Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 2209 ggr
Karin20
0

Mässa om Fastfood och Cafe

Som jag bevistade häromdagen (ja, jag vet att jag går på en massa
konstiga saker!). Mässan innehöll juicer, smetiga bakverk, korvar på
längden och tvären. Jag hittade i alla fall två saker för oss, men som egentligen inte hörde hemma på mässan. Kan bara köpas på storförpackning och hos grossist. Abba har Tapassill i olja och Valio
har Smetana på 2 l hink, tjock och härligt fet.
Vad jag egentligen vill skriva om är dietist Christina Leijonhuvud i tidningen FastFood som skriver så här (och vet inte riktigt vilken ben hon ska stå på!)

" Kostkrig blåser liv i näringsrekommendationerna.
De nordiska näringsrekommendationernas, NNSs "anhängare" har det hett om öronen (typ jag). Än värre är det väl för allmänheten och alla som på något sätt är involverade i att servera mat. Man vill ju gärna veta
vad det är som gäller, egentligen…? För det är faktiskt ett antal läkare, forskare och vetenskapsjournalister som skriker. Ett stort sällskap som helt enkelt ifrågasätter delar av NNSs värdegrund.

Ett sådant blåsväder skapar säkert extra tryck, men oavsett är det superviktigt att de studier som ligger till grund för NNR granskas och att nya studier får tillfälle att framträda som underlag i nya rekommendationer. Det inser naturligtvis också Livsmedelsverket som under förra året faktiskt anordnade en bred hearing där synpunkter och kommentarer till nuvarande rekommendationer välkomnades. Och enligt Livsmedelsverkets egna ord så vill de att en kommande revidering av näringsrekommendationerna sker på ett "än mer öppet, transparent och systematiskt sätt".

Ett stort problem dock är att forskare tolkar studier på olika sätt.
Det den ene tycker är vetenskapligt tydligt kan av den andre förkastas. Därför är det oändligt betydelsefullt att utföra det slutgiltiga arbetet med NNR i en grupp av flera seriösa, välmeriterade nutritionsforskare.

Då görs det förstås, men frågan är om man varit smart nog att bjuda in någon endaste forskare från motståndarlaget, åtminstone till en
subgrupp? Hoppas det. Kanske kan ett sådant drag innebära att de mer oseriösa hojtarna också inser vikten av att inte kläcka ur sig vad som helst.

I detta sammanhang är det omöjligt att låta bli att nämna Annika Dahlqvist, läkaren som nu blivit kändis för sin LCHF (lowCarb-HighFat) för diabetiker.

För det var nog i TV4s Kalla Fakta i november förra året som kostkriget verkligen nådde ut till folket.

Programmet var tyvärr extremt målmedvetet och förutsägbart.

Tallriksmodellen kändes som rena innovationen jämfört med "Kalla Fakta modellens" "Davids kamp mot Goliat".

Kostetablissemanget ska naturligtvis granskas, men kanske inte av
fanatiker. Tänk så häftigt om vi istället hade fått se ett program som
mer seriöst och kvalitativt debatterade fett och kolhydrater. Tänk om någon hade ställt en smart och "enkel" fråga; ligger det någonting i vad Dahlqvist säger?

Då jädrar, då tror jag att "de riktiga experterna" hade svarat bättre. Utan att för den skull köpa hennes kostreligiösa paket."

//Karin

Karin20
0

Fanatiker!! Jag säger ju bara det!

Men det finns intressanta delar i denna text, tror inte någon dietist bara för några år sedan skulle tyckt att vi på denna sida skule få  komma till tals.

//Karin

LatMask
0

"kostreligiösa" - de ska nödvändigt ha oss till en sekt…

Jag undrar ju vad SLV, CM mfl skulle ha svarat på "den enkla frågan"? Knappast jakande…

LatMask
0

Sant, Karin20, den här dietisten, Christina Leijonhufvud, verkar klart skärpt (i alla fall om man  utgår ifrån LCHFs skarpa krav…).

Karin20
0

Har aldrig tidigare sett en dietist som använder ordet "kostetablissemanget" förut. Då har det hänt något!

Sen tycker jag att det verkligen var på tiden med Kalla Faktas program som nog öppnade ögonen på många och Annika är underbar, vågar stå för sina åsikter och för oss. Kostreligiöst paket, fnys!

//Karin

Agyr07
0

Hade en diskussion med en av mina bästa vänner här om dagen. Berättade om hur bra jag mådde och hur fort jag gick upp i vikt igen om jag åt mer än 20 g kolisar om dagen.

Nej, sa kompisen, det där tror inte jag på, det blir brist och det enda sättet att gå ner i vikt är att motionera och äta mindre.

Har ni hört den tidigare?

Lärare som jag är försökte jag få henne att förstå men fick i stället kommentaren: Det låter som om du har gått med i en sekt. Du låter helt frälst. Det är ju sjukt!!!

Ja, jag kanske har gått med i en sekt men det står jag för.

linda85
0

Ja vi kanske är en sekt Skrattande

Babz
0

#5, 6 - vill bara tipsa om den här gamla tråden! Skrattande

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk