Styrketräning
JA nu har jag hållit på i 1 månads tid med LCHF och känner nu suget att gå till gymmet och träna stenhårt blev tvungen at sluta träna frånbörjan av denhär kosten eftersom att jag va oerhört trött jag orkade knappt kliva upp på morgonen.
men nu undrar jag hur styrketräning påverkas av denna kost? kommer min muskelmassa att byggas upp forare med LCHF än med SLV:s kostråd? jag hade en hyfsad muskeltillväxt med min gamla mat och undrar helt enkelt bara hur denhär maten påverkar muskeltillväxt.

Ja!

JA de lät som ett possitivt svar :D så om jag tidigare med sockerrik mat hade bra muskeltillväxt så kommer den att var ännu bättre nu.. för ja måste styrketräna känner mig som en boll om jag inte kan vara på gymmet. något jag måste tänka på när jag inför styrketräningen i vardagen?
Nä. Ät bara ordentligt så du orkar.

Egentligen inte. Man ska nog inte krångla till saker i onödan.

Okej.. men hur är det med protein nivåer räcker dom till om ja äter kött eller måste ja äta ännumer kött? ligger nu mellan 70-75%fett och 30-25%protein.. men jag ska börja träna i min normala takt igen 3-4ggr / veckan och ca 1.5 till 2 timmars pass

Vad som händer med muskelmassan är att den byggs upp effektivare.
Den mest dramatiska skillnaden mot normalkost är att den överviktige LCHF:aren faktiskt kan bygga muskler samtidigt som vikten går ner i raskt tempo
Det kan man alls inte göra på SLV-svältkost.
Se bara till att du inte äter för lite. Trötthet kan tyda på det..

Okej ja tack så mycket de låter verkligen toppen jag ska se till att äta så jag klarar mig! och träna som jag gjort tidigare och hoppas på goda resultat.

Jag tränade stenhårt (6 ggr/v) samtidigt som jag började med lchf. Mådde toppen och var inte alls trött. Det var sååå himla häftigt o se resultat så snabbt dessutom. Musklerna blev tydliga men inte stora, upplevde jag det som i allafall. Och jag gick ner massor. Trots att muskler väger mer än fett.
Om jag kände mig slut efter passet eller var lite för trött innan så laddade jag med en banan. Men det behöver jag inte längre. Tränar dock inte så hårt längre p g a tidsbrist.
Men jag tycker att det funkar utmärkt. To m bättre att träna på lchf. Min kondition har aldrig varit så här bra, inte ens hälften så bra som när den tidigare varit på "topp".

okej de låter ju strålande.. ja ja strävar ju efter både synliga starka och stora muskler.. men de beror mycket på hur man tränar… jag tränar med en som är proffesionell bodybuilder samt med 9st styrkelyftare och med 2 tyngsdlyftare.. men jag hoppas verkligen på att se resultat! eftersom att mina träningskamrater vll ha med mig i lyftarlaget så fort som möjligt..

#8 Man behöver definitvt inte träna så värst mycket för att få bra resultat…många tränar nog för mycket istället och har därför mer katabola faser än anabola, så tillväxten blir sämre än optimalt.
Träna tungt, lagom mycket (eller lite mindre än så) och ät rätt….då får man grymt resultat.
Har man hantlar och stång hemma så kan man träna efter en liten annan princip de stunder man ändå är hemma. Man kör kanske 2 muskelgrupper per dag, 2-3 övningar per grupp och max 2-3 set av varje. Satsa på 3-6 reps (åtminstone gav det mig bäst resultat).
Man kör ett set för varje muskelgrupp efter varandra följt av lång vila….man kan diska, kolla tv, skriva på Kif eller vad man nu vill. Mina pauser brukade bli mellan 10 och 30 min vilket resulterade i att muskeln var totalt förberedd till nästa set att även då köra samma vikt.
Sedan kör man nästa 2 set osv…..nån gång ibland kan man lägga pass med superset.
Resultatet för mig blev enormt bra trots att jag knappt blev svettig, och trots att jag var utbränd (fick katabolt resultat av vanlig gymträning). Tyvärr har jag aldrig hört nån annan som praktiserat detta sätt att träna så jag vet inte med säkerhet att även andra får samma fina resultat.

Blir sugen att börja styrketräna bara för att se hur det funkar.
Har i princip inget kroppsfett så jag ser ganska mager ut och har legat av mig lite på stykefronten. Ungefär 5kg mindre nu än en gång i tiden.
Däremot tycker jag det är lite svårare att överäta LC-kost, speciellt då jag inte äter några mejeriprodukter. Protein-intaget är ju annars mycket högre på den här kosten så det borde ju gynna.

ja va på gymmet igår och tränade de gick bätter än någonsin trots att jag haft ett uppehåll på 2 månader… så nu blir de stenhård träning framöver! jag tror starkt på kombinationen med denhär kosten och träning.
Eftersom jag har tränat styrketräning hyfsat länge kan jag med fog säga att min kropp och mina muskler reagerar betydligt bättre nu med LCHF-kost än förr. Uthållighet, styrka och till och med definition. I går åt jag lunch 12, var på gymmet med sonen halv sju och körde ett tungt benpass. Inte svimfärdig eller helt slut på grund av hunger utan kände mig i toppform, trots att det gått så länge efter sista måltiden… hade aldrig funkat på lågkalori-tiden..
"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"
Jag har också märkt av att min styrka har ökat rejält sen LCHF start.
Jag orkar kanske inte köra lika många övningar men reps antalet och vikt har ökat i mina basövningar, vilket är min högsta prioritet på gymmet.
Man läsar här och där att man inte går upp i fettvikt genom att äta ett så kallat "kaloriöverskott" på lchf. Måste ju innebära att man kan bygga massa med bibehållen kroppsfettsprocent? låter för bra för att vara sant men det återstår att se :)

Läser på göteborgaren Martin Kjellströms sajt, IFBB Pro Bodybuilder, 145 kg, 600-900 g protein/dag, att han börjat med KETO-diet. Lite videoklipp.
Ja, CKD är ju rätt välkänt. Det verkar dock som att många tror att det krävs kolhydrater för att bygga muskler (IGF-1 är insulinberoende, men även aminosyror höjer insulinnivån), men vad jag förstått är glukos en GH-antagonist. Vilket förvisso fett också skulle vara, frågan är kanske vilket som dämpar GH mest.
Mikaelj,
Har du nån aning om hur återhämtningen är på lowcarb. I _vanliga_ fall så äter man ju kolosala mängder kollisar efter träningspassen för att hjälpa återhämtningen. Hur fungerar det under fettdrift, är återhämtningen bättre eller sämre?

Eftersom ingen anna lagt in denna länk i denna tråden så gör jag det!
"Although more long-term studies are needed before a firm conclusion can be drawn, it appears, from most literature studied, that a VLCARB is, if anything, protective against muscle protein catabolism during energy restriction, provided that it contains adequate amounts of protein."
http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=1373635
Och så har vi Frank Nilsson som i denna stund lär sitta och skriva på en bok om LCHF och idrott/träning!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

#16 De har ganska nyligen upptäckt att IGF sammarbetar med både GH och testo…och ger då den "riktiga" effekten….när insulinet är lågt har man normalt mer GH och när man ätit mycket mättat fett så ökar testo. Ser positivt ut mao!
Slump att grymma ökningar börjat dyka upp på gymmet när man börjat med low carb?
tex. Marklyft, hade stagnerat på 140kg, pendlat mellan 3-4 repetitioner i 6 månader. Ätit kaloribalans normalkost.
Lchf en månad med ett par fuskdagar. 140kg 8 repetitioner.
Känns helt underbart. Snart dags att lägga på mera vikt.

20# det är nog ärligt talat ingen slump :D isåfall en slump som är väldigt storartad och drabbar MÅNGA! och de brukar inte vara en slump när de ger samma resultat för alla :D ja har tränat några gånger nu och har ökat ganska snabbt iof så har man ju muskelminne som sitter i sen jag tränat hårt tidigare men tappat den vikten.
men snart där igen ;) så LCHF + träning = mirakulösa resultat :D
Mer info om det någonstans?

#22 Ja, självklart! Nyfiken va!?
Men använd google och sök kopplingen insulin-GH, satured fat- testosterone så hittar du nog en hel del. Det är inte så många studier gjorda på det sistnämnda men de är iallafall samstämmiga och övertygande. Det svåra med hormoner är vilka slutsatser som skall dras. T ex så sänker protein totaltestosteronet….men samtidigt så sjunker också SHBG vilket gör att det fria testot är ganska konstant.
Då är frågan - vad betyder det?
Jag, tror att detta beror på att testosteronet förbrukas/används (stöds av en del forskare)….vilket är helt logiskt med tanke på att aminosyror behövs vid uppbyggnad, samt att det frisätter igf som sammarbetar med testo (exakt hur vet man nog inte). Samtidigt kan nämnas att proteinintag höjer kortisolet (jag tror detta är en helt harmlös höjning….men vad den egentligen innebär vet man inte). Sammarbete eller motarbete mellan hormoner samt den dåliga kunskapen hur allt hänger ihop gör det svårt att dra några säkra slutsatser.
Hm, kan inte riktigt komma på var det står om gh+igf samt testo+igf…Rob Faigin skriver nog om gh och igf tror jag.
#23 Jag läste HIE igårkväll som godnattsaga. Hittade inget där så jag får nog leta lite mer noga.
Vad jag läst överallt, av folk på t.ex. body.se som faktiskt verkar gett ketogen kosthållning en chans under ganska lång tid, är att de upplever en sämre muskeltillväxt kontra kolhydratrik kost.
GH (styrketräning) + insulin (kolhydrater) = IGF-1-katalysator. Snabbare viktuppgång totalt sett där antagligen musklerna också ökar snabbare, men med nackdelen att man även lägger på sig mer fett.
Kan det vara en rimlig teori? (nu är det som du säger inte så enkelt att dra såna slutsatser, men ligger det något i det alls?)

#24 Nä, jag tror faktiskt inte det. Verkar ju som om kolhydrater/insulin har en ganska kraftigt dämpande effekt på GH, samtidigt som det även minskar testosteronet.
Möjligen är det lättare att överäta på en kolhydratdiet…vilket är en kraftig faktor för optimal muskeltillväxt….och att detta är svårare på LCHF. De som fick dåligt resultat kanske helt enkelt åt för lite!?
Ketogen kost har en muskelbevarande och byggande (egentligen samma) effekt….jag är tämligen säker…..men viss individuell skillnad finns säkert.

"Moreover, IGF-1 is produced in the body through the combined actions of GH and insulin."
"The most important point in regards to growth hormone (GH) and diet is that growth hormone levels increase significantly when insulin levels are low"
Alltså: Lågt insulin leder till högre nivåer av GH men lägre nivåer av IGF-1. Utöver det så ger mycket mättat fett i kosten högre testosteronnivåer. Insulin sägs vara anabolt genom att det hjälper att transportera aminosyror in i cellerna.
Verkar finnas för och nackdelar i teorin, men som sagt så är det väldigt komplicerade processer och svårt veta vad som är viktigast.

Studier på LCHF har visat sig vara muskelbevarande på lågenergikost samt uppbyggande vid normalt kaloriintag…alltså klart anabolt (om man menar anabolt som i muskelbyggande och inte magbyggande).
Samtidigt är glukos en GH-antagonist… :)
Jag antar att ovanstående resonemang bara avser killar som vill bygga bulliga muskler?
Vi tjejer som mest vill bli fasta i kroppen, några goda råd till oss?
1. Nej
2. Styrketräning, hård.
Du får träna sanslöst hårt och äta enorma mängder mat för att bli någon Arnold-typ, vilket är rätt jäkla svårt. Visst kan du få en rund mage, men enorma mängder muskelmassa. Nja. Det får du jobba på.
Eftersom tjejer har betydligt lägre nivåer testosteron tror jag att det är ännu svårare att bli bullig.
Det enda som gör dig fastare är styrketräning.
#30 Håller med, utan tvekan. Förstår absolut inte var vissa tjejer fått det ifrån att man får snyggt formad fast kropp genom att gå ner i vikt - det är styrketräning som gör en fast och snygg :)
Ursäkta, jag uttryckte mig lite luddigt. Jag vet att hård styrketräning är enda vägen till en fastare kropp.
Men om jag förstår de biokemiska resonemangen ovan rätt är allt sånt mätt på killar, och därmed med stora testosteronpåslag. Fungerar hård styrketräning + LCHF-kost bättre även för tjejer? (Jag kör hela kroppen var 48:e timme, högst 10 reps per muskel/muskelgrupp).
Troligtvis. Det finns bara att få reda på det!
(men jag förstår ändå inte oron för att "bli bullig" och varifrån det kommer)

Tänk också på att det kräver rätt hårt arbete som man, som sas har muskelhormonerna på sin sida, att bygga stora muskler.
Det finns ingen som helst risk för "normaltränande" män och kvinnor att bli bulliga muskelpaket. Det som händer är att man blir "tajtare", smidigare och mer definierad.
När man blir mer definierad känner och ser/anar man förstås mer muskler än tidigare och jag tror det är här tjejer blir oroliga… Men man kommer ju inte att fortsätta bygga större muskler i all oändlighet!
Funderar faktiskt i lite lika banor som Latmask..
Jag är då tjej/kvinna och råkar dessutom vara rejält byggd så att säga.. jag har lika kraftiga muskler på benen som min far och mina ben ser ut som benen på en manlig fotbollsspelare..
Har dessutom haft pcos som innebär att äggstockarna producerar testosteron i för stora mängder och orsakar hormonstörningar.
Att jag är muskulöst byggd i sig har jag väl inget emot - men jag vill ju fortfarande se ut någorlunda som en kvinna liksom.. styrketränar flera gånger i veckan och ser redan rejäla resultat på t.ex mina biceps..
Sen jag började träna har min vikt stoppat upp totalt på vågen, men jag ser på kläder att NÅT händer.. vilket gissningsvis innebär att jag byggt rätt mycket muskler på kort tid. (4-6 veckor)
Har iofs en PT som nu vill att jag byter ut ett styrkepass mot ett konditionspass, men hon är ju inte inläst på LCHF direkt..
Vill må bra och vara vältränad, men vill inte se ut som en belgian-blue-kossa…