Doftöverkänslighet
Hej! Jag har varit med här på sajten ett tag men inte skrivit så mycket. Nyligen läste jag om de som har astma, att flera har blivit bra eller bättre med den här kosten. Jag är jätteglad för deras skull! Nu undrar jag om det finns någon eller några som har doftöverkänslighet, med fint ord sensoriskt hyperreaktivitet? Mina problem består av hosta i perioder och jag har haft denna hosta i över 15 år. Har varit på undersökningar, lungröntgen - spirometri- gjort tester som utesluter astma mm. Har även varit på andningsmassage och tycker jag är en aning bättre av det men hostar dock fortfarande i perioder.
Jag undrar alltså är det någon eller några som har blivit bättre av den här kosten? Jag har ätit LCHF sedan mars 08, dock inte strikt. I övrigt mår jag jättebra med kosten och kommer inte att gå tillbaks till alla kolhydrater som jag åt innan.
Ha en bra dag alla!
puttar upp denna
Hostar du på grund av doftöverkänsligheten ? 
Ja, det gör jag! Ibland kan jag tåla lättare parfymdofter men jag hostar säkert vid kraftiga dofter och speciellt de i rengöringsmedel. Jag själv är van vid detta men det är omgivningen som ibland blir störda och sen när man påpekar att de bör ha mindre parfymdofter på sig så kan det ibland bli lite strul och gnäll. Men jag bryr mig inte om det. Dock vägrar jag isolera mig så jag är ute bland folk ändå. Men har minskat ner mina teater- och filmbesök mm där man ska vara "tyst" och det är lite tråkigt tycker jag.
Hej!
Jag hoppas att dina besvär kommer att försvinna gradvis!
Jag kan tro att chanserna är goda i alla fall, eftersom kroppens system balanseras "allt eftersom" (det ser vi ju här på forumet att så sker).
En överkänslighet/allergi m m är tecken på en obalans i kroppen. Däremot kan jag tro att det kan ta tid innan kroppen balanserats upp helt och hållet, särskilt om man dragits med en obalans en längre tid. Det kan behövas mer tålamod ju längre man har dragits med besvär. De påtagliga symptomen är ofta symptom på en underliggande orsak som man dragits med en ännu längre tid. (Inom den alternativa branschen brukar vi säga som en fingervisning att man kan behöva minst en månads aktiv behandling för varje år man haft besvären.)
Jag har inte diagnosticerats av läkare (tar mig inte till läkare om jag inte absolut måste… :) ) men jag har liknande besvär som du har. Jag reagerar starkt (med hosta) på dofter av olika slag, stekdofter, parfymer med mkt mera. Kan inte andas - så måste lämna rummet.
Jag tror att mina besvär har eskalerat främst pga två orsaker, dels för att obalansen i kroppen har blivit värre och värre, sakta men säkert, men dels också för att vi utsätts för så mkt mer kemikalier i luften.
Jag räknar benhårt med att min lchf ska balansera upp hela systemet så småningom - och överkänsligheterna som jag har (är även överkänslig mot födoämnen). Det får ta den tid det tar.
Jag har iofs bara provat lchf i 4 veckor drygt (ej strikt). Men känner redan nu att jag känner mig väldigt mycket starkare (från att aldrig eg ha känt mig svag..). Och det är för mig ett tecken på att kroppen har påbörjat en sund balansering!
Vill med detta bara önska dig Lycka till!
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Usch, så besvärligt! Och så synd att inte få gå på teatern!
Jag får andtäppa av starka parfymer, men allra mest av hårspray - och då hjälper det inte att de har tvättat håret. Tårarna rinner och slemhinnorna sväller. Hårspray verkar tack och lov ha gått ur modet - eller så är jag inte känslig längre, tack vara bättre balans, som Andina pratar om.
Hej igen!
Jag har haft funderingar också om att det kan vara någon obalans i kroppen plus också att vi utsätts för så mycket mer dofter i dag. Ta bara alla butiker med sina tvättmedelsdoftande varor och sen allt folk med sina starka parfymer. Jag är också införstådd med att det kan ta tid innan det ev kan bli bättre. Och sen det viktigaste - att se positivt framåt!
Jag önskar dig också lycka till med detta och förhoppningsvis blir vi fler som blir hjälpta med denna kost! Vi är enligt senaste siffror ca 9 % av den svenska befolkningen som har mer eller mindre besvär av dofter så det är dags att vi nu reagerar!