Någon här med reflux?
Undrar om det är någon här som har reflux och äter LCHF och isåfall om det påverkat sjukdomen positivt eller negativt.
Min sambo har reflux och överallt då man läser om kostråd vid det står det att man ska undvika fet och tung mat och därför är han inte villig att pröva LCHF.
Ska vi verkligen behöva laga olika mat resten av livet?
http://www.winthers-skafferi.se/
Jag har lidit av reflux i minst 10 år - äter Pantoloc 40 mg, 1 om dagen, året runt och det hjälper bra.
Har funderat över om man skulle våga prova att ta bort medicinen och se vad resultatet blir nu när man äter LCHF. Nu har jag ätit det i snart 5 veckor och magen har varit snäll som ett lamm - inte en känning av vare sig refluxen eller IBS.
Innan jag började med LCHF klarade jag inte av alltför fet mat trots medicinering, men nu har jag inga av dessa besvär.
Min pojkvän äter LCHF och har/hade reflux, han hade ont i magen mycket förr och gick jämt hungrig med en svidande känsla i magen. Efter att vi började med LCHF så har hans mage blivit mycket lugnare, han har inte haft halsbränna eller liknande symptom, inte spytt, ingenting.
Jag har det! Fick det konstaterat vid en gastroskopi förra året. Har gått på Omeprazol till och från under närmare tio år. Tidigare i vintras tog jag en till två tabletter per dygn.
Körde gi tidigare, men efter ett tag protesterade magen. Ett halvt kilo grönsaker per dag ställde till det. Kring jul började jag dra ner på alla grönsaker förutom broccoli, blomkål, avocado och bladsallad. Parallellt med detta började jag öka på fettet.
Det gav resultat. Hittills i år har jag tagit två Omeprazol - totalt! Och dessa har jag tagit för att jag bara anade att något var på gång, hade alltså inget konkret anfall.
Nu äter jag lchf fullt ut sedan en dryg vecka. Inga som helst problem (ja, lite halsbränna vid något tillfälle, men helt hanterbar).
Så visst kan din sambo äta lchf. Dock tror jag att det är jättebra att köra en mycket mjuk övergång. Att rivstarta och få en trasslande magmun efter några dagar och därmed ge upp är dumt.
Just ja! Om ni tänker äta cocosfett rekommenderar jag att börja mycket försiktigt. Jag körde igång lite för tufft och fick världens magknip. Lät bli några dagar, och kör nu en tesked i kaffet en gång per dag. Skynda sakta, helt enkelt ;-)
Lycka till!
Tack för era snabba svar.Det var ungefär som jag trodde men samtidigt förstår jag ju att sambon inte vill testa och riskera att må sämre.Nu är han mer positivt inställd då han läst era svar.Tack än en gång.
Jag har Reflux och vägrar medicin (blir sjuk av Omeprazol)
Fet mat är inga som helst problem - det är kol, bönor och spannmål jag blir sjuk av.
Numer pensionär i Nynäshamn
Jag dricker även en kopp kamomillte varje kväll. Det är rena medicinen för magen!

Jag har också reflux och har hitills inte märkt av en tillstymelse till halsbränna eller sura uppstötningar trots att jag var jättedålig i min mage innan jag började, kunde inte böja mig framåt och knyta skorna för då fick jag mat och magsyra upp i näsan. Har inte tagit någon omeprazol alls.
Så än så länge verkar det lovande! Har bara ätit lchf i 1,5 vecka än så det är lite tidigt att säga, men det känns bra! Min andra tarmsjukdom har också hållt sig relativt lugn, slipper springa på toa hela tiden och är inte uppblåst på magen.
Skönt att kunna laga samma mat utan att vara orolig att hans reflux ska förvärras.
Eftersom han inte behöver gå ner i vikt så är det ju mest av praktiska skäl som jag vill att vi kan äta samma mat.
Han kommer nog inte att ge upp kolhydraterna helt heller men han kanske vågar ha mer fett i maten nu.Har lyckats få honom att gå över till bregott på mackorna istället för lätt&lagom som han åt tidigare…
Jag har ju mina barn som äter mat hemma också och de vill ju ha kolhydrater..men har märkt att de äter mindre kolhydrater av bara farten och gärna tar mer kött och sås.Min ena dotter (15) har t.om vågat ta äggmjölk i kaffet då mjölken var slut en dag.

Jag har problem med reflux sedan länge och äter Omeprazol sedan länge för att inte få inflammation i matstrupen. Jag har lyckats minska till 20mg, mindre funkar inte.
När jag gick över till LCHF hade jag under en ganska lång övergångsperiod mycket värre besvär än vanligt. Medicinen hjälpte plötsligt inte utan jag var tvungen att lägga till Gaviscon vid behov (jag ville inte öka dosen utan tyckte det kändes bättre att "lägga locket på" när det var som värst istället.)
Nu är det tillbaka som det var innan, för det mesta, men ibland ökar det lite igen. Det är framför allt när jag äter mycket bacon som jag blir tvungen att ta Gaviscon, men alkohol och stark mat kan också göra det värre.
Ja just bacon tror jag inte att sambon tål så bra heller.Han testade med att äta samma frukost som mig en helg och då fick han problem.
Gaviscon äter jag när det är som värst
Numer pensionär i Nynäshamn