Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel-matfett
Läst 1136 ggr
elisabeth83
0

För mycket fett?

Kan man äta för mycket fett? Läste nån stans här att extra fett mest bara "åker genom" systemet, att man inte går upp om man äter mycket fett. 

Jag försöker inte gå ner i vikt utan bara bli av med suget och äta bättre. Är ett bra sätt att stävja suget då att äta mer fett?

Sebastian
0

Som jag har fattat det så lever kroppen på dietfettet om du äter för mycket. Den tar alltså inte av fettet på kroppen.

missaz
0

Ät på du! Fett är bra för att stävja suget! Försöker du inte gå ner i vikt behöver du ju inte bekymra dig i att kroppen inte skulle bränna kroppsfett pga för mycket fett från maten.

dufva
0

Äter man inte en massa kolhydrater samtidigt med fettet är det nästan omöjligt att äta för mycket eftersom man blir väldigt mätt.

Fett påverkar heller inte kroppen att utsöndra insulin..

Har man lågt insulin så tar inte fettcellerna in nåt nytt fett utan det passerar genom tarmen..

Överäter man ändå fett riskerar man dock diarre när överskottet ska ut den vanliga vägen Skrattande

fia1
0

Men nån skrev att kokosfett ökar förbränningen??

elisabeth83
0

Tack för de snabba kommentarerna. Då ska jag ge mej på suget med fett. Några bra fettboost-tips?

Har kokosfett i te och kaffe. Funderar på att testa att köpa det med smak, någon erfarenhet av kokosfett med smak?

missaz
0

#5 Jag har det med smak och tycker det är supergott i kaffe med grädde.

#4 Har också hört och läst om detta, men vet inte om det stämmer mer än på annat fett. Nyttigt är det ju i alla fall.

dufva
0

En förutsättning för att lyckas långsiktigt med en viktminskning är att få kläm på sina hunger/mättnadskänslor..

När vi blir överviktiga är det oftast här det fallerar..

Vi äter mer än vi behöver men kroppen fortsätter att skicka ut hunger/sug-signaler..

Dom signalerna kan man bara stå emot ett tag med viljestyrka sen vinner kroppen nästan alltid…

Har man sug vilket man oftast har dom första dagarna på LCHF tycker jag man ska se till att äta sig till ordentlig mättnad och inte vara det minsta rädd för fettet.

När man sen når mättnad kan man successivt söka sig nedåt i portionsstorlekar

Mättnaden ligger i ett ganska brett spektrum när man äter LCHF-kost och ofta ser man att man efter hand kan söka sig nedåt i portionsstorlek med bibehållen mättnad..

Sebastian
0

Tja stek bacon i smör. Så får du mer fett i maten. Gör äggröran i fettet som blir över från baconsteket då fångar man upp fettet. Annars kan man ju göra gräddstuvningar på nästan allt. Gjorde det på spenat i morse till ägg och bacon. Vart kanongott.

En kastrull med spenat fräst i smör sen i med grädde eller philadelphiaost. Räkna ca 100g ost i en liten kastrull med spenat ca 1-200g.

mikaelj
0

Hungern kommer oftast från att insulinet hindrar fett från kroppens fettceller att gå ut i blodet som energi.  Med minimal mängd insulin (utöver basnivån) funkar det systemet bättre.  Fettinlagring sker ändå via ASP, men vad jag förstått förhindras inte fettet från att promenera ut från celen.

mariech
0

Har kokosfett med i både mat kaffe och äggmjölk.

elisabeth83
0

Mikaelj, vet inte om jag var med på vad du ville säga med det där ;) 

Hunger ja, men vad kommer det där jäkla suget ifrån da?

berndt
0

Mikaelj, när man då äter LCHF (och har ätit 5-6 veckor) då är ju kroppen någorlunda inkörd att köra på fettet… varför kommer då hungern, när det ätna fettet/maten "tar slut" efter 5-7 timmar, som ett ENORMT matbegär, obs inte sötegär, utan man är HUNGRIG.

Jag har funderat på det där, för kroppen borde ju kunna "fylla på" av bukfettet och inte kräva mat så tydligt….?

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

mikaelj
0

berdt,

ghrelin m.fl. hormoner.

Upplever du inte att du kan hålla dig mätt längre, dock?

andreas0
0

#0, Så länge du minimerar kolhydraterna och inte är mycket stressad så är risken väldigt liten att man går upp i vikt. Extra fett gör inte så man går upp i vikt om man inte är underviktig. Och många tycker att extra fett dämpar suget efter dålig mat, så testa på du bara.

berndt
0

jo, jag skrev ju att jag blir hungrig efter t.o.m först sju timmar (hela arbetsdagen) men sen är det oftast en mycket uttalad och tydlig hunger.. varför äter inte min kropp bukfettet då?

jag hoppas du förstår ur jag tänker?

Nån, var det Skaldeman (?) som skrev att man borde testa med en LCHF maratonlöpare, han kunde springa på sitt eget fett hela loppet.. men det verkar ju inte funkka..?

Sockerberoende.

missaz
0

#15 Oavsett vilken kost man äter kommer man ju att bli hungrig förr eller senare. Kroppen vill inte svälta, den vill ha mat då och då! Innan du åt LCHF antar jag att du inte höll dig ohungrig i 7 timmar, det gjorde i alla fall inte jag! Att kroppen kan leva på kroppsfettet innebär inte att den blir mätt på det…

Jag har märkt sedan jag blev "fettkonverterad" att även om jag blir hungrig efter några timmar så blir jag inte sådär matt och färdig i kroppen som jag blev tidigare om jag inte har möjlighet att äta. Hungrig blir jag, i MAGEN! kroppen klarar sig dock väldigt länge utan att äta om det är en krissituation nu när jag går på fettdrift.

berndt
0

Jo jag förstår, (och jag tycker det är bra - men lite tråkigt - att man orkar jobba hela dagen i ett kör…) men tyckte att vissa saker motsade sig själva.

Å andra sidan - om man då går hungrig några timmar så borde det ju främja viktnedgången, då kroppen ju då tar av eget fett… om man sen inte äter FÖR mycket när man sen äter… eller ger man tokiga signaler till kroppen om svält då?

Sockerberoende.

missaz
0

#17 Hmm… Det där med att det skulle kunna vara bra för viktnedgången att gå hungrig några timmar är en bra fråga; jag har själv funderat på det. Om man ger kroppen nog med mat varje dag och inte svälter sig borde det inte ge kroppen signaler om svält att man är hungrig några timmar tycker jag. Hunger är ju ett normalt tillstånd - svält är det inte.

andreas0
0

#17, Jag tror inte att det är någon bra ide att gå hungrig, eftersom kroppen kanske minskar på förbränningen då.

Kanske en timma eller två, men längre än så hade jag inte väntat.

Man får väl tänka sig hur stenåldersmänniskorna hade det. Jag spekulerar mest nu, men jag tror att dom hade tillgång till mat vid dom flesta måltiderna eftersom när man jagar så får man väl tillräckligt för flera måltider, man äter inte upp allt på en gång. Men sedan när maten är slut och man måste ge sig iväg och skaffa mer så kan det bli någon eller några timmars jakt innan man har fått tag på maten och släpat med sig den hem och styckat den. Så då kan man få gå hungrig i ett par timmar.

Så visst är det kanske naturligt att gå hungrig ett par timmar ibland, men jag tror inte att det är naturligt att gå hungrig länge inför de flesta måltiderna, utan bara lite då och då.

Jag tror inte att det ger någon positiv fördel för viktminskning att gå hungrig.