Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: off-topic-ot
Läst 5358 ggr
SirfalasEmy
1

OT Pulmicort och torr i munnen

Gah. Nu under influensan fick jag tillbaka min astma med buller och bång. Har ansträngningsastma, men har oftast inte behövt ta min Bricanyl, inte mer än om jag skrattat väldigt häftigt eller sprungit för fört. Därför har jag inte tagit min Pulmicort. Har helt enkelt inte ansett att det varit värt det. Just med tanken på kortisonet. Läkaren skällde dock ut mig i förra veckan när jag kom dit och fick Ventolin + något annat. I fredags fick jag även flytande Kortison. Nu börjar inflamationen ge med sig och det är bara det vanliga "som ska upp".

Jag tar dock min Pulmicort varje dag nu. Men vill sluta om det går,så fort jag är helt frisk från hostandet av influensan.

MEN…nu till min fråga. Flört

Jag är SÅ vansinnigt torr i munnen nu. Kvittar hur mycket jag dricker, jag är ändå torr i munnen och törstig. Sköljer/ borstar tänderna efter mina doser, men det hjälper inte.

Vet att det finns såna där salivtabletter, men vad är de för några egentligen? Någor man som LCHFare vill stoppa i sig?

Konstigt att astman blir värre nu när jag ätit LCHF i fyra månader. Fast å andra sidan har jag aldrig fått insluensa innan som gått så långt ner.

Förlåt mitt svammel. Kanske någon som har något bra svar. Skäms Skrattande

Margareta
0

Ingen aning - men det kanske bara är att dricka tills du slipper medicinera igen

Numer pensionär i Nynäshamn

LatMask
0

Emy, jag tar Pulmicort sen många år, en pyttedos, oftast varannan dag, och det mår jag bra av. Jag har fattat det så att den lilla dos kortison som finns i går direkt dit den ska - ner i lungorna/luftrören och motverkar inflammationen.

Jag har fått lära mig att kortison taget på det här viset är något helt annat än när man t ex tar kortisontabletter, med den allmänpåverkan det har.

Astma och LCF? Tja,den kanske ar blivit lite bättre av det, men jag vill inte lägga av Pulmicort helt. Hellre förebyggande än symptomlindrande! (Som t ex Bricanyl är).

Zepp
0

Efter tre månader med LCHF försvann min astma som jag haft i över 20 år!

Vettesjutton hur man förklarar detta men jag saknar den inte iallafall.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ankie
0

Jag tar oxå pulmicort och har ätit flourtabletter mot just muntorrhet. Man ska ju skölja munnen efter det att du tagit din dos, har jag fått rekomenderat ivarjefall.

Men köp flourtabletter på apoteket du, gör att du får igång saliven. Det finns så att du kan ta en morgon å kväll eller en annan sort som du kan ta upp till 6 om dan.

ullebull
0

Ja, jag blev diagnostiserad astma och kol, skulle ta pulmicort, spiriva och senare ändrades pulmicort till symbicort. Kort tid efter jag startat med lchf så lade jag av med alla mediciner, min läkare är inte glad, men det är jag, behöver dem inte. MEN så fick jag lunginflammation och luftrörskattar och då var jag jätteglad för mina mediciner. Det var underbart att ta dem och känna lindringen.

Svårt att råda men jag hade lagt av medicinerna när jag kunnat och något kortison hade jag inte tagit. Det muntorra går över. Flour, om du läser, söker på sajten på flour så hittar du varför vi INTE skall borsta tänderna med det.

Lycka till och gör det du tycker är bäst för dig.

TarjaK
0

Det finns även salivstimulerande munspray att köpa på apoteket.