Trött på maten...
Hej alla LCHF talibaner
Jag är inne på min andra LCHF vecka nu och är så himla trött på maten! Det är inte längre gott med fett i allt och konstant ätande av kött. Men största problemet är att man saknar pasta/ ris/ potatis och att ersätta dessa med broccoli och wokgrönsker har gjort mig spyfärdig efter en vecka. Detta gör att jag drar mig för att äta vilket inte är bra när man är 20 och tränar regelbundet.
Vad kan man ersätta dessa tre med underbara kolhydratbomber med?
En annan fundering jag har är omställningen. Alla säger att dom blir trötta, hängiga osv först ca veckan. Enda jag har märkt är jag blivit lite hårdare i magen, inget annat. Är detta ett tecken på att jag käkar fel, eller att saker och ting inte kommit igång i kroppen? Jag håller en väldigt strikt kost.
Uppmuntra mig!
Mvh Jimmy
mer fett brukar vara rådet när man är hård i magen, har du kollat din fördelning så att du kommer upp i 75 energiprocent fett?
Tja det är nog en vana, jag varierar inte så värst mycket. Kunde nästan leva på äggmjölk, men äter kött, fisk, fågel. Spenat med kokosmjölk är en favorit. Blomkålsmos… strimla och stek vitkål eller gör coleslaw, där får du in en del fett, majonnäs och creme fraiche tex.
När man blir trött på maten är det ännu viktigare att se till att man bara har bra mat hemma, gärna sånt som är färdigt, bara att äta. Håller med om att det blir jobbigt efter ett tag att ersätta pasta och sånt med grönsaker. Jag löste det som så att jag helt enkelt slutade med grönskaerna också! Man behöver ingen ersättning, maten går bra att äta ändå. Vill du ha nånting till maten som gör den aptitligare så ät lite kalla, krispiga grönsaker till (sallad, gurka osv) eller helt enkelt nån grönsak du gillar mer (för mig gröna ärtor). Det viktigaste är att du får i dig köttet och fettet, resten är bara dekoration…
Tappar du aptiten helt så kan mat med lite mer kolhydrater hjälpa men de kan också trigga sockersug s var försiktig.
Du kanske ska söka på olika recept här i vänstermenyn. Kan lätt bli tråkigt om man inte kommer på att man kan panera i parmesan och göra muctiga grytor och soppor med kokosmjölk, avokado eller grädde. En god fisk-och räkgryta med aioli och parmesachips kanske kan vara något? Endast fantasin sätter gränser och här på forumet verkar fantasin aldrig sina…
gör "spaghetti" på squash
sök på rättikagratäng (istället för potatisgratäng)
Hyvla ost eller squash och ha som lasagneplattor
du kan göra blomkålsmos eller blomkålsris
Alla får inte likadana omställningsbesvär. Hård mage kan avhjälpas med fett elller magnesium och drick ordentligt med vatten.

Jag tycker det låter som att du äter rätt. Det är olika för alla hur man känner sig i början.
Jag skulle föreslå att du skaffar ett par kokböcker, det gör det lättare.
Själv ska jag äta röd curry med kyckling, bambuskott och groddar idag.
väldigt lätt att göra och mycket gott. så jag skriver ner ett recept åt dig och hoppas att det kan hjälpa dig så du inte tappar suget på LCHF
stek 1 msk rödcurrypasta i 50g kokosfett.
lägg i önskad mängd kyckling i tärningar och stekt tills de fått lite färg.
häll i görnsakerna. (man kan ta andra om man inte gillar detta.)
häll på ett paket kokosgrädde. (den lite tjockare kokosmjölken.)
smaka av med lite lime saft och skal sallt eller fisksås och om man gillar sin mat stark lite extra chilli.
det blir en ganska lös gryta så den är lättast att äta med sked i djup tallrick.
om inte detta passar så finns det massa recept här. bara att leta lite. Lycka till
Jag hade som du inga omställnings besvär förutomd hår mage. Det är bara att tacka och ta emot
.
Jag är också ung, 25 år och killen 27, vi kör med lchf och maten e bara såååå god =) mums ! Dock är jag en som gillar att stå i köket och experimentera! ;P
Till frukost t.ex. äter vi :
Sidfläsk och ägg + en tekopp
Fil med krossade linfrön, bär och en gräddskvätt
Kokta ägg, några skivor ost med smör på
Matrester t.ex. köttfärsröra osv (d som finns i kylen)
Äggmuffins, 1 ägg och 1 mask grädde i en muffinsplåt i ugnen! gott!
Lunch och middag :
Stek upp fläskfärs, sidfläsk, champinjoner, lök och 1 liten burk creme fraiche,MUMS!
Köttbullar gjorda på fläskfärs, lök, ägg, riven ost (krutrök) och senap, grädda i ugnen, så gott !
Stekt strömming med lök och smör ! mums !
Ugnsstekt lax i foliepaket med smör och mycket kryddor =)
En stek i ugnen gör du lätt i en form bara också mycket smör och kryddor också ett folie täcke över, vi har gjort älgstek, skinikstek mm. Brukar göra sås sen på stekspadet som blir i formen.
Fläskfile brukar vi göra i ugn eller gryta ! Mycket enkelt att tillaga…
Allaska pollock stekt i mycket smör med lök och grädde, så GOTT!
Köpte en hel kyckling, ha i ugnsform, smör och kryddor , täckte över med folie och in i ugnen 2 timmar, så mört och gott!
Vi äter ibland bara sallad till maten, eller så inget alls ! Ibland gör vi broccolimos, mums ! Eller så "stuvar " jag vitkål i grädde och smör. Det e super gott att göra mos på blomkål,rödkål, broccoli och morötter också mixar man d.
Jag har min lchfmatblogg, men glömmer ofta bort den
men adressen dit e
Att du inte har omställningsbesvär beror nog på att du tränar mycket och därmed kunnat skyffla undan kolhydraterna i musklerna, och/eller att du sedan tidigare inte åt jättemycket kolhydrater.
Jag har inte tränat alls och ätit jätte mycket socker och andra kolhydrater. Men fick ändå inga omställnings besvär.
Jag blir också less på maten ibland och vill inget hellre än att få äta en tallrik pasta, laga en god paj eller göra potatismos. För att lösa det äter jag det som är gott! Det jag älskar! Jag unnar mig lite extra av någonting inom ramarna för LCHF.
Dock har jag längtat mest efter sallad nrä jag varit less på maten och allt fett. Jag har längtat efter något syrligt och krispigt. Då har jag gjort mig en fetaostsallad med en vinägrett. Sambon blir lite sur när jag har dessa perioder och ska ha sallad med vinägrett varje dag, men han får stå ut. Sen går denna period över och jag äter som vanligt igen. Men visst kan jag också lessna på att hitta på ersättningar efter ersättningar.
Men det är bara att jobba sig igenom det!
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
Jah förstår dig, kände likadant i början, ledsnade rejält på maten. Men ta tipsen du redan fått ovan och variera dig, det kommer gå mycket bättre snart!
Du kan ju också börja lite långsamt inte så tvärt… Många tyker det är mkt lättare. Tror också att det underlättar varför man går över till denna kosten.
Börja t.ex. med att äta en bra frukost (ägg, bacon, smörklick, stor kopp kaffe med grädde) och sedan vanlig lunch ohc middag. Dvs med pasta, ris och så. Efter en vecka eller två börjar du minska ner kolhydraterna på ölunchen och ökar på med fett och broccoli te.x osv…
Man behöver ju inte göra allt på en gång - då är risken mkt större att du hoppar av tåget..
Tack för alla blixsnabba tips. Lätt att tappa inspirationen. Sjysst från Anninni att skriva ett helt recept oxå, cred!
Skönt att höra att Trulte inte heller hade någon omställningsfas.
Puss på er alla
Och cred till twinkelstar! Tack!
Känns bara så mastigt att äta kötträtterna utan något annat. Sen blir det så dyrt också!
Målet är att köra en månad, sen får vi se vad som händer. Saken är den att jag är ingen lirare som vägt 170 pannor och vill ner till 90. Jag väger 79 och är väldigt deffad. Vill bara bli ännu lite hårdare så därför kör jag detta. Har också ett medfött brutalt sockersug som håller på att ta kål på mig…
Men med pepping från er så ska jag hålla ut några timmar till ;-)
Tack!
Mvh
Ge inte upp vi finns här för dig
. Och även om man inte har någon sjukdom eller övervikt så kan LCHF kosten förebygga många av de sjukdomarna som vi har i dag. Och socker sug är inte roligt att ha, det kan vara värt att kämpa på så du slipper att plågas med det. Det negativa är att när/om du fortsätter att äta kolhydrater så kan socker suget komma tillbaka. Hoppas att suget släpper snart. Lycka till.
#0: Det är ganska vanligt att just de första veckorna känna att maten känns ofräsch, man tappar matlusten, känner sig less och allt är för fett och man saknar den "gamla" maten och känner sig nästan sorgsen över allt man inte "kan" äta. Det går över!!
Stå ut ett par veckor till och se det som en del i omställningen, variera dig så mycket du bara kan inom ramen för LCHF. Ät fet yoghurt, variera grönsakerna och ät dem råa, som sallader, gratänger, groddar, asiatiska grönsaker, minimajs, blomkålsmos…
Lycka till!
så lite så =) bara kul att hjälpa ! Har själv ett sju jävla sockersug! Dock har vi inget här hemma som d e socker i , typ fika , godis osv ! Och nu då man har sånt hära sug så får jag som upp ögonen och tänker, men snälla nån det e ju hemskt att man ska ha sånt sug efter socker
man e ju nästan som nån annan "sockernarkoman" HUVVA!
MEN på mitt jobb finns det godis, kaka, bulla, saft mm ! Och fasiken så frestad man blir ! Men jag står emot för kung och fosterland och jobbigt e d , men stolt blir man över sig själv ;)
Broccoli gratäng e nåt som e gott att ha till maten =)
Härom dagen så kokade jag hackad spenat och satte i smör och grädde,d va så gottt !
Nåt som jag blir lätt mätt av det e två kokta ägg en tekopp också nån ostskiva med smör. Vi har dock märkt att om vi äter en "varm mats frukost" , dvs kanske stekt köttfärs med lite sidfläsk och lök så står vi oss jätte länge. Då blir d inte mat förrens på eftermiddan då vi börjar bli hungriga, runt 6 tiden.
Nåt som jag ofta har på maten om jag äter rester är att jag hyvlar lite ost över det innan jag värmer d i micron.
Men visst kan man bli lite less ibland att d ska va så FETT. Så då tar jag mig en vanlig filtallrik tillfrukost och ett ägg. Så känns d lite mera neutralt.I början då man skulle vänja sig med detta fett så hade man ju kvälningar upp i halsen ibland *haha*
Annars är räksallad fräsch och god (blanda räkor med majonäs, pressa lite lime över, krydda med dill eller koriander). Jag använder ofta gröna sallatsblad av olika sorter, det ser fint ut på tallriken och har knappt några kolisar alls. Idag blev det coleslaw med hälften vitkål + hälften rödkål (majonäs, senap, vinäger, salt + peppar), vilken färgkick!
Stå ut! Och variera lite, då blir det svårt att det blir tråkigt!
Just det, omelett är god mat, även till middag. I den kan man ha allt möjligt gott.