Snabb-frukost
Hej!
Har nyligen börjat med lchf, och håller på att komma in i det och försöker lära mig de alternativ som finns och hur och vad man bör äta.. Är inte överviktigt men hade inte skadat att tappa några kilon så tänkte testa detta.
Vad jag känner som ett problem är frukost.. De flesta dagar börjar jag jobbet 06.15, och får då gå upp och fixa frukost kl 5. Även om jag är morgonpigg är man inte så sugen på att ställa sig och steka bacon då (är inte så sugen på bacon över huvud taget sådags på dygnet..) och så. Normalt sett skulle man ju bara snabbt kunna slänga ihop en smörgås eller så, men det är ju svårt nu..
Har ni nåt bra tips på vad man kan göra, så man fortfarande får i sig mkt fett? Tycker det är lite svårt i allmänhet att få i sig mer fett, känns mer som jag ökar mängden protein.. (även om jag ökat fettmängden rätt markant, från att dricka mini-mjölk till att använda vispgrädde i matlagning t.ex..)
Tack för svar!
Tove

Välkommen!
Äggmjölk är perfekt på morgonen. Som separat dryck eller i kaffe/te. Jag brukar koka ägg på kvällen och äta de mkalla på morgonen. Jättegott också att mosa dem med smält smör.

koka ägg kvällen innan och ät med en burk makrill i tomatsås och en stor klick smör eller majo. 
En kopp kaffe med 1msk kokosfett, ostskivor med smör på och en tallrik Turkisk Youghurt 10% så håller du dig mätt samtidigt som du har fått fett
Äggbaconmuffins
Stek kallt kött (gör extra kvällen innan)
Kycklingfilé i olja + lite kryddor
Makrill i tomatsås
Tonfisk + majonnäs + chili
Beror nog mest på vad du har lust att äta. Planera din frukost dagen innan.
Hårdstekta ägg a la Airam med pålägg på. Kan man ta med också om frukosten kan ätas på jobbet.
#1 Hur gör man äggmjölk?
Det är sant, makrill i tomatsås är ju alltid trevligt…
Tack för era svar! 
#6 Det finns massor av recept på äggmjölk o eftersom jag inte gillar smaken av äggvita gör jag så här
2 äggulor
2 dl kokhett vatten
50 g smör
1 tsk kakao
Koka vattnet och smält smöret i, häll över den kokheta vätskan över äggulorna oh kakaon och kör med mixerstav och vips har du en vätska som smakar som varm choklad och som håller dig mätt åtskilliga timmar
I början när jag läste om äggmjölk så var jag helt övertygad om att det måste vara något som man skulle behöva tvinga i sig…men efter att ha läst hur många det är som dricker det var jag tvungen att kapitulera och testa och jag kan bara konstatera att det är helt ok, framförallt när man känner sig frusen och idag är det någonting som jag tar till när det är tidiga morgnar eller om jag känner mig frusen när jag skall gå o lägga mig…så mitt tips är att du skall testa innan du avfärdar det!

Koka 3dl vatten med 50g smör och lite kakao,muskot,sötningsmedel eller vad du nu vill ha i. Vispa 3ägg i en bunka. Fortsätt vispa när du häller i vattnet. Nu är det klart när du hällt i allt

själv skulle jag inte klara mig utan Aylas ägg och baconmuffin.
har kostat på mig siliconmuffinformar då jag insåg att det nog ändå blir billigare i längden…
Gör en sats med tolv ägg, i sex formar så en muffin blir motsvarande 2 ägg, 2 skivor bacon, ca 30g 38% ost och en skvätt grädde.
Har jag inte hunnit göra några muffin blir det äggmjölk
Det bästa med detta är att man inte behöver äta innan man skall iväg, utan när man blir hungrig vilket för mig snarare infaller halvvägs till jobbet än nyvaken.

Löskokta ägg!
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
Har jag riktigt bråttom blir det tre matskedar majo ;-) Förutsatt att jag är hungrig annars får det va till lunch!

#7 Efter att ha funderat åtskilliga dagar på om jag verkligen ska prova, eftersom de ingredienserna ihop får min mage att vrida sig två varv, så vågade jag till slut.

Fösta gången blev ingen direkt succé kan jag ju bara säga, men nu provade jag med osaltat smör istället, och visst det går väl ner. Eftersom jag verkligen vill gå ner i vikt är jag beredd att kämpa och kan tänka mig att fortsätta drikcka detta då och då. Jag blir väldigt mätt och lite lätt illamående av drinken, villket i.o.f. är bra eftersom jag inte blir sugen på något annat. Kan inte tänka mig en endaste liten gobit efter drinken - det är bra!
Tack för receptet!
Testade äggnjölken häromdagen, och kan inte säga att jag blev imponerad, snarare tvärtom… Men ska testa nån mer gång, och kanske med någon annan smaksättning… Kan ha tagit för mycket kakao senast också, inte säker.. Men som sagt, ska ge det en chans till :)
Kan man för övrigt göra större sats och förvara i kylen?
Ägg- och baconmuffinsen är jag dock såld på :) Perfekt snacks! Vill man ha ännu mer fett kan man ju äta dom typ som smörgås och bre lite smör på.
Det roliga var dagen efter jag bakat dom, lagt dom i kylen, jag var på jobbet och pappa hemma. Han såg något spännande och tyckte det verkade vara en trevlig efterrätt till lunchen istället för att tina en kanelbulle. han var dock inte beredd på att de var gjorda på ägg, ost och bacon, och inte en vanlig sockerkaksmuffin, och tyckte dom var riktigt dåliga, hahaha. Men då får jag iallafall ha dom för mig själv ^.^
Snabbaste frukosten för mig är kokta ägg från gårdagen mosade i smör. Man får upp värmen i äggen om man lägger dem i hett vatten en liten stund. Sen kan man ju krydda på med litet citronpeppar eller ivarför inte litet klippt gräslök så får man sommarkänsla…

Koka ägg på morgonen har blivit min frukost. Jag går upp och sätter på ägg, sätter på kaffe, går och hämtar tidningen och sedan är äggen klara, 5 min koktid. Lagom lösa, vitan hård och gulan härligt krämig. Efter att ha duschat, fixat mig i håret och i fejset och klätt mig, får jag sitta i 10 minuter och ha det skönt innan bussen går kl 7.
//Karin
Hej
Jag brukar köpa 1,5kg förpackningar bacon på Willy. Jag lätt steker baconen i ugnen (jag gillar inte knapert stekta bacon), sedan fryser jag in med smörgåspapper mellan bacon för 2-3 dagar. Jag tar upp en bunt frysta bacon på kvällen på morgon värmer jag bacon när jag steker äggen. Det tar lika lång tid som att steka ägg.
Turkisk yughurt med lite grädde är ju snabbt på morgonen.
Jag har precis rört ihop morgondagens frukost.
En burk tonfisk i olja, en rejäl klick amerikansk majjo (gillar inte senap…) och en lika rejäl klick philadelfia, lite salt, peppar från kvarnen.
I röran gafflade jag sedan ner två hårdkokta ägg.
Var ju tvungen att provsmaka
och nu längatar jag till frukosten.

Har rört ihop en plåt med ägg och baconmuffins. Den står i ugnen. Spännade att se hur de blir! Jag har haft en halv-fartsperiod över jul och januari med lchf… Orkar inte tjafsa med maten när man är bortbjuden… har med andra ord ätit en massa kolhydrater och som ett brev på posten - fått suget tillbaka på godis mm… Nu får det bli en uppstramning igen… Iblan orkar jag bara inte ha framförhållning och planera… Jag vet ju att det är värt det. Tur det finns denna sidan som man kan peppa sig med!
Jag kan inte för mitt liv äta kött,fisk eller ägg kl 700, jag förstår inte hur ni kan säga att det är gott och nåt att längta till.
Jag kan klara keso/turkisk yoghurt/grädde i en röra och en kopp te.
Men så har jag bara ätit lchf i en månad;)

Jag steker bacon och gör äggröra i stekpannan och har gjort det sen april. Jag kan nog göra det i sömnen vid det här laget, dricker kaffe till och läser dagens tidning och är sen redo för dagen.
På helger, ibland, byter jag ut äggröran till kokta ägg och tar en ansjovis till eller någon annan sillbit eller majo. Då äter även familjen ägg till frukost.
Har jag bråttom blir det äggbröd à la SSS GI-noll:
3 äggvitor vispas hårt
125 g keso, sköljs och låt rinna av
Mosa keson med 3 äggulor och ev kryddor
Rör ner 1 - 2 dl riven ost med smak
Vänd ner äggvitorna försiktigt
Klicka ut på bakplåtspapper och grädda i 20 min i 175 grader.
Innehåller enligt SSS mindre än 1 kolis per styck.
Jag äter 1 eller 2 sådana ´"bröd" med smör och ex vis skinka eller salami och är lätt mätt till lunch, många gånger ännu längre.
Min favorit är äggmjölk med kardemumma i. Älskar kardemumma till allt. :D
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
min snabba frokost är 1 mjölk/kaffe ,värmer mjölk i micron o kör i 1tsk med snabbkaffe 1-2 finncrisp med pinsamt mycket ost o smör på ..
annars är det löstekta ägg med grädde med en kopp kaffe med 1/3 grädde eller mjölk i .