Rotgrönsaker?
Jag har en lite fråga angående rotgrönsaker som man gör i ugn.
Jag och min sambo kör GI metoden av och till kan man säga.
Då vi kör GI så brukar vi göra rotcelleri, morötter och kölrötter i ugn. Min fråga är om det verkligen är så bra att äta det då?
Jag tänkte bara eftersom man inte ska äta potatis å sånt.
nej du kan nog lika gärna äta potatis lika dåligt
Potatis innehåller ca 16-17% kolhydrater och av det du räknade upp är moroten den med högst k.innehåll- ca 9-10%. Det beror på er: hur mycket kolhydrater ni vill äta, hur känsliga ni är (insulinresistens, metabola syndromet osv) och vilka mängder. Om ni äter efter GI och inte LCHF så tillåter ju det sättet att äta en större mängd kolhydrater, så det är upp till er vad ni trivs bäst med.

#2 Vad Magma sa. Sedan är det en fråga om hur ofta och hur mycket man äter av det.
Inget man ska äta halva tallriken av ett par gånger per dag
men lite, någon gång ibland, utifrån vad man tål.
Fabricati diem, pvnc!

Jag äter det någon gång i månaden och det verkar gå bra.
Jag åt det för första gågnen på ett år för ett tag sedan. Men… det var så SÖTT!!!
#0, Problemet med rotgrönsaker är att det oftast innehåller relativt hög mängd stärkelse, vilket är en av dom kolhydraterna som vi snabbast kan ta upp. Det är ren glukos i kroppen bara ett par minuter efter du ätit det.
Om man inte är strikt kan man kanske kan ta det någon enstaka gång ibland. Men jag själv hade inte tagit det i för stora mängder ändå, och absolut inte som en huvudbeståndsdel av någon maträtt.

Tack snälla ni för svar!
Vi äter ofta kött, kyckling och fisk. Och pftast med stekta wokgrönsaker. Men ärligt talat så har jag tröttnat på woken.
Har ni nå andra förslag på vad man kan äta till dessa rätter? Couscouse (stavas?) har jag hört talas om men aldrieg testat.

#7 Jag skulle hoppa över couscous - det är durumvetemjöl och vatten hopgeggat som man gjort små små korn av, dvs samma sak som pasta.
Något man kan testa är att hyvla squash på längsen och sedan slänga ned dem i kokande vatten någon minut. Då får man knallgrön bandspagetti. Gör du samma sak med morot blir den orange, och då räcker en halv morot per person.
Ugnsstekt tomat, med vitlökssmör?
Auberginehalvor i stekpanna med mycket smör och extra vätska, så de suger upp kryddningen.
Gratinerad broccoli?
Fabricati diem, pvnc!

Mamnma gör en låda på skivad tomat och squash.Över det häller hon en äggblandning och gratienera i ugn tills äggen stelnat.

Tack så mycket för alla tips! Det behövs verkligen för min fantasi sviker mej i matlagningen just nu.
Vi försöker oss på att äta rätt hela tiden men det känns just nu som att siffrorna på vågen går uppåt istället. Har dock inte vägt mej på jätte länge, men det känns så.
Broccoligratäng äter jag i perioder här hemma, likaså blomkål som får ugnssteka med mögelost och vanlig, riven ost ovanpå och en skvätt grädde över…
Men å andra sidan väger ju nyttigheten upp det. Potatis som blivit avkyld får också lägre GI..
Sen beror det ju på hur pass mkt fett vi äter också och hur surt…
Vinäger sänker GI…..
Men å andra sidan väger ju nyttigheten upp det. Potatis som blivit avkyld får också lägre GI..
Vinäger sänker GI…..
Vinäger sänker GI…..
Vinäger sänker GI…..
men nyttigheterna väger ju upp det. Potatis som vart kyld får lägre GI..
Surt, t.ex vinäger sänker GI
men nyttigheterna väger ju upp det. Potatis som vart kyld får lägre GI..
Surt, t.ex vinäger sänker GI

Har du provat att koka Rättikan den blir lika bra som potatisen. 

Om du inte ska gå ner i vikt eller inte är särkilt kolhydratintolerant - fet eller diabetiker - kanske det kan gå bra att äta rotfrukter. Värden från fineli.
Makrokomponenter
energi, beräknad 143 (34) kJ (kcal)
kolhydrater, digererbara 7.0 g
fett, totalt 0.1
protein, totalt 1.0 g
Makrokomponenter
energi, beräknad 108 (26)
kolhydrater, digererbara 4.7 g
fett, totalt 0.3 g
protein, totalt 1.0 g
Makrokomponenter
energi, beräknad 118 (28) kJ (kcal)
kolhydrater, digererbara 5.6 g
fett, totalt 0.2 g
protein, totalt 0.6 g
Makrokomponenter
energi, beräknad 107 (26) kJ (kcal)
kolhydrater, digererbara 4.6 g
fett, totalt 0.2 g
protein, totalt 1.3 g
Alla rotfrukters namn är länkade till fineli.fi. Så att ni kan läsa själva. Om man utgår från de här siffrorna är många rotfrukter ok att äta, i mindre mängder.
Just nu vill jag säkert gå ner i vikt. Dessutom är jag sockerberoende och blir lätt triggad av stärkelse. Därför äter jag inga växtdelar just nu.

#12-17.
Det är rätt oväsentligt med sänkt GI - kolhydraterna försvinner inte, de går bara ut i blodet långsammare. Så du får mindre svängningar i blodsockret än om du äter mat med högt GI… MEN fortfarande större svängningar än om du minskar totalmängden kolhydrater.
(Och jag är inte GI-motståndare, jag halkade in på LCHF den vägen. Tycker bara att det saknas det sista steget i resonemanget)
Fabricati diem, pvnc!
Annars är vitkål (och rödkål) lätt att variera. Jag brukar steka köttfärs med strimlad vitkål och servera med strimlat sallat + spenat, jalapenos, några klickar creme fraiche och ev. lite riven getost. Jätte gott!
Stuvad vitkål är också gott. Och cole slaw underbar! Du kan prova LC kåldolmar, eller att ha vitkål i grytor.
Rivna räddisor har blivit populärt här hemma. Jag dekorerar tallriken med några fina spenatsblad och finrivna räddisor. Färgerna är lockande och tallriken ser inte så tom ut!
Brysselkål är också gott och lätt att använda. Denna vecka har jag gjort omelett med brysselkålhalvor, mums! Och igår lagade jag 'gulash' med spenat och brysselkål. En rolig variation på vanlig gulash och jättegott!

greensis #8: Åh, vilka bra tips på "spagetti". Måste testas! 
Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... 

#21 Om jag äter grönt äter jag nästan alltid ngn form av kål.
Godast och nyttigast. Om man är orolig för c-vitaminintaget är lätt förvälld blomkål jättebra.
Blomkål innehåller c:a 40 mg C-vitamin och bara 2,2 g kolhydrater per 100 g.
En apelsin innehåller c:a 51 mg C-vitamin och runt 8-9 g kolhydrater…
Alltså kan du få runt 4 ggr så mycket c-vitamin ur kokt blomkål än i en färsk skalad apelsin på samma mängd kolhydrater i gram!
Värdena är från Fineli.fi.