Vill hjälpa pappa.
Hejsan.
Detta gäller min pappa, jag har "lurat" in honom på Lchf, och idag när jag pratade med han så va han lite deppig för han har gått upp 1 kilo under dom senaste 2 vackorna. Jag försöker ju peppa och stötta honom eftersom jag tror på detta, men jag har ju inte all kunskap själv därför vänder jag med till er här :)
Jag tror personligen att han äter för lite fett, för det är väl fettet som får igång förbränningen?
Han äter helst turkisk yougurt på morronen, han säger att han tröttnar på omelett. Lunchen blir bara kaffe med grädde för då är han inte hungrig, ibland en finn crisp oxå.
Middagen blir nån köttbit eller fisk, nån sås och blomkålsmos.
Han har provat med kokosfett i kaffet, men då blev han illamående.
Hur ska han göra för att få i sig mera fett? Hur mycke fett måste man äta per dag? Kanske inte går att säga??
Första 2 veckorna gick han ner 3 kilo, men som sagt dom 2 sista nu så har han gått upp. Tycker ändå att det borde hända nånting med tanke på vad han har slutat med, han åt väldigt mycke fikabröd tidigare.

#0 Varför ska din pappa äta lchf?
Övervikt?
Diabetes?
Annat?
Han är överviktig.

Det som händer den första tiden är att man tömmer sina glykogendepåer, vilket består av socker löst i vatten, man tappar vatten med andra ord!
Sen så åteställs kroppens glykogenlager, genom en naturlig process som kallas Glukoneogenes.. man går upp vattenkilona igen!
Det tar som regel lite längre tid än någon vecka för att man skalla säga något!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

#2 Hur överviktig, längd – vikt?
Tror han behöver äta mer från början av dagen. Youghurt och finn crisp fram till middan bygger ingen människa, enligt min uppfattning!

Om han strejkar på omeletter, vilket jag själv tenderar att göra ibland, så tag istället t ex kallskuret kött/skinka/fågel/fisk och ostskivor. Bred på smör eller lite dijonsenap eller tag en skiva saltgurka eller paprika till. Ger smakvariation.
Kokta ägg med liiiite kaviar eller smör ifall de går bättre än omelett.
Man måste inte äta "frukost" till frukost. Ät vad som helst som känns gott och är LCHF.
Ät lunch åxå! Finn crisp=ingenting.
Det kan vara kämpigt i början när han e ovan, men jag tror han kommer vänja sig.. Det gäller att "elda på" för att h ålla uppe förbränningen!
Om mängden fett man kan äta: Tämligen mycket. Det är viktigt med fettet i kosten, annars "törs" inte kroppen släppa på reserverna.
Uppåt brukar det reglera sig självt för man blir väldigt mätt av fet mat.

Smör i kaffet kanske funkar bättre än kokosfett. Jag blir oxå illamående av kokosfett, samt tappar aptiten. Vatten måste man dricka oxå!

Korv är underskattad frukostmat !
Själv åt jag 1 korv och 2 ägg…
130 Gram 2st Ägg stekt
97Gram Krakauerkorv Dulano 93% kötthalt
Energi kcal:
470,24
Energi kJ:
1964,97
Proteiner:
30,45
Fiber:
0,00
Kolhydrater:
0,97
Vatten:
142,45
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
37,60
Medarbeterare på Kost
Han är 193cm och väger 104 kilo.
Ägg-mjölk som alla skriver om, skulle det kanske vara nåt för honom till lunch tex?
Men hur gör man ägg-mjölk egentligen?
Jag gör den på 2 äggulor, 3dl vatten o 50g smör. koka vattnet, lägg i smöret, häll över det kokta vattnet o mixa det, sen i me äggulorna o mixa igen. Du kan smaksätta me kanel, blir super gott.
Jag brukar käka det som frukost. Man håller sej mätt länge. Det är jätte gott o ha i kaffet oxå blir lite som en kaffedrink. Hoppas han gillar det

#9 Ca 10 kg övervikt på en stor karl är inte så mycket, BMI=27,9. 
Jag har nu BMI=28,7 EFTER att jag gått ner 30 kg.
Med så liten övervikt kan de här små viktändringarna (-3 kg, +1kg) lika gärna rymmas inom förskjutning i form av mer muskler, mindre kroppsfett och även bero på variation i toafunktionerna. 
Ett riktigt bra kosttips är TÅLAMOD!