tips råd hopp
Jag skrev ett inlägg på autoimmuna sjukdomar men det verkar inte som om någon är där längre

Hej och välkommen!
Kan inte se att du skrivit mer än det här inlägget - ibland kan siten vara lite seg, man måste vänta tills inlägget laddats upp innan man surfar vidare. Vad skrev du då? Oavsett i vilken grupp du lägger det kommer senaste inläggen upp som just "senaste inläggen" i kolumnen till vänster.

Jag hittade inlägget. Det kan knappast vara kosten som gör det värre. Stackars dig! Här har du en med ständiga rygg, nack, knäproblem, så jag förstår!
Har själv provat med alla mediciner som fanns, men det enda som hjälpte va när jag fick Enbrel sprutor. CRP gick ner från 120 till 7 på en dag.
Du kan inte gå omkring och ha så mycket problem. Byt medicin, byt läkare. Gå till läkaren omålad, ofriserad, inte i för snygga kläder. (funkar mest på manliga läkare) Då tror de att du är verkligen sjuk och sätter in mera engagemang. Min erfarenhet är tyvärr det. Kvinnliga läkare har mera trott på det jag säger än hur jag ser ut.
Håller tummarna för dig
Hej! Tack för svaren. Du som hade enbrell, har du inte det längre och varför? Den medicinen är jag intresserad av

Jo, jag har Enbrel, men efter fem veckor på LCHF har jag kunnat halvera dosen.
Enbrel blockerar receptorer som är aktiva vid inflamatoriska processer. Kan inte skada att prova. Jag själv har jag inte upplevt några som helst biverkningar. Man får förstås inte vara för infektionskänslig, eller när man får infektioner som behandlas tex med antibiotika, då får man göra en paus i mediciner. Men jag har aldrig behövt under de tiotal åren jag har använt den.
Vad kul att höra att du blivit hjälpt av Enbrel och av LCHF . jag misttänker att jag inte ät tillräckligt strikt med LCHF för att det skulle fungera helt ut. Jag äter ju fruk, bär och flatbröd annars följer jag ganska bra. Ha en skön lördagkväll!
Har kopierat och lägger in ditt inlägg här så att du kanske kan få flera reflektioner på det. /Astrid
tiadina skrev;
Hej! jag har någon form av reumatism. , spondartrit eller något sådant. Började med ont i ryggen för ca 15 år sedan med ischias m.m. Sen har jag haft bra perioder emellanåt. För 10 år sedanfick jag ont i ryggen och nacken jättelänge, sen började vandrande inflmmationer nästan i alla leder ca 2 dagar på varje ställe samt hälsporrar. Sen har jag haft väldigt mycket ont i fötterna med krokiga tår som följd trots åtskilliga cortisonsprutor. Ont i knän sen länge också. i sept. -08 började jag få ont i armar och axlar samt nacken ibland. Började med Plaqueniel i okt. Äter också Orudis sen många år. Har inte blivit bättre utan snarare sämre. Jag började också med Lchf i okt. Mina armar har blivit jättesvaga och dallriga typ som om alla muskler försvunnit orkar knappt lyfta något längre, värker alltid i musklerna i armarna och i armbågar, axlar och händer. Någon som känner igen sig och som har lite hopp att ge mig om att bli bättre. Tacsam för svar frå.n en numera svagis
Tiadina

#5 Jo, fruktförbud är det. Jag levde på frukt o rotfrukter förut, och se hur det blev, så jag har inte svårt att avhålla mig. Fuskade med lite blåbär i somras, jag gör inte om det. Hur mycket kolisar blir det för dig på en dag?
Tack för hjälpen Astrid
tiadina; så lite så; känner verkligen med dig, men kan inte komma med så många erfarenheter… Har själv haft reumatisk värk som blivit bra på LCHF, men jag var lååångt ifrån så dålig som du. Hoppas du får hjälp och kan bli bättre!
Alla ni som mår bättre av LCHF, är ni helt strikta med kosten?

Mådde bra även när jag inte var speciellt strikt men vikten stod ganska stilla. För att gå ner krävs att jag håller kolhydraterna på en låg nivå.

ca 20 g

Jag mår toppen på kosten så länge den inte innehåller spannmål eller fibrer..
Mjölkprodukter eller tom lite rotfrukter ibland påverkar inte mitt välmående heller
Men..
För viktminskning måste jag vara väldigt restriktiv både med mjölkprodukter och kolhydrater generellt..
ok tack för att ni berättar om era erfaenheter