt som helst och vad som helst av det som är tillåtet - och om jag gjort det men ändå är sugen får jag ta lite choklad (eller moussen ex).

Det har funkat hittills, visst har jag satt i mig några rutor choklad några gånger men oftast stannar det vid några ostrullar m smör i eller några bitar god dessertost:) Se bara till att ha tillåtna saker du gillar hemma!

twinkelstar
0

Men varföri hela ska man ta choklad om än den e mörk ? Det triggar ju sötsuget ännu mera ! inte bra..

Hade jag vart du hade jag inte gjort d ! Speciellt inte nu i början då man e som värst sugen. och 20-40 kolhydrater e inte det mycket ?

Anninni
0

Äggmjölk med kakao och pepparmintolja eller med muskot kanel och vanilj. det är inte sött men det är gott.

Jag gör min äggmjölk på tre äggulor 25g kokosfett och 25g smör och ca 3dl vatten. vill man kan man ha lite sötningsmedel i.

Margareta
0

Huvudsaken är att det fungerar och att man inte ger upp!

Numer pensionär i Nynäshamn

Thea
0

#17: Åh, pepparminstolja i äggmjölk! Vilket bra förslag! Låter mums! Jag blandade kaffe och kakao imorse vilket också var en hit.

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

joax
0

När jag blir godissugen brukar jag ta ett tuggummi med stark mintsmak. Det hjälper faktiskt! Brukar ta Extra, de där i silvriga påsar. Men oftast är det lite hunger bakom sötsuget så man kan ta lite ost eller något annat ok snack.

Lycka till!

Fitnesstjej
0

Om man som person klarar att ta en ruta mörk choklad och sedan känna att man stillat sitt sug, rekommenderar jag "Marabou Dark 86%".
Har inte hittat någon som har mindre kolhydrater. En hel kaka väger 100g och innehåller 19g kolhydrater. En stor ruta väger ca 10g så tar man  1-2 rutor får man alltså i sig max 5g kolhydrater.

Inte så farligt, om man kan nöja sig med det. Men själlv skulle jag hellre avstå helt då jag tyvärr tillhör skaran som bara får mersmak.

Förresten, så tror jag "Low Carb" har någon mörk choklad som också innehåller väldigt lite sk "net carbs" men den hittar man kanske inte på Ica, som man gör med Marabou Dark.