Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 1125 ggr
berndt
0

Mikro, stekpanna..

Jag har ett problem. Nu när jag lagar mer o mer av min egen mat för att få just den LCHF mat jag vill ha - känns det fel att värma i mikro ("dödar" ju maten) eller steka den (skapar det inte karcenogena ämnen?).

Men när jag skall äta är det oftast bråttom - då blir det att värma en färdig förberedd biff i mikron, eller steka upp några ägg.

Vad är era åsikter om mikro/stekning? Hur gör ni andra?

ps svårt att välja var det här passade in bland rubrikerna…

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

fd-sockerknarkare
0

För mig blir det oftast gjort i en stekpanna…sedan om det blir kvar värmt i en micro.

Jag hade för mig att förut när man åt onyttig mat så skulle man inte steka just för att stekning behöver fett…men jag kan blanda ihop det med annat!

Jag skulle inte klara mig utan dessa två uppfinningar Skrattande

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Http://northnaked.com

Vi väntar kattungar (mitten av september!)

Sheena
0

Hur skall man annars laga maten, om det är farligt tillochmed med stakpannor?? Kan ju inte koka allt, och det är väl säkert oxå farligt ur något hänseende..

Stekpannor for life.. har konstant två gjutjärnspannor stående på spisen. Ingen ide ens att ställa ner dem i skåpen, ska ju upp på direkten igen. :)

Jennix
0

Jag har aldrig brytt mig om "farorna" med stekning men försöker att inte bränna maten. Flört

Micro använder jag mindre o mindre, nästan aldrig nu.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Andina
0

Jag använder aldrig micro (utom någon enstaka gång då jag ska värma en kopp vatten hos någon annan). Av samma anledning som du i princip. Enl vad jag hört sägs mikrovågorna förstöra näringsinnehållet gm att det får molekyler (och/eller vad det nu är) att sära på sig från varandra, mikrovågorna "skjuter sönder" strukturerna… 
Ah… Jag är för okunnig och oförstående så jag vet inte hur "förklaringarna" egentl är…  :)

Däremot så har jag förstått att det inte ska vara farligt, däremot så kan man alltså inte tillgodogöra sig näringen…

Stekning - jag resonerar så här, att det har vi gjort i alla tider, ibland på öppen eld, ibland på en spisplatta. Så jag tror att cancerogena risken är minimal.
Däremot litar jag inte tillräckligt på microvågorna - ännu…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Ulf-S
0

Jag steker ofta, tror inte det är särskilt skadligt alls…

Däremot skulle det inte falla mig in att använda mikrovågsugn. Inte för att jag tror att det är jättefarligt på något sätt, utan för att vissa näringsämnen förstörs effektivt i mikron. B12 är t.ex. känsligt för mikrovågor.

-Krista-
0

Vad jag vet så är det uppvärmning i sig som gör att vissa vitaminer förstörs, och inte just mikrovågor, så jag tror inte det spelar nån större roll. Kan också vara så att mikron fått dåligt rykte eftersom mikromat (färdiga portionsrätter) inte är nån höjdare. Man ska nog akta sig för att hårdsteka saker för ju högre temperatur och ju mer bränd maten blir desto fler karcinogena ämnen.

Lava
0

Jag steker rätt ofta, men tänker på att använda fett som tål värme - smör och kokosfett.

Sara40
0

Äger ingen mikro; den brann upp någon gång på 80-talet och ny har aldrig införskaffats, (faktisk mest för att jag alltid haft platsbrist i köket men också för att jag är lite skeptisk till den uppfinningen…)

Själv steker jag så gott som allt, men mer och mer steker jag i långpanna eller liknande i ugnen, det blir jätte bra och mycket mindre förstörda kläder (fettstänk) och mycket mindre att städa i köket. Flört

Jag tror Lava har rätt - det är nog viktigt att man använder ett fett som tål värmen…

berndt
0

Hmmm… det verkar som de flesta anser att stekning är Ok, men inte mikro.

Det gäller bara att komma ihåg att ta ut den frysta biffen föregående kväll, när den skall ätas på lunchrasten.. istället för att tina upp i mikron…

När vi annars lagar mat - med god tid - är det ofta kokt eller i ugnen nämligen.

Jag har för en tid sen helt gått över till att steka i smör eller kokosfett.

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.