LCHF och hundens mat
Innan jag kände till LCHF så var jag helt införstådd med att spannmål och socker var djävulens föda och la om hundens kost. Han fick äta BARF, naturlig rå föda.
Nu undrar jag förstås om det finns fler hundägare här som också tänker i banor om naturligare mat för hundens del!

Absolut. Skulle aldrig förlåta mig om jag stoppade i honom en massa socker och stärkelse.
Min jycke är 'svårbarfad' spottar ut kycklingvingar och sväljer stora ben som vi får alla vara med om när den kräks upp, helst kl 4 på morgonen 
Så han får en kompromiss på feta köttfärsbiffar märgben och lite orijen till frukost som han får arbeta för vartenda pellets. + en del ägg, ister, smör, jag tror jag har en lycklig hund.
Han går aldrig upp i vikt i motsats till förra hunden som 'gick på' vanlig pellets.

Åh, vad bra att du tar upp detta med vikt, för det har jag verkligen funderat över sedan jag började läsa på om lchf. För varför skulle det fungera annorlunda för hundar? I hundvärlden rekommenderas ju ris som bukfylla till hungriga hundar, för det blir den ju inte tjock av…
Man blir ju fundersam!
Tråkigt att din hund har svårt med barfen! Jag kunde förut köpa nermalda kycklingskrov och det var superbra! Men nu har butiken visst stängt så jag får trixa lite med färskfoder tills jag hittar en annan lösning.

Bravo ox kör jag med, fina färsbiffar, inkl hemkörning. så har de en massa smått och gott också. Så det blir ändå en kost för rovdjur. Vadddå får inte vargar också sitt kött malet?
Förresten har jag också matat mitt förra djur med 'skonsam' ris på veterinärens inrådan. Redan då undrade jag hur vargen och räven odlar sin ris….

Vad ger man hundar som behöver gå upp i vikt? Har haft några väldigt aktiva hundar som har varit svåra att hålla i hullet på torrfoder, men då har jag inte vetat om något annat heller.
Har funderat på barf till min Lillskrutta men kommer inte riktigt igång. Var köper ni maten till era hundar? Känns lite onödigt att köpa rensat fint kött i affären. Vovvarna äter ju gärna slaffset också.
"You just have to belive…"

ebet - Ja, det är bortskämda djur som slipper jaga sin egen föda och dessutom får sin mat färdigtuggad!
En av min hunds favoriter är kycklingfötter (som rekreationstugg) men det ser inte så roligt ut på golvet… eller när det sticker ut tår ur munnen på honom. Men det är för att man har glömt bort att maten kommer från riktiga djur!
flikkan - Jag vet inte, men om människor går upp i vikt av kolhydrater…? Jag har bara haft hund ett år och han har inte haft några viktproblem så jag har inte några erfarenheter att dela med mej av.
Jag fick åka till grannstaden och köpa riktig BARF så det blev både bökigt och dyrt. Nu har butiken stängt, så då blev det ännu bökigare. Alltså blir det färskfoder. (det näst bästa.) Där finns det Bravo, Nordic och några till att välja på. Det är frysbussar som kör runt så man får beställa från hemsidor på nätet.
Jag ger min hund orijen och hon har fått mycket finare päls. Hade förut (dvs på vanlig mat) problem med hudutslag men inget numera…
Skulle eg. vilja köra helt Barf men lite problem att förvara hemma. Men jag vet att man kan köpa via nätet
(finns massor med trådar här på forumet om detta. Går bra att söka på forumet)

Hundar har en helt annan ämnesomsättning jämfört med människor. Och en mycket snabbare passering genom kroppen. De förbärnner först fett och sedan kolhydrater. Detta gör att kolhdyraterna i princip går rakt igenom kroppen eftersom det inte hinner förbrännas och verkligen kan kallas för "bulk". Det är också anledningen till att man anger hundfoder på formen Protein/Fett.
Jag prisar torrfoder! Inte en chans i världen att jag varenda dag skulle slafsa med rå kyckling på köksgolvet och har inte möjlighet att lagra massor med kött i frysen.
En hund som ska gå upp i vikt skulle jag ge ett färskfoder typ Klass Plus. Det är ett fryst foder som man köper i korvar. Har använt det till mina unga hundar eftersom de äter så bra av det. Gissar också på att kroppen lättare tar upp fettet i fodret också eftersom det inte genomgått någon sorts bearbetning. Tycker det är svårt ibland att få i dem den mängd torrfoder som behövs för att de ska hålla vikten om de inte är tillräckligt glupska.
Den äldre däremot käkar ett svenskt torrfoder så hon kan äta sig mätt, men ändå inte gå upp alltför mycket i vikt. Hon måste ha en viss mängd för att känna sig nöjd. En hungrig hund är sk*tjobbig att ha i huset.
För att hundarna ska hålla sig i hull under jakt- och dragsäsong, så ger man dem rent fett som tillskott. Inte kolhydrater.
jadå, har också lagt om kosten även för katterna! Orijen är det som går här huvudsakligen…

#7 Var finns det fyrsta fodret som går att köpa i korvar? Skulle vilja testa det på min Lillskrutta. Just nu äter hon 1½ liter torrfoder och det händer ingenting! Hon är rätt känslig i magen så är vi glada att vi efter nästan ett år har hittat ett torrfoder hon tål.
Testade att lägga till ister på hennes mat men det rann bara rakt igenom. Det är pyssligt när hunden inte tål allt och ingen kan hitta nått samband i det heller.
Vad är orijen? Och barf? Min hund lägger på sig jättelätt, och jag har funderat över alternativ till torrfodret, men vet inte var jag ska börja!
Jättetacksam för råd!
Just ja, kan tillägga att de få gånger min hund fått smaka på "riktig" mat (hemgjorda köttbullar, skinka mm) har det hänt olyckor dagen efter.
På juldagens morgon t ex upptäckte jag att vårt matsalsgolv blivit sprutlackerat under natten. Och när hon av misstag fick i sig banan lämnade hon en härligt lös hög på min kompis finfina matta…
Orijen är ett torrfoder utan spannmål, potatis eller ris. Det är extra mycket fett, protein från fisk och kött samt grönsaker. Kommer tyvörr från Kanada men jag tycker det är jättebra. Min hund älskar det!
Googla på Orijen så kommer du till deras svenska hemsida (orijen.se kanske) och där hittar du återförsäljare.
Jag brukar också ge henne broccoli med en rejäl smörklick - mums för henne.
Inga kolhydrater från socker eller spannmål, potatis osv överhuvudtaget.

11# för mycket kryddor? Ovan? Det har aldrig hänt mina hundar, tvärt om, höjdarstunden när de efter middagen har fått slicka rent tallrikarna. (fast inte när det är starka saker förstås) Hmmm är det därför kanske som ha inte vill käka råa kycklingvingar???
Orijen ett bra alternativ, jag beställer gm foderbilen.se hemkörning för 19 kr. Färskfoder köper jag från http://www.m-farskfoder.nu/, men det är i Stockholm, det finns andra återförsäljare också. Hemkörning ingår i priset.
Förut använde jag royal canin, hills, osv, och hunden var ofta 'opålitlig' i magen, och dessutom vägde för mycket. Så nu är jag supernöjd med en smal hund, glänsande päls, magen som en klocka, och ister kring läpparna

BARF, info och beställning: http://www.jipotimas.se/
Bra info: Lilla BARF-sidan
Färskfoder (frysta korvar med rått kött)
Nordic
Bravo
Klass
Halla foder
Priima
Fodax
Torrfoder
Orijen
(Tänk på att all torrfoder ska blötas i vatten i minst en timme innan servering för matsmältningens skull.)

Att blöta torrfoder: Det har jag läst olika om, har hunden bara vatten att dricka så har jag inte märkt ngn skillnad. Även om han inte får mycket torrfoder, så blir det en del 'belöningar' typ torkad lever, torkad varmkorv, torkad hud att tugga, hur blir det mer i detalj om man ser till matsmältningen? Hinner det inte blötas upp på de timmarna i magen och tunntarmen? För ut kommer de han har ätit först efter ett dygn ca.

ebet - Jag ska "låna" informationen jag läst, så får jag be om lov i efterskott. Jag blev iallafall övertygad!

Jättebra, tack

"En viktig faktor som talar för färskfruset foder är vattenhalten, i synnerhet för valpar o unghundar. Hundens mag-tarmsystem (ja vårt också, för den delen) är konstruerat för föda med en fukthalt på runt 70%, inte 10% som i torrfoder, och det kan inte kompenseras med att bälga vatten separat. I blodvattnet i färskfoder finns bl.a. mineralsalter, vitaminer och äggviteämnen lösta med rätt koncentration och i en form som kroppen är konstruerad att ta upp.
Magen är som en burk som läcker i botten. När maten hamnar i magen ska den ha koncistens ungefär som nymald köttfärs; den rinner inte ut genom läckan, men den formar sig efter magväggen. För att "smälta" maten doseras saltsyra (~0.5 % koncentration) plus enzym till det skikt av matklumpen som ligger närmast väggen, och syran ska då lösas in i den vätska som finns bunden i maten, dels i cellerna och dels mellan fibrerna. Matklumpen löses alltså utifrån och in; det som är färdigspjälkat blir lättflytande och läcker ner i tarmsystemet för "vidare behandling". Om maten är för torr, tar det för lång tid för syran att tränga in, samtidigt som koncentrationen blir fel.
Har vi skickat ner torrfoder (10 % vatten) till burken, så blir det helt fel balans i syrakoncentrationen, för magen kan inte tillföra vatten; även om hunden dricker direkt på maten, så rinner det i stort sett rakt igenom läckan/magutloppet ut till urinblåsan utan att fukta maten nämnvärt. Det tar bortåt tre timmar (!!) för en bit torrfoder att suga upp den mängd vatten som behövs för att komma upp till rätt fukthalt (våt, men inte rinnande). (Prova genom att lägga en foderpellet i ett snapsglas och hälla på vatten precis så det täcker biten!). Under hela denna tid jobbar magen med obalans i syrahalt!
Det innebär att ospjälkad föda kommer ut i tarmen och måste brytas ner där, vilket saboterar tarmprocessen. I värsta fall går huvuddelen av födan rätt igenom och ut "i avloppet" utan att hunden tagit upp tillräckligt med näring. Dessutom saknas det vatten som behövs för att lösa de vattenlösliga vitaminer och salter som ligger "intorkade". Kroppen kan bara tillgodogöra sig dessa ämnen om de är lösta med rätt koncentration. Det i sin tur kräver att inlösningen görs i rätt temperatur (jämför blanda saltlag till sillen: vätskan måste värmas för att allt ska lösas, när det svalnar är det fortfarande löst). VATTEN I RÄTT MÄNGD MÅSTE ALLTSÅ FINNAS I MATEN REDAN NÄR DEN SVÄLJES!
Störningar i magens vätske- och koncentrationsbalans leder ofelbart till mag- och tarmkatarrsjukdomar, vilka ofta förstärks av yttre stresstillstånd. Tyvärr handlar diskussion om foder oftast bara om mängden ingående ämnen av ena eller andra sorten; alltför sällan om huruvida kroppen kan ta upp dem på rätt sätt. Det kan dessutom vara så att en valp inte har fått igång rätt bakteriekultur i tarmen (stimuleras av att tiken matar den med uppstött, halvsmält mat), då blir varje liten obalans allvarlig.
/bodo"
Texten är lånad från ett forum jag är med i. Jag kan inte verifiera sanningshalten på något sätt, men jag tyckte det lät vettigt. Jag hade inte velat äta en skål torr müsli två gånger om dagen ens om jag hade vätskan vid sidan om.

Det var absolut läsvärt och intressant! Får nog ändra uppfattning en hel del verkar för vettigt helt enkelt. Synd, för det är väldigt praktiskt i fickorna med torr foder.

#9: Klass finns i det flesta större djuraffärer, i varje fall i min stad. Fråga efter det i kassan. Annars kanske de har någon av de andra sorterna. Man kan välja att köpa enstaka korvar eller en hel låda (10 kg = 20 korvar). En hel låda går på strax under 200 kr numera.

#12: Orijen innehåller visst potatis! Alla torrfoder måste innehålla någon sorts kolhydratkälla för att binda ihop fodret och potatis är det som Orijen valt att använda istället för ris, majs eller vete. Däremot innehåller det mindre kolhdyrater än andra foder, så man kan minska på fodergivan rejält.

#18 Tycker också det lät riktigt vettigt. För hur mycket torrfoder äter en varg?
Sen ska man bara ha hundar som äter blötlagt torrfoder med. Min Saluki skulle aldrig komma på tanken att göra det, kladdig mat är det värsta hon vet. Hon äter en kula i taget av sitt torrfoder, höll på att knäcka mig när jag råkade få hem en säck med små kulor en gång. Tog nästan en halvtimme för henne att äta då. 
Hon äter gärna fil och såser och annat blött direkt på maten men den får inte hinna svälla.
Sen har Lillskruttan problem med magen och där går det inte heller att ge blött foder, hon kanske har förstort hål i sin läckande burk i magen. Är det för mycket vätska så rinner det igenom. Jättetråkigt att ha en sådan hund. Alla hundar jag har haft förr har haft plåtmagar och ätit och tålt allt. Så mycket lättare när man inte behöver stoppa folk från att ge hunden en godisbit bara för att man inte är säker på om hon tål den eller inte.

ebet - Ja det är ohyggligt praktiskt med mat i pelletsform! Men kanske inte alltid så kul eller nyttigt. Jag ger uppblött torrfoder när jag inte har färskmat/barf hemma, men när jag tränar med hunden får han ofta torrt godis. Det är svårt att vara helt konsekvent, men om huvuddelen av maten är schysst så är det iallafall bättre än inget!
flikkan - Min hund äter ALLT! Men jag vet att andra kan vara kinkigare med maten och det kan vara svårt att hitta orsaken. Vissa äter helst maten ljummen och i sällskap. Andra blir förvirrade om maten är obekant på minsta vis.
Om du blöter upp torrfodret och blandar med rå nötfärs, skulle det gå bra? De flesta gillar ju köttsmaken men det finns hundar som inte har den instinkten kvar.
Vad gäller maten som rinner rakt igenom, har du testat att ge ben? Riktiga råa ben, kycklingfötter eller benmjöl. Nermalet skrov är utmärkt. Det fungerar stoppande, bajset kommer ut som små älgpluttar. (Vissa blir lösa i magen av märg så det kan man behöva skrapa ur.)
Enligt BARF ska ben vara en stor del av (den dagliga) födan och min hund blir väldigt bra i magen av det.
Men som med oss människor så kan nog tarmen lätt pajas av allt spannmål den fått i sig så den inte fungerar som den ska och kanske måste få läka ut innan man plötsligt introducerar nåt nytt som just ben i kosten. Man kan alltid skriva till Jill på Jipotimas och fråga om råd, hon vet mycket!

#21 i Orijen fisk är det ingen potatis. Fast iof spelar kanske ingen stor roll, så länge det är de små mängderna.
Dessutom har jag gått och funderat
Vad händer med nyttigheterna i torrfodret om den får svälla en hel natt? För tyvärr så stiger jag inte upp ens för hundens skull 2 timmar innan frukosten. Är det ngn som har kollen på det?
ena katten älskar allt vad som heter rå köttfärs, räkor och liknande, den andra han blir bara extra glad om han får laktosfri vispgrädde med ägg 

ebet - Du kan inte tänka dej att slå ihop målen till ett om dagen då? Även varannandagsmatning idkas av vissa hundägare har jag förstått. I det vilda är dagliga och regelbundna mål inte vanliga, deras matsmältningssystem är byggda för att frossa när det finns mat och sedan kunna gå utan en period. Om du nu inte vill blötlägga kvällen innan. Jag vet inte hur/om det påverkar näringen.

# 24 Från deras hemsida:
Orijen 6 Fresh Fish - ingredienser
Färsk urbenad lax (Chinook, coho och sockeyearterna), stillahavslamjöl, potatis (russet), atlantsillmjöl, färsk urbenad kanadasik, sötpotatis,

Jag tycker definitivt att man skall barfa.
Skulle jag ha husdjur, eller barn för den delen, så skulle jag vara mycket noga med att de får artriktig föda….anser jag att jag inte skulle orka det så är det kanske fel att skaffa husdjur eller barn.
Jag skulle nog haft hund nu om det inte var för att jag har andra planer och inte vill att hunden skall komma i kläm.

#24 Sorry, du har ju helt rätt. Jag läste bara på foderbilens hemsida.
#26 Jo, de var ju en idé förstås. Det finns nog bara en känslomässig hinder, att varje mål vi äter, delar jag med mig till 'undersåtarna'Maken och hunden
Visserligen får hunden bara en symbolisk lunch, men kanske man kan övergå till symbolisk frukost också. Då kommer mattehjärtat förstås att tycka synd om honom.

Greddelin: Har testat att blanda den uppblötta maten med både det ena och det andra men hon totalvägrar. Det som fungerar bäst är ostbågar men det tänker jag minsann inte ge henne bara för att hon ska äta maten uppblött. Någon måtta får det va på henne idéer! Hon är en Saluki och är nu 11 år så nu mera får hon äta det hon vill.
Försökte byta mat till henne en gång, från Pedigree Pal till nått som är lite bättre, efter tre dagars totalt matvägrande och konstant gnällande gav jag upp. Hon förföljde mig från rum till rum och stod och gnällde och petade på mig med tassen heeeeela tiden. Knappt hon kunde sova för hon fick ju ingen mat! Envisare hund får man leta efter!
Lillaskruttan med dålig mage tål inte riktigt råa ben heller, kycklingfötter har jag visserligen inte testat, var hittar man sånt? Bäst i magen blir hon av hästbajs, fast sån har vi ingen längre så nu får hon av kaninerna i stället. Blir inte riktigt lika bra men det fungerar när magen rasar. 
Vete tål hon inte alls, grannen lägger ut hela grödskivor till fåglarna och fåglarna flyger iväg med dem och tappar dem till min hund. Vilket resulterar i total katastrof mage. Hon är nämligen hunde som äter allt! och älskar bröd. När vi hittade ett foder utan vete så blev magen bättre.
Funderar på BARF till henne, men det är ju det där med att få tag på maten till ett bra pris.

Appropå att ge hunden mat en gång om dagen så har jag faktiskt haft en hund som har fått bestämma helt själv när hon ville äta. Inte så att maten har stått framme utan de har fått säga till.
Hon kunde låtabli att äta på kanske två dagar och sen åt hon en gång om dagen och ibland två gånger. Fungerade super på just den hunden som var lagom matglad! Hade jag gjort så på Lillskruttan som jag har nu hade hon nog ätit jämt.
Dessuotm så fungerar hennes mage bäst om hon får tre gånger om dagen.
Jag ger BARF blandat med torrisar och godis i träningen.
Toppen! Jag ska kolla upp Orijen och foderbilen och allt annat :-)
Hur mycket mat skall en hund ha?
Om man har en överviktig hund som behöver gå ner och väljer ett kolhydratfattigt foder orijen/färskfoder hur beräknar man givan?
Finns det någon formel med g protein/fett per kg hund eller hur gör man för att inte ge för lite?
Numer pensionär i Nynäshamn
Vi bor nästan granne med dom här - i alla fall på grannön.
Är det något att testa till en hund med övervikt?
(Kastrerad labhanne)
"(Tänk på att all torrfoder ska blötas i vatten i minst en timme innan servering för matsmältningens skull.)"
Orijen behöver absolut inte blötläggas, och inte andra foder med hög kötthalt heller. Orsaken till att man blötlägger ett torrfoder är för att få det att svälla så det inte gör det i magen, och sväller gör bara spannmålsbaserade foder.
Tänk på hur pasta beter sig i kastrullen, not so very nice att ha den svällprocessen i magen.
Tvärtom är det så att hundar BÖR ha något hårt att tugga på, för att slippa tandproblem. Uppblött/konservmat är mjuk och lägger sig gärna som en hinna över tänderna, vars biofilm genast glatt börjar bilda tandsten. Alltså rekommenderas tandborstning efter maten och massor av tuggben till hundar som får sådan mat.
/yrkesskadad…
Vänliga hälsningar
Cindy

flikkan - Med en gammal hund är det kanske mycket begärt av den att gå med på stora kostomställningar?
Margareta - Med BARF brukar man säga att man ska ge 2-3% av idealvikten/dag. Men åsikterna går brett isär vad gäller vad maten ska innehålla! Jag tror den första rekommendationen låg på 60% råa köttiga ben, men jag vet att många hundägare ger 100%!
Grönsaker behöver mixas sönder eller rentav koka för att cellulosan ska brytas sönder, annars tas den inte upp.
Det finns information att tillgå på nätet och en del böcker. Kan man engelska underlättar det en hel del!
Om man inte vill/vågar BARFa är fruset färskfoder det näst bästa, men då får man inte med benen! Det kan man förvisso köpa till. Allt färskfoder innehåller någon form av spannmål tyvärr, men har fördelen att maten inte processats så som torrfoder.
Epicindy - Så det där med saltsyran bekymrar dej inte? Hur hög kötthalt har Orien egentligen? Även torkat kött sväller väl i kontakt med vatten?
Men jag håller med om att riktiga ben och/eller tandborsting är viktigt.

En hund ska äta kött och ben. Man får inte glömma ben…
Min hund slafsar gladeligen kycklingdelar på köksgolvet. Jag kan städa och är mån om min hund! Men kanske är det lättare att barfa en jakthund? Spetsarna (en sådan är Chapp) lär ju vara "urhundar", nära vargen genetiskt. Vet inte om det är en myt eller inte. Chapp kräks sällan.

ja.. i ärlighetens namn så bryr jag mig väldigt mycket om vad djuren får äta, det är jag mer noggrann med än mig egen kost
Med fruset färskfoder så menar du sådant "kött" som finns på "tub" eller?

#35 Här vänjer vi oss av med våg och räknesticka själva men skall nödvändigtvis plocka fram grejerna då hunden skall få mat. Undrar hur alla djur i världen utan räknekunskap klarar sig egentligen!?

Greddelin: Nä, gammeltanten får äta det hon vill. Gav upp för många år sedan med att trixa med hennes mat. Hon vinner alltid ändå. När hon tar till sitt gnällande så ger jag mig efter någon dag eller två. Hon har ätit Pedigree sen hon var 2 år nu och hon är fin och lagom smal.

Greddelin
''När maten hamnar i magen ska den ha koncistens ungefär som nymald köttfärs;''
Nu vet jag vad jag har hakat upp mig på förut. Det var citatet ovan. Vad jag vet så börjar inte matsmältningen hos hundar i munnen som hos människor, utan först i magen. Då de små liven sväljer köttstyckena hela, min har ju ingen svalg utan en stor avlopp
där det godaste försvinner osmakad och i jättestora bitar. Däremot de torra pelletsen tuggas lite på. Vilket är inget bevis iof, det kan ju fortfarande vara mer lättsmält med en jätteköttbit än en torr pellets.
Men det här med nymald köttfärs stämmer nog bara på människor. ?
Hej på er!
Vi har jakthundar här hemma, just nu fyra stycken. I och för sig är de också sällskapshundar, utställningshundar, soffhundar etc när de inte jagar :D
Jag har alltid tyckt det är lite löjligt att dela upp hundar i jakt och sällskap .. alla hundar behöver motion, sysselsättning etc, oavsätt vad de används till/har för syfte. Nog om det.
Vi ger våra hundar endast "hemlagad" mat sedan början på januari i år. Tidigare har de också fått matrester, slaktavfall, någon kokad potatis, fått slicka rent bregottförpackningen etc i tillägg till torrfodret. Men nu har vi slängt ut allt torrfoder, inte minst för att det inte finns ett levande enzym i torrfoder.
Många hundar bland jakthundsraserna har börjat få diabetes och andra kolhydratrelaterade sjukdomar (min åsikt att de är relaterade till kolhydraterna .) En annan sak är alla gifter som finns i det kött som används i djurfoder. Köttet som mals ner till köttmjöl vid någon stor anläggning och sedan säljs till hundfoderfabrikerna, är oftast sådant som inte klassas som människoföda, alltså bl a såkallade biprodukter, gammalt kött som gått ut på datum för oss människor, självdöda djur, etc etc
Jag har läst endel artiklar kring detta, och om bara hälften är sant, så är det endå en STOR anledning att slänga bort skiten(skit= torrfoder)!
Vad vi märkt på våra hundar??
De är lugnare och gladare!
De luktar inte illa ur vare sig mun eller päls längre!
Pälskvalitén är helt otroligt mycket finare!
Hundarna är nöjdare, lugnare och sover som "döda" när de fått mat:))
De är mera allerta, ögonen strålar, de uppvisar en livslust som är så otroligt mycket starkare än när de åt torrfoder:)
En av våra hundar har opererat bort livmodern och blev då ganska tjock efter det. Numera är hon jättefin och inte sådär kolhydratdallrig och stinn längre:)) Jag är helt övertygad att de olika light foder för överviktiga hundar är bara trams, de funkar helt enkelt inte utifrån våra tester som pågått i åratal. Vi har endast använt oss av de dyraste fodren och köpt argumenten kring att man måste ha ett helfoder för att täcka näringsbehov, ett lightfoder för att ha koll på vikt och bla bla bla … Ja, ni vet säkerligen, helt enkelt försäljningstrix.
Skall tillägga att den tik som opererat bort livmodern bytte kost nu vid 10,5 års ålder. Numera ser hon ut som, och beter sig som en unghund igen. Jag är övertygad om att det är maten som gör detta, då vi inte har ändrat något annat i hundarnas liv än just födan (hon hade en down period när vi gick över till hemlagad mat. Den perioden pågick några veckor. hon såg för illa ut i pälsen och var hängig. Vi tror idag det var någon sorts avgiftning som hon gick igenom.
En annan sak är avföringen .. Hundmatsfabrikanterna tjatar om att det blir så "minimalt" med avföring av just "deras" foder. De har då så sannerligen inte jämfört med hundar som får äkta föda. Då blir det minimalt, varierat och skiten förmultnar mycket snabbare än om man ger torrfoder.
Jag skulle också tro att problemen med tilltäppta analkörtlar och påföljande inflammation blir helt borta om man ger äkta föda och ben nu och då. Vi har endast en hund som har haft problem med analkörtlarna, vi har fått klämma ur dem ibland. Nu är problemet helt borta:))
Jag kunde nog skriva en hel bok om det här, jag tycker det är så intressant och otroligt härligt att få uppleva hur mina hundar fått ett nytt liv på hemlagad mat:))
Mvh
Tack Greddelin - vi ger honom 965g (1brk per dag) idag och han skall väga knappt 40kg - så det verkar lite för mkt eftersom han inte går ner.
Vov blötmat - den med lever innehåller inte spannmål alls - det är den vi testar just nu i brist på annat.
Det står socker på innehållsförteckningen på nätet - men inte på burkarna och då tror vi nätet är fel - men vi har inte fått klarhet i det.

Margareta, jag tyckte det lät bra med vov, men det är 'minst' 4 % kött och lika med levern och så finns det socker i det, och det är bara 7 % fett. Hoppas de har fel. Men om det stämmer så är det bara kanske 100 g kött, resten vatten, det är väl för lite för en så stor vovve?
För mig låter det bättre då att använda Orijen. För min stora aktiva vovve (34 kilo) räcker 3 dl per dag (+ägg och fett han får lite då och då) Om det skulle bli Bravo ox biffar, så räcker 3-4 st per dag.
ebet - vi har testat Orijen och han ökade i vikt på det. Portionerna var "jättesmå" och han blir nojjig när han inte blir mätt. Jag minns inte mängden vi gav honom - men min man kanske minns för det han som fodrar - jag är inte betrodd (enmanshund).
Han går inte ens ned på denna burk Vov per dag. Han står still i alla fall och har gått ner något hekto på några veckor.
Den med lever i är den enda som inte innhåller socker och grönsaker om man läser direkt på burken - de andra sorterna har mer tveksamt innehåll. På nätet verkar det stå fel på ingredienserna. Vi utgår från att burkinfo är rätt.
Detta är en ledarhund och han får helt enkelt inte bli nojjig eftersom han är "i arbete" hela dagen och skall vara still och fokuserad på husses jobb. Är han då för hungrig blir han orolig och lysten som en labbe lätt blir ändå.
#49 Margareta! Ja det är jobbigt med labbar. Nu har ju er lab ett arbete och borde inte vara så fixerad vid mat. Men mättnaden måste ju vara där. Jag har en tik som inte har något arbete mer än att vara "nalle" till oss och att ev. vakta huset. Vilket innebär att hälsa alla välkomna
!
Jag köper slaktavfall som är malt och djupfryst. Till det prövar jag just nu risflingor med grönsaksflingor och Mazinger-flingor som kanske inte är så bra ur LCHF-synpunkt. Men hon har varit på hundpensionat två veckor och fick såna flingor där. Hon såg bra ut och hade nog gått ner litet. Men jag ger också litet fett, smör eller ister som jag smetar på kanten av matskålen för att det ska ta litet längre tid att äta och att lugna ner äthastigheten.
Även för hundar är det svårt! Eller hellre för Hussar och Mattar att även hålla vikten för husdjuren.

#50 Var köper du slaktavfall ifrån?
Margareta - kanske behövs lite mer fett rent ut sagt? Min hund gillar inte laxolja men älskar smör. Så då coh då får hon en smörklick. Kanske precis som vi människor - mer fett behövs!

Margareta
Vad jobbigt att stackarn blir för tjock! Jag har försökt pressa veterinären om hundar som inte får kolhydrater och är kastrerade blir verkligen tjocka av maten, men hon ville inte fatta vad jag menade, för hundar behövde ju alla vitaminerna och de blev ju feta av fett.
Så jag är verkligen intresserad varför de kastrerade skulle lagra mer fett på LCHF

#52 klart vårt jaktkompis sedan urtiden funkar som vi….orsaken till det fina sammarbetet var troligen att vi just åt samma kost.
Vilken vargättling skulle hjälpt människan att jaga farliga noshörningar och det var morötter de egentligen behövde? Kanske därför inte getter eller grisar användes som jaktkamrater.
#51 Fråga i djuraffärerna. Brukar det inte finnas dj.fr. komage och dyligt? Nu bor jag i Tyskland och här dyker det upp rå hund- och kattmat i vanliga affärers djupfrysdiskar. Maten är helt utan tillsatser och förmodligen så bra som det bara går. Det har varit ganska mycket reklam för att man ska BARFa sina hundar här.

#56 Ska se om jag hittar en djuraffär att fråga i, de två jag vet tycker jag inte alls om. Den ena har en äckligt arogant ägare och den andra tar inte så bra hand om djuren som finns i affären.
Fast sen så är det ju för Lillskruttans bästa så jag får kanske bita ihop och se glad ut ändå. 
Om inte jag minns helt fel får pappas hund redan extra smör…
Min hund får kött och DIFRO (frystorkat ris, pasta, grönsaker), vitaminer och olja. Kastrerad (jakt)labbehane, ganska hög, 32,7 kg i förrgår :-) Liiiite tjock, men så har vi inte kunnat ta riktiga promenader sedan månadsskiftet november/december (bitskada och sedan lunginflammation :-()

Jag har använt difro förut, men det är mest kolhydrater, (ris, pasta) så jag slängde den.
vill man ge vitaminer, så finns det att köpa utan kolisar på köpet. Och ister håller han sig mättare på. Och så mycket smalare.

Jag har använt difro förut, men det är mest kolhydrater, (ris, pasta) så jag slängde den. vill man ge vitaminer, så finns det att köpa utan kolisar på köpet. Och ister håller han sig mättare på. Och så mycket smalare.