Airam: läsvärt…
En gång när jag kom på ICA hände tvärtom.
Jag kom med en vagn som liknade din och en kvinna kom fram och berättade om hur bra det var att gå på Viktväktarna.
"Jag är ständig medlem där, sa jag och har sen dess gått upp 30kg, med den här maten går jag inte bara ner, jag mår bra också…"
också flinade jag och gick vidare…
Numer pensionär i Nynäshamn

Jättebra idé med ett litet kort med livsviktig info att dela ut…
Jag har själv undrat vad folk tänker då jag står i kön med min korg: 3 st 5dl förpackningar vispgrädde, samt 1 extra hållbar, 1 pkt smör, 4 fp ekologiska ägg, noprmalfet ost, korv, rökt skinka, nån liter helmjölk och några stackars tomater… har dock hittills inte fått några "påhopp".
"still lost in space and time"
Jag handlar gärna i affärer med självscanning, för då märks inte hur många förp vispgrädde jag stoppat ner…

Jag tycker det är lite kul att se folks reaktioner och väntar kanske själv på att nån ska föreläsa för mig hur farligt val jag gjort i min varukorg. Samtidigt som jag blir lessen för de som inte nåtts av budskapet ännu….. *s*…. jag skulle kanske passa som en missionär. Knacka dörr kanske?
- Hej, jag är från LCHF´s Vittnen - får jag störa dig en stund?….
Jag funderar allvarligt på att skriva en insändare i dagstidningen, med info, hur det varit/är för mig och lite länkar- kanske att det "klickar till" för någon därute som känner igen sig och skulle vilja göra ett försök…

#5 Javisst, gör det! Det finns absolut inget att förlora.

Hahaha! LCHF:s vittnen! Jättebra! Men nog känner man sig lite nyfrälst ibland. Försöker "frälsa" bandet jag spelar med, trumgruppen jag spelar med, min mamma och min syster… Nu har jag försett dem med länkar och info, ska försöka hålla mig lugn ett tag, så att "budskapet" inte får motsatt effekt!
Jo, visst finns det paralleller med att vara nyfrälst, för man vill ju att alla skall förstå hur bra man har det.
Åren har dock lärt mig att man vinner inte genom att skrämmas…

#8 Jag VET att Du svarade en föregående talare, men för att den här tråden inte ska spåra ur vill jag få sagt att min tanke med det hela aldrig nånsin var ämnat som nåt annat än att locka till välmående.
Vi lockar varandra med plast-smink-keramik-dildos och allehanda partyn. Därtill värvar (värvade) vi nya medlemmar till VV - så att sprida den här idén borde oxå kunna göras utan skrämsel. Och det bästa är väl att det inte kostar nånting !
Denna sajt är mitt försök att sprida denna kost utan att skrämmas. Den som blir skrämd av att läsa det vi skriver kan lätt klicka till en annan sajt…

#10 Och översta tipset på webadress på mitt visitkort, ska naturligtvis Din sajt finnas 

Min avsikt är inte heller att skrämmas, jag försöker alltid peka på fördelarna snarare än nackdelarna. Jag försöker berätta om de positiva effekter som LCHF har haft på mig, dvs dela med mig av mina egna erfarenheter. Känner jag någon som är överviktig och har diabetes, så siktar jag in mig på de fördelar konsten har när det gäller diabetes, eftersom jag vet att övervikt är en mycket känslig fråga för dem som är överviktiga. Dessutom saknar jag fullständigt trovärdighet i den frågan, då jag är mager som en sticka…
Det jag skrev om "nyfrälst" var självironi… enbart riktat till mig själv alltså…
Margareta, din insats med det här forumet kan inte nog uppskattas. Det är levande, roligt, informativt, det känns tryggt, man blir aldrig illa bemött, alla som dras hit verkar jättegoa och jättesnälla, man vågar skriva om sina mänskliga svagheter, uppräkningen kan bli hur lång som helst…
Airam, din ide med visitkort är jättebra, jag känner många gånger att det skulle vara bekvämt att ha något i fickan som man snabbt kan ge till den intresserade… Har också kollat in din matsajt, den är jättefin. Bra recept. Fantastiska bilder! Fotar du själv?
Ni har båda gjort stora insatser för att sprida information om LCHF på ett positivt sätt, fjärran från all skrämselpropagande. Tack!
#11 TACK!!!
Skriver under på allt, Odezza!!

Airam och Odezza jag tycker ni har alldeles rätt båda två. Ibland skulle man vilja upplysa folk utan att behöva argumetera om allt som man VET är rätt!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Ja visst är det trist att argumentera speciellt som endel anser att det inte hänger på maten utan att man behöver någon att prata av sig med!!! Det var vad jag möttes av i veckan på jobbet, gamla besvär jag kanske behövde lätta på med proffshjälp, att jag kanske skulle må bra av att släppa kontrollen!?
Jag tar det för självklart att det har med maten att göra när ingenting annat har ändrats och jag blir friskare, eller hur.

Har funderat några timmar nu. Jag SKA skriva lite visitkort/lappar. Inte för att attackera folk med kolhydratstinna produkter i sina korgar på Ica kanske, men för att sprida länkar och boktips till de som själva vill. Det gör jag på sätt och vis redan, men har inget färdigskrivet utan plitar ner efter behov.
Och alltid säger jag: - Gör ingenting utan att vara påläst först. Kunskap är ju makt…