Kvällsmat
Man har ju lärt sig att man inte ska äta på kvällen. Har fortsatt tänka så men börjar undra nu. Kan det hindra min förbränning om jag går och lägger mig och är lite småhungrig?
Jag ammar en 7-månaders (hon äter bara lite annat) så det går ju åt lite extra energi till henne också.
Har verkligen svårt att få ur mitt huvud hur bra det är att inte äta på kvällen. Vad tror ni?
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Jag äter middag vid 5-6. Det är efter det jag syftar på.
Du ska äta när du är hungrig med LCHF och låta bli när du inte är hungrig. Så länge du inte proppar i dig massa mat när du inte är hungrig kan du följa din klocka.
De behöver det säkert för amningen dessutom. När du slutat amma kanske du inte är sugen på kvällen längre.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Håller med Maia helt. Diskussionen om kvällsätande har funnits här förut, då var det t.o.m. någon som menade att det var bra ur viktminskningssynpunkt att äta något, gärna proteinrikt, på kvällen innan man la sig. Kommer inte ihåg snacket om varför det skulle vara så, men skadligt är det då rakt inte!

Hej!
Visst är det svårt ibland att glömma alla kostråd man fått tidigare… Är själv uppfödd på lågkaloritänk och inte-äta-efter-klockan-sex-annars-bövelen!
Är du hungrig ska du äta! Gå inte och lägg dig hungrig, det gör inte förbränningen nåt bättre-tvärtom! Särskilt du som ammar kan jag tänka mig behöver en hel del extra energi för att må bra.
Kvällsmål om du behöver det, är ingen fara. Kanske kan du annars pröva på att öka på middagsmängden något om du alltid blir hungrig på kvällen?
Helt klart i alla fall är att du inte ska behöva gå hungrig på LCHF!
Pröva dig fram till din egen kropps nöjd-nivå.
Lycka till!
/Tesa-Li
Jag försöker få in det i mitt huvud. Tycker jag ätit så himla mycket idag. Såg på minmat att det landade på 1800 kcal och det kanske behövs mer med tanke på att jag är 180 lång, väger 88 och ammar. Ska göra mig en fett-smoothie. :D 6 kh var det idag. Känner mig supernöjd med det i alla fall.
Ja, man vill ju inte att kroppen ska gå in i svält-mode till natten. Är inte hungrig-hungrig men väl lite sugen.