Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 728 ggr
mariamia
0

Bra dag?

Ok nu ska jag tjata lite till på er som fattat detta med LCHF till fullo…

Idag har jag ätit till frukost : Te m 1 tsk kokosfett, 1 ägg, 1 burk makrill i tomatsås.

Lunch: 1 1/2 feta ost biff, 1 dl tzatsiki (creme fraiche), 10 gröna oliver, 3 skivor ost, broccoli & blomkål ca 100 g, och 1 äpple

Middag: 2 skivor fläskfile m färska örter & gräddsås ca 1 dl, vitkål,tomat & gurka, 1/2 avokado

ligger på ca 1600 kcal och 75 % fett (tror jag om jag räknat rätt)

Vad säger ni? Ok eller…

Vill gärna få råd och tips

/Mia

Skaldeman
0

Ser väl bra ut i starten. Det finns många fördelar med en gradvis anpassning, en sådan som du har inlett nu. Sen får man finjustera efter ett tag. Det måste alla ändå göra för att få sin optimala modell.

Det här är ingen särskilt strikt LC-kost, men det vet du kanske. Äpplen innehåller rejält med kolhydrater. Jag har inte räknat på din mat men det ser då inte ut som 75 energiprocent fett, det här måste vara betydligt lägre. 60 % kanske?

Men gör din gradvisa anpassning du. Jag tycker det är klart bättre än att hoppa på huvudet i den allra striktaste varianten bara för att man tror att det ska gå snabbast. Vi har bara en kropp och den ska vi vara snälla mot.

Sten Sture

magma
0

Jag har absolut inte "fattat LCHF till fullo", detta är ju inte ett enda sätt att äta. Utan snarare ett individanpassat sätt att äta! Så vad som är rätt för dig, det kan bara du svara på…. Irriterande svar, jag vet! *skrattar*

Det beror ju också på vilken nivå du vill ligga på med kolhydraterna, hur du vill äta etc. Har du bestämt/känt in dig på hur mycket kolhydrater/dag du vill ligga på? I vilken form du vill äta dem? Har du problem med sockerberoende, abstinens? Jag personligen skulle inte ha ätit vare sig äpplet eller tomaterna, och avocado äter jag högst 1-2 ggr/veckan (det blir oftast helgmat för mig…)

Annars så såg det ut som en för mig ganska bra dag med undantag för mängden grönsaker, skulle nog ha halverat den, och möjligtvis att jag skulle ha ätit lite mer fett än teskeden med cocosfett till frukosten. Fast jag fattade inte riktigt vad du menade med "feta ost biff"? Hade du fetaost i biffen, eller hade du fet ost till biffen eller var biffen fet eller…*s*

Din fråga är jättesvår att svara på! Din matdag skulle i sin helhet vara halvtaskig för mig som inte skulle klara av frukt, men kan vara idealisk för dig. Kolla av hur det går med vikten, hur det går med suget och följ det din kropp berättar för dig. Flummigt värre Flört

mariamia
0

Haha ja du Magma…

fetaost biff= blandfärs med ägg i smeten och feta ost smulad i stekt i smör.

Jag håller på att känna in mig och en del gamla lärdommar ligger väl kvar… typ tomat & äpple, men som sagt jag är ju grön, som en bra ovanjord grönsak, haha….

Jag har förmodligen ett sockerberoende, men jag har inte kommit ut helt än Fundersam om ni fattar vad jag menar, nivå på kölhydrater är jag inte heller säker på.

Ojoj, finns det ingen färdig manual, fniss??? Nä jag vill lära mig att lyssna på min kropp vad som är bra för mig, men jag känner att jag är lite fettskärmd men det går förhoppningsvis över.

Och jag veeeet att äpplen innehåller kolisar, men jag tog med det till jobbet för att mota olle igrind, ifall jag blev sugen, tyvärr slank det ner fast jag inte behövde det? Jaja man lär så länge man lever och detta är väl en livsstil som jag får lära mig leva efter.

/Mia

magma
0

Tips: ta inte med ett äpple till jobbet "utifall att" du blir sugen- för då kommer du garanterat bli sugen..! Eller äta det ändå av gammal vana Flört .

Packa ned nötter, ostkuber (finns annars små BabyBelostar, runda med rött vax kring som är idealiska att ha i väskan) kokta ägg+en majonnästub istället..! Idag upptäckte jag "Vit Castello" för första gången… MUMS! Att smälta den på…öh, ja typ allt gick alldeles utmärkt Räcka ut tungan

mariamia
0

Grattis att du hittade vit castello, jag älskar den blå som jag INTE kollat innehålls förteckningen på ännu….

Och jag lämnar äpplet hemma imorgon då!

Nötter? Vilka nötter då?

/Mia

Margareta
0

mariamia: Var försiktig med nötter är mitt råd! De innehåller en hel del kolisar och kan även bidra till suget, de är svåra att sluta att äta… En del klarar nötter bra och andra inte alls. Jag tillhör inte alls…

Ost är bra att ha med i kuber eller stavar. Jag kan även tänka mig mozarella i lite olivolja. Tonfisk går bra att ha som reservkost eftersom konserverna numer är lättöppnade. Majonnäs i tub håller sig länge utan kylskåp och ökar fetthalten.

Numer pensionär i Nynäshamn

magma
0

Som Margareta säger, om du ska äta nötter så ät dem med försiktighet. Börja med en liten näve och se vad som händer! Själv äter jag dem bara undantagsvis och i liten mängd, som häromdagen i chokladbollarna. (Det var hasselnötter.) Ska du äta nötter så kan du kanske prova jordnötter eller hasselnötter? Men ost, ägg och majonnäs är bättre alternativ,egentligen:)