Snus
Hur påverkar snus kroppen när det gäller hunger, sug, viktnedgång å sånt?
För tillfället är snus d enda som kan få mej att stå emot mitt sug att äta trots att jag är mätt.
Antar att det är som med cigaretter; det är lätt att gå upp när man slutar pga minskad ämnesomsättning och mer dåligt ätande. Min sambo slutade snusa under flera månader, men bytte snusberoendet mot godisberoende och gick upp flera kilo. Nu snusar han igen… Vet ärligt talat inte vad som är värst; nikotin eller socker i sådana mängder som han lassade in.

Jo, jag slutade med snuset för nått år sen, var aldrig nån storsunsare eller direkt beroende. Men d var ngt jag tog till nu när jag klättrar på väggarna pga mitt sug.
Nikotin å all annan skit i snus är ju inte bra alls egentligen :/
Var inbiten storsnusare under 30 år men slutade för 2 år sedan. Första året behövde jag hela tiden ha något i munnen att suga på. Inser att det var mer ett beteende än egentligt beroende.
Med LCHF har även det släppt så jag behöver inte ha något i munnen längre.
Ät tillräckligt med fett så minskar/försvinner suget. Det som är kvar sitter i huvudet!

Slutade snusa för 5 veckor sen. Använder nikotintuggummi, men det blir i alla fall bara c:a 20% av mitt normala nikotinintag.
Jag går ner i vikt ändå, men jag har å andra sidan både minskat på kolhydraterna och ökat fysisk träning under den tiden, så… 

Prövade för ett år sedan att sluta. Fick ett tips om att man kan köra med färsk ingefära under läppen. Till saken är att gillade ingefära. Tror jag fixade en månad nånting… sen tålde jag knappt ingefära länge, länge. Så nu är man på ruta ett vad gäller det. Man får fokusera på ett problem i taget tror jag. Skulle jag testa att sluta nu skulle jag nog oxå testa tuggumi, men bara i max några veckor och inte under läppen. Det blir lätt lite snuttefilt over det annars 
Medarbeterare på Kost