Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 4698 ggr
szwed
0

Stekt lök?

Är stekt lök ok, eller tillhör de bannlysta "underjords" grönsakerna?

finntroll
0

Skaldeman varnar för löken i sin bok GI-noll. Om man ser på fineli.fi databasen så har stekt lök 4,9 g och lök 4,8 g kolhydrater medan torkad lök har så högt värde som 35g kolhydrater/100g.

Men det beror ju på hur kolhydratkänslig man är. För egen del begränsar jag nog lökanvändningen, men inte till 0.

Kalmis
0

Hur är det med vitlök då?

Kalmis
0

Hur är det med vitlök då?

nyborjare08
0

Samma med vitlök som med lök. Men Skaldeman säger också att lök och vitlök innehåller så mycket nyttigheter att man inte ska utesluta dem helt enbart för det relativt höga kolhydratinnehållet. Ofta använder man ju dem till smaksättning och använder inga större mängder av dem.

missaz
0

Jag äter lök och vitlök i den mängd jag vill, dvs utan begränsning. För mig har detta inte hejdat viktnedgång eller fått mig att må dåligt på något vis, men det lär väl vara individuellt… Använder man lök/vitlök som krydda i maten blir det ju så lite, så jag kan inte tänka mig att det ska vara ett problem för många. Äter man däremot ofta lök i tex. sallad eller som tillbehör till mat i större mängd kanska man kan behöva dra ner lite på det om vikten inte går nedåt.

Kalmis
0

Vem kan leva utan vitlök?Flört

lizaohman
0

Chili och vitlök har positiva effekt på vikten. Så jag smaskar på!